Slechte wedstrijd Sportclub 1

Gepubliceerd op: zaterdag 30 november 2019
Betere tweede helft leidt niet tot spanning.

Sportclub 1 speelt vandaag in Hengelo tegen ATC'65. Omdat alle teams boven Sportclub staan is ook deze wedstrijd tegen een hoger geplaatst team. ATC staat momenteel 5e en op doelsaldo onder plaats 4, waar de tegenstander van vorige week te vinden is. Aan die wedstrijd herinnerde coach Luberti zijn spelers voorafgaand aan de wedstrijd. Toen bleken we in de tweede helft best mee te kunnen. Als ze dat vanaf de aftrap kunnen doen, kunnen we vandaag een leuke wedstrijd tegemoet zien. Wel is er weer geschoven in de opstelling. Ten opzichte van vorige week valt op dat Chiel Poffers links achterstaat. Zijn plek op rechts is ingenomen door Marthijn Schottert en als mid-mid zien we Nick Bruggeman. In de voorste linie zien we nu Jordy Schreurs. Op de bank zitten 5 potentiële wissels, waarvan de meest opvallende Aman Teklamarian is. Die deed tot op heden mee met het tweede, maar dat had vandaag vrij vanwege de afgelasting bij SVVN. Van de regen die afgelopen week gevallen is, hebben we vandaag geen last. Op het kunstgras, dat er een van de fijnere soort is, is het ondanks de lage temperatuur in de zon goed toeven. We hopen dat BWO, dat uit onze kleedkamer moest en als gevolg daarvan buiten moest omkleden, dat ook vond. (?)

8 Minuten later dan gepland start de wedstrijd. Sportclub trapt af, gaat in de aanval en verliest de bal. ATC countert direct en schiet van afstand. Het schot vanaf de linkerkant is voor doelman Tom Markvoort, die tegen de zon inkijkt, moeilijk te zien. Hij krijgt zijn handen er nog wel tegenaan, maar kan niet voorkomen dat de rebound bij de tweede paal eenvoudig kan worden binnengetikt. Na één minuuut spelen kijkt Sportclub dus al tegen aan achterstand aan. De minuten daarna zijn aan de zijde van Sportclub uitermate slap. Het is dan ook ATC dat in de 18e minuut de 2 - 0 maakt. Ook ditmaal komt ATC er razendsnel uit met 3 man en combineert goed, waardoor er 1 speler vrij voor de doelman komt en scoort. Ook daarna gaat het niet beter met Sportclub. De opbouw van achteruit komt eigenlijk niet verder dan de middellijn. En als ze al over die lijn komen en de bal verliezen, krijgen ze direct een counter om de oren. Zo ontstond ook de 3 - 0. In de 30e minuut is het opnieuw raak. Opnieuw een afstandschot vanaf de linkerkant vanaf een meter of 25. 4 - 0. De 5 - 0 was afhankelijk van enig geluk. Opnieuw een schot van afstand en links dat ditmaal via de binnenkant paal in het doel belandt. Daarna denkt ATC dat alles lukt en gaat opportunischer spelen. En aangezien de rechtsback tot dan toch niets te doen had gehad, waagde ook hij een poging, maar die gaat, zoals dat een goede verdediger betaamt, naast. Met dat schot sluiten we de eerste helft en noteren een 5 - 0 achterstand.

In de rust verdwijnt de zon langzaam achter de bomenrij. Sportclub dat nu de andere kant op mag spelen, heeft daar dus geen voordeel meer van en ATC uiteraard geen nadeel. Sportclub heeft de rust gebruikt om te wisselen. Uit het veld gaan Jasper Kreijkes en Matthijs Tempert en in het veld komen Aman en Tygo Pijffers. Vanaf de aftrap is het spelbeeld anders. ATC is duidelijk minder goed gaan spelen. Ze spelen minder snel en jagen duidelijk minder op de bal. Sportclub krijgt daardoor meer tijd en komt daardoor aan opbouwen toe, waardoor het zelfs gevaarlijk wordt. Zo weet Aman uit een vrije trap op rechts bijna binnen te koppen. In de 75e minuut is het dan eindelijk raak. Echter, na overleg tussen scheids en grens wordt het punt vanwege buitenspel afgekeurd. Niet veel later staat het punt figuurlijk toch op het  niet-werkende scorebord. Het is Tygo die de bal onderschept en een fijna, naar binnendraaiende pass langs de zijnlijn geeft. Jordy kan de bal net buiten de 16 meter oppikken en schiet de bal netjes binnen. 5 - 1. De eindstand wordt bepaald door een merkwaardige vrijetrap vanaf de rechter kant. De bal die helemaal niet zo hard ging wordt door alles en iedereen gemist en hobbelt zo het doel in. 6 - 1. De scheids vind het daarna, als de veldverlichting inmiddels aangegaan is, welletjes. Zonder tijd bij te tellen voor de blessurebehandeling en wissels fluit hij af. Rest mij nog te vertellen dat Pepijn Bruggink werd gewisseld voor Sander Egberts.

Conclusie: ATC heeft optimaal geprofiteerd van de omstandigheden en met name de laagstaande zon gedurende de eerste helft. Een helft waarin Sportclub slecht speelde en niet aan voetballen toekwam door het vele balverlies. In de tweede helft ging het beter met Sportclub als was dat misschien te danken aan een minder spelend ATC. Feit is wel dat Sportclub in de tweede helft gevaarlijker was en dat is eigenlijk hetzelfde verhaal als de vorige weken.