Sportclub moet genoegen nemen met enkele lichtpuntjes

Gepubliceerd op: zondag 1 mei 2022
AVC Heracles wint met 0-5

Vorige week had Sportclub Rijssen een slechte wedstrijd en afgelopen dinsdagavond zat het helaas ook niet mee, maar vandaag begint de wedstrijd gewoon weer op 0-0.

Zoals eerder gezegd is het een zware competitie. Niet alleen ligt het niveau hoger dan andere jaren ook het aantal wedstrijden achter elkaar is meer. En vandaag staat er weer een tegenstander uit de bovenste helft op de mat, te weten AVC Heracles, zodat de verwachting is dat we zo'n 5 doelpunten tegen krijgen. In de uitwedstrijd gebeurde dat ook en daarbij vielen vooral het tempo van de wedstrijd en de snelheid van de spelers op. Twee zaken waar Sportclub vandaag bij weg moet blijven, omdat ze dan zeker een paar doelpunten meer tegen krijgen. Dus niet mee gaan lopen rennen en je momenten uitkiezen.

Trainer Michel Luberti had daarom een tactische wijziging bedacht, maar daarover later meer. In het doel staat Mike Tuitert. De achterhoede wordt gevormd door Tom Meier, Chiel Poffers, Daan Bouwhuis en Matthijs Tempert. Op het middenveld zien we Henk-Jan Baan, Luca van Ooijen en Sandro van Ooijen. Voorin 2 spitsen, ten weten Matthijs Altink en Milan Brinkman. Daarachter Victor van Rijk. Een opstelling die iets minder gewaagd is dan tegen Achilles, maar wel een risico in zich draagt. Gegeven de spelers is het een optie en lager eindigen dan nu kunnen we toch niet. Yolo.

Ondanks de slechts kleine wijziging leidt die andere opstelling toch tot enige onwennigheid, waardoor de defensie niet geheel sluit. Bij het eerste doelpunt tegen viel dat niet zo op, omdat dit een technisch fraai gescoord punt was. Maar bij de tweede was overduidelijk dat er iemand helemaal vrij liep. Iets dat in de uitwedstrijd uiteindelijk ook gebeurde, maar toen geweten werd aan vermoeidheid. Het spel van AVC was echter gelijk. De bal gaat vlot van links naar rechts en dwingt de verdediging veel te lopen en dan vallen er gaten. In de 24e minuut is het opnieuw raak. Althans de pass wordt door niemand geraakt, waardoor de bal zo het doel in rolt. 0-3. Echter, vanaf dat moment krijgt Sportclub de defensie beter voor elkaar. Aanvallend wil het daarentegen nog niet lukken, omdat de aannames onvoldoende zijn en dus het balverlies te groot om onder de druk uit te voetballen.

In de rust wordt Matthijs Altink vervangen door Melvin Schreurs en is het beeld van de wedstrijd weinig anders. AVC speelt de bal rond en houdt de druk erop. Sportclub verdedigt en probeert er zo nu en dan uit te komen. In de 66e minuut wisselt Daan voor Thymo Haarman en in de 77e maakt Sandro plaats voor Jasper Kreijkes. Dat alles kan niet voorkomen dat Sportclub 2 doelpunten tegen krijgt. De eerste was een klutsbal die met een hoge boog net achter Mike in het doel belandt. De tweede is het resultaat van een uitgespeelde aanval. Dat zorgt bij enkele spelers zichtbaar tot enige frustratie met als gevolg dat ze de duels iets feller ingaan. Opmerkelijk genoeg levert dat niet meer of zwaardere overtredingen op, maar wordt het spel van Sportclub daar wel beter van. Je zou bijna willen dat ze met zo'n instelling de wedstrijd starten. In de 80e minuut komt Sportclub zelfs tot een score, ware het niet dat iemand helaas buitenspel stond. Na precies 90 minuten is het tijd.

Het resultaat van de wedstrijd is zoals verwacht, maar er zijn toch wel enkele lichtpuntjes. Sportclub kwam niet, zoals de vorige keer, met de tong op de schoenen van het veld. Twee doelpunten tegen waren met een beetje geluk naast of over gegaan. Ditmaal lag de bal in het doel bij AVC. En de tweede helft was weer beter dan de eerste. Kleine zaken, maar het meest bijzondere is toch dat iets feller de duels ingaan tot kansen leidt. Zelfs tegen een tegenstander als AVC.