Sportclub Rijssen 1 wint duidelijk van b.z.s.v. de Blauwwitters

Gepubliceerd op: zaterdag 1 april 2023
ongekende luxe

Op een alles behalve zonnige zaterdagmiddag 1 april 2023 gaan we op bezoek bij b.z.s.v. de Blauwwitters. Het is de tweede wedstrijd van het seizoen en de vorige, de thuiswedstrijd, werd verloren. Toen glipte een potentiële winst Sportclub Rijssen door de vingers.

En hoewel beide teams onderaan de ranglijst staan, is dit wel een wedstrijd die er toe doet. Beide teams spelen om te winnen. Iets dat op zich ook zou moeten kunnen, ware het niet dat Sportclub vorige week enkele middenvelders verloor. En dus moest trainer Julian op den Dries improviseren. De opstelling is daarom verrassend. Minder verrassend dan bij de voorbespreking op het bord stond, maar dat was dan ook een 1 april grap, maar toch wel iets om even over door te spreken. Desondanks verwachten we vandaag de 3 punten mee naar Rijssen te nemen.

In het doel staat Jessie de Moor. De achterhoede wordt gevormd door de bekende verdedigers Daan Bouwhuis, Tom Meier en Chiel Poffers. Jasper Kreijkes is daar voor deze wedstrijd aan toegevoegd, omdat Thymo Haarman naar het middenveld is geschoven. Hij staat daar samen met Victor van Rijk en Rafael Tuinier. In de spits staan Jordy Schreurs, Milan Brinkman en Melvin Schreurs.

Na de aftrap zien we minuten lang een slechte wedstrijd. Beide partijen komen niet echt aan voetballen toe. Vooral bij Sportclub zien we veel passfouten, waardoor de opbouw totaal niet loopt. Dat is mede te wijten aan het onbegrip met en op het middenveld. Dat geeft bzsv meer balbezit, maar die verzuimen daar gebruik van te maken. Ze weten in die fase slechts 1 schot op doel te krijgen, maar dat is wel meer dan Sportclub heeft gepresteerd. Het enige lichtpuntje is dat blijkt dat als Sportclub de bal eindelijk in de ploeg weet te houden, het direct ook op de helft van bzsv weet te komen.

Hoewel Thymo, net als anderen, totaal niet in de wedstrijd zit, weet hij wel de 0-1 op het bord te zetten. Hij krijgt de bal ergens bij de stip en schiet deze laag binnen. Dat volgt op een aanval, waarbij diverse spelers de bal goed door weten te spelen. Het is Melvin die de laatste pas geeft, nadat ook Victor en Rafael betrokken zijn.

Sindsdien is het bij bzsv onrustig en gaan ze op zoek naar de gelijkmaker. Dat komt echter niet goed uit de verf. Net als aan het begin sluit het ook bij bzsv niet goed op elkaar aan. Ze weten echter wel de paal te raken, zodat Sportclub goed wegkomt. Bij Sportclub begint het ondertussen iets beter te lopen en weten ze de voorsprong zelfs uit te bouwen. De tweede is voor Melvin. Sportclub komt op een gelukkige manier in balbezit en is scherp. Hij scoort bij de 2e paal op aangeven van Milan.

Het had zelfs 0-3 kunnen zijn als Rafael de bal had kunnen koppen die Milan voorgaf. Maar die ging erg hard en werd door hem gemist en dat was misschien ook gezonder. En dan klinkt ook het rustsignaal.

Na de rust, waarin de buien zijn overgegaan in een grote bui, heeft bzsv vooral oog voor de scheidsrechter en is het vaak oneens met diens beslissingen. En dat komt het spel zeker niet ten goede. Die beslissingen zijn voordeliger voor Sportclub, dat daardoor beter in de wedstrijd komt en uitloopt naar 0-3. Opnieuw is het Milan die diep gestuurd wordt. Hoewel de grensrechter buitenspel aangeeft, gaat het spel gewoon verder, en weet hij de bal bij de 2e paal te krijgen, waar Jordy deze netjes over de uitkomende doelman in het netje legt. Protesten van bzsv mogen daarbij niet baten, waarschijnlijk omdat de grensrechter er vaker opzichtig naast zat.

Chiel wordt gewisseld voor Matthijs Tempert. Sportclub blijft lekker aanvallen en komt zelfs op een 0-4 voorsprong. Bij een hoekschop genomen door Melvin wist Thymo helemaal vrij voor de doelman te komen en de bal in te koppen. Daarna mocht hij direct wisselen en mag Thomas Baan de resterende minuten volmaken. Ook Victor en Milan worden vervangen door respectievelijk Robin ten Hove Matthijs Altink. En dan zien we toch dat Sportclub het moeilijk krijgt. Buiten dat er dus enkele keren gewisseld is, is er ook wat geschoven en dat leidt tot wat misverstanden. Daar profiteert bzsv van en laat de 1-4 aantekenen. Tegen het einde van de wedstrijd maken ze dan ook nog 2-4 uit een strafschop. En dat is ook direct het laatste, want het is tijd.

Uiteindelijk werd het dus 2-4. Daarmee hield bzsv zich aan het teamgemiddelde. 4 Doelpunten is wat ze gemiddeld per wedstrijd tegen krijgen. En presteerde Sportclub boven verwachting. 4 Doelpunten is een ongekende luxe. 4 Punten waar bovendien weinig op af te dingen valt en die voortkomen uit goed samenspel. Veel meer kun je als trainer wat dat betreft niet wensen. Blijven er nog wel een paar andere wensen, maar dat zien we volgende week wel weer. Eerst vieren we de overwinning.