Sportclub Rijssen 1 tankt vertrouwen

Gepubliceerd op: zaterdag 9 oktober 2021
Ondanks verlies toch een goed resultaat tegen koploper Achilles '12.

Opnieuw een thuiswedstrijd en wel tegen de nummer 1 Achilles'12 uit Hengelo. Die wonnen beide voorgaande wedstrijden, waarvan die tegen Lemele met 0-6. Een uitslag die je denk ik vandaag ook kunt verwachten.

De opstelling van Sportclub is min of meer zoals verwacht kan worden op basis van de eerste wedstrijden. In afwijking daarvan zien we Marthijn Schottert als laatste man. In de spits zien we Matthijs Tempert staan, die moet gaan fungeren als aanspeelpunt. Naast hem zien we Milan Brinkman, die terug is van een blessure. Op de bank zien we vooral routine in de personen van William Witten, Henk-Jan Baan en Daan Bouwhuis. Verder is JO19-speler Justin Bruins opnieuw van de partij.

Tijdens prachtig najaarsweer wordt de aftrap vandaag gedaan door pupil van de week Kevin Jansen. Die moet voor zijn gevoel een reus zijn tegengekomen in de persoon van een doelman van een meter of 2 en schoot om daaraan voorbij te komen prompt naast. Daarna is het de beurt aan de spelers en Sportclub Rijssen komt snel uit de startblokken. Al in de eerste minuut zien we een aanval over links en een schot op het doel. Daarna krijgt Achilles een kans uit een snel genomen inworp. Vanaf de eerste minuten valt er vandaag dus wat te zien. En al die inzet wordt door Achilles in de 21e minuut omgezet in een doelpunt. Na enkele hoekschoppen, die door Achilles vaak kort worden genomen, krijgt Achilles een vrije trap tegen de achterlijn aan. Deze wordt voorgezet en bij de tweede paal via de grond en onder doelman Alex Calkhoven door binnen gekopt. 0-1.

Zoals te verwachten heeft Achilles meer balbezit. De opbouw gaat daarbij vaak via de aanvoerder op het middenveld en wordt dan vaak vanaf rechts voorgeven en dan richting doel gekopt. Dat laatste gaat vandaag niet goed, waardoor de score laag blijft. Daar zijn in de 31e minuut ook twee reddingen van Alex voor nodig, maar Sportclub houdt wat dit betreft de schade beperkt. De ruststand komt daarom uit op 0-1 en dat is een prima prestatie. Op een ander vlak loopt Sportclub wel schade op en dat zijn blessures. Achilles heeft een fysiek overwicht en gaat de strijd doorgaans wat steviger aan en daar zijn onze jongens toch wat huiverig voor. Naast balverlies leidt dat ook tot nogal wat enkelblessures. In de 44e minuut leidt de fysieke strijd tot een blessure bij Marthijn, die vervolgens in de rust gewisseld wordt voor William Witten.

Het spel van Sportclub en de resultaten van Achilles leiden daar tot onrust. Het gaat blijkbaar niet zoals gewild. Door de trainer worden daarom alle wissels de dugout uitgestuurd voor de warming up. Anderzijds moet de grensrechter het ontgelden. Die krijgt een lading commentaar vanwege een vlagsignaal. De scheids daarentegen fluit niet zodat het spel gewoon doorgaat en Achilles zelf de aanval om zeep helpt. Deze mindere fase van Achilles geeft Sportclub ruimte. Het is Aykan Dormusoglu die als eerste op avontuur gaat, maar zich vergist in de enorme reikwijdte van de doelman. Bij het aanvangen van de terugweg loopt hij tegen de doelman aan, die daarop reageert door hem een forse duw te geven. En dat levert hem in de 63e minuut een gele kaart en Sportclub een strafschop op. Een domme overtreding en een mooie meevaller voor Sportclub. De strafschop wordt benut door Sandro van Ooijen. 1-1.

In de 66e minuut wordt Matthijs Tempert gewisseld voor Justin die op jacht kan naar een doelpunt. Het is echter Achilles dat in de 70e minuut weer op voorsprong komt. Een niet eens zo hard schot vanaf rechts verdwijnt, via een Sportclub verdediger, in de korte hoek. 1-2. Weinig aan te doen, maar wel een domper. Als vervolgens in de 71e minuut Chiel Poffers met een blessure het veld uit moet, moet Sportclub noodgedwongen even met 10 man verder. Achilles zoekt daarop de vrije man en profiteert maximaal met een derde doelpunt. 1-3. Pas dan kan Sportclub wissel Henk-Jan inbrengen, maar is het leed al geschied. In de 86e minuut wordt de moegestreden Victor van Rijk gewisseld voor Daan Bouwhuis. Sportclub krijgt in de slotfase nog 2 kansen om de stand gelijk te trekken. De eerste is voor Milan Brinkman, maar diens schot gaat naast, wat tot onbegrip bij de ballenjongens van de JO11 leidt. Wie de enorme uitslagen van hun wedstrijden ziet, snapt waarom. Justin is daarentegen wel trefzeker. Hij werd diepgestuurd door Henk-Jan, die in de intensieve slotfase, als rechtsachter nota bene, de bal meegeeft vanaf het linker middenveld. Justin scoort beheerst in de verre hoek en bepaalt daarmee de eindstand op 2-3.

Het was met andere woorden een bijzondere wedstrijd met een resultaat dat zeker gezien de verwachting vooraf een dikke meevaller is. Als je dan verder bedenkt dat Sportclub de vooraf besproken taktiek netjes heeft uitgevoerd, dan mag Sportclub vertrouwen tanken uit deze wedstrijd.