Sportclub Rijssen 1 trapt seizoen af tegen Enter Vooruit

Gepubliceerd op: zaterdag 2 september 2023
Eerste bekerwedstrijd eindigt in een 0-3 nederlaag.

Na 2 oefenwedstrijden wordt het vandaag serieuzer. Vandaag 2 september 2023 spelen we de eerste bekerwedstrijd tegen Enter Vooruit. Een team dat degradeerde en gaat uitkomen in de 3e klasse. Een team dat sterker is dan Sportclub en dus kunnen we op voorhand veilig stellen dat EV gaat winnen. De vraag is met hoeveel doelpunten verschil.

Door Sportclub worden de bekerwedstrijden gezien als oefenwedstrijden. Pas in september gaat het er echt om. Vandaag is dus een test richting de competitie. Opdracht is zo weinig mogelijk weggeven en slag leveren op het middenveld.

In de opstelling zien we, ondanks de veelheid aan spelers die we in de oefenwedstrijden zagen, veel bekende namen. Voorin staan Jordy Schreurs en Milan Brinkman. Op het middenveld zien we Rafael Tuinier, Victor van Rijk, Tijs Theijnk en Robin ten Hove. De verdediging wordt gevormd door Thymo Haarman, Daan Bouwhuis en Jasper Kreijkes. Laatste man is Tom Meier. In het doel  zien we Jessie de Moor, die zoals hij dat zelf formuleert, momenten afwisselt in de categorie demoorblundertdoor en demoorjekomterniet door. We gaan zien wat tegen Enter Vooruit het meest voorkomt.

Om 14:30u was het de bedoeling af te trappen, maar dankzij de kaartcontrole werd dat wat minuten later. Dat gaf mooi de gelegenheid eens rond te kijken en wat opviel is de wat blauwige waas die voor het bos in de lucht hing. Op het veld was het dan ook klammig.

Na de aftrap ontstaat het verwachte spelbeeld. Enter Vooruit is vooral aan de bal en zoekt het gat in de verdediging. Sportclub speelt compact en weet de verdediging goed gesloten te houden, waardoor in de eerste 10 minuten Enter niet verder weet te komen dan een ongevaarlijke hoekschop.

Helaas ligt dan na enkele minuten de bal toch in het doel van Sportclub. Naast dat de verdediging dus niet in staat bleek deze niet al te gevaarlijk lijkende aanval af te stoppen was De Moor ook een halve tot een hele meter te laat, waardoor de bal in de verre hoek kon. We noteren een actie in de eerste categorie en 0-1.

Als Sportclub aan de bal is, is het zaak de rust te bewaren en op te bouwen, voorzover Enter daarvoor de ruimte biedt. In de 20e minuut is Sportclub er goed uit. Uiteindelijk komt de bal voor de voeten van Rafael en die raakt helaas de lat. Sportclub is dus niet kansloos, maar heeft het geen geluk bij de afronding.

Dan is het weer de beurt aan Jessie. Ditmaal weet hij met een uiterste inspanning de bal tegen de lat te werken, waarna Enter uit de rebound de paal weet te raken. Actie in de 2e categorie.

Het duurt bijna een half uur voordat Enter opnieuw tot scoren weet te komen. Daar ging een periode aan vooraf waarin Enter de weg niet wist te vinden en er irritatie binnen het team ontstond. Vlak voor rust krijgen ze een vrije trap aan de linkerkant. Langs de kant was al snel duidelijk hoe dat zou gaan verlopen. Helaas was daar in het veld geen of in elk geval te weinig aandacht voor. Enter weet opnieuw de verre hoek te vinden. 0-2.

Met deze 0-2 stand gaan we de rust in. In de rust wordt Milan gewisseld voor Aykan Dormusoglu.

In de tweede helft zien we hetzelfde spelbeeld. Toch wist Enter niet tot scoren te komen en er was een strafschop voor nodig om Enter daartoe de gelegenheid te geven. Deze wisten ze echter te missen, waardoor het 0-2 bleef.  Wel is het zo dat ze na de rust feller op de bal zitten, maar vooralsnog zonder resultaat. En dat zal bij Enter toch tegenvallen.

Na een kwartier zien we eerste wissel. Jasper, die de afgelopen wedstrijden een goede indruk maakt, wordt gewisseld voor de van vakantie teruggekeerde Chiel Poffers. Ook Jessie ruimt het veld voor Nick Rouweler. Daarna wordt Sportclub sterker en weet het meer en gevaarlijker voor het doel van Enter te komen. Aykan weet helaas ook net niet te scoren. Hij raakte de paal.

Vervolgens mogen Robin en Daan douchen en vullen Luca van Ooijen en Matthijs Tempert de opengevallen plekken. Dat gaat helaas niet lang goed. Al vlot moet Matthijs vanwege een blessure - naar later blijkt zijn arm uit de kom - het veld verlaten. Met wat positie wisselingen valt er een plek vrij voor Thomas Baan.

De eindstand wordt bepaald op 0-3. Opnieuw had Enter daar een strafschop voor nodig, waarbij menigeen zich zal hebben afgevraagd, waarvoor die werd toegekend. Heel veel leek er niet aan de hand. Ditmaal ging de bal er wel in, zodat de wedstrijd eindigde in 0-3.

Voor een eerste serieuze wedstrijd en met deze tegenstander was Sportclub niet ontevreden met het resultaat.