Sportverenigingen hopen op versoepelingen, want leegloop dreigt

Gepubliceerd op: zaterdag 8 mei 2021
Moeilijk om in corona-tijd spelers boven de 27 jaar gemotiveerd te houden.

Sportverenigingen vrezen dat de ledenlijst volgend seizoen een stuk korter is als er niet snel versoepelingen komen. Dinsdag besluit het kabinet of op 18 mei de volgende stap gezet kan worden. Als het doorgaat, kan er onder voorwaarden binnen worden gesport en is er ook bij de buitensporten meer mogelijk.

Bij Sportclub Rijssen denken ze dat snelle versoepelingen de leden binnenboord kunnen houden. Voorzitter Rohald de Jong van de voetbalvereniging ziet vooral veel senioren afhaken. "We zijn nu aan het inventariseren voor volgend seizoen wie er door wil en wie twijfelt. Best veel jongens weten het nog niet."

Andere zaterdagindeling
Op dit moment mogen volwassenen tot en met 26 jaar buiten trainingswedstrijden spelen zonder anderhalve meter afstand te houden. Voor de leeftijdsgroep daarboven geldt dat nog niet.

"Als je weer op de voetbal komt. krijg je een drive dat je weer wilt", zegt voorzitter De Jong. "Maar zolang senioren niet kunnen trainen en niet kunnen komen kijken langs de lijn, wordt het een hele klus om ze volgend jaar terug te krijgen."

Wat ook meespeelt: er zijn voetballers bij wie de zaterdag er nu anders uitziet. "Eerst gingen ze standaard naar de club", zegt De Jong. "Nu hebben ze de handen vrij en dat bevalt wel."

Bron: NOS