Sportclub verliest derby tegen s.v. Rijssen.

Gepubliceerd op: zaterdag 3 oktober 2020
Zonder geluk vaart niemand wel.

De stadsderby van Rijssen deel 1.

Vandaag speelt Sportclub Rijssen uit bij s.v. Rijssen. Een team dat een betere competitiestart kent met een gelijk spel en een kleine winst. Sportclub trof 2 zware tegenstanders en heeft daardoor vandaag pas de eerste kans op een paar wedstrijdpunten. De vraag is echter of het team van Michel Luberti al zo ver is, dat het de winst naar zich toe kan trekken. De laatste wedstrijden boden namelijk niet echt gelegenheid om op elkaar ingespeeld te raken. En datzelfde geldt voor het relatief jonge middenveld met beide jongelingen Luca van Ooijen en Rafael Tuinier. Het middenveld wordt, zoals gebruikelijk, gecompleteerd door Tom Meijer. In de linie daarachter zien we Dirk Oosthoek in de basis en Damir Delic aan de andere kant. Daartussen het tweetal William Witten en Marthijn Schottert. Die laatste viel overigens aan het einde van de warming up uit met een blessure, zodat Matthijs Tempert startte in de basis. De voorhoede is gelijk aan vorige week.

De wedstrijd wordt gespeeld op het nieuwe kunstgras en vanwege de Coronamaatregelen zonder publiek. En dat vindt iedereen toch wel jammer en de vraag is of het zo beter is. Op de openbare weg rondom het veld staan namelijk vele toeschouwers op minder dan 1,5m van elkaar. Ik denk dat dit bij amateurwedstrijden op het complex beter te regelen valt, maar dat terzijde.

Om 14:30u start de wedstrijd en die is een derby waardig. Beide teams beginnen fanatiek aan de wedstrijd en houden dat 90 minuten vol. Dat leidt soms tot een overtreding, maar dat zijn geen nare aanslagen of zo. Zo was Dirk te laat met een sliding, hield Damir een keer te veel vast en speelde Nick de bal iets te ver voor zich uit om vervolgens de speler te raken die net iets eerder was. Elk kreeg daarvoor geel. En zo ging het ook aan de overzijde, al was de charge van Thijs Blokhorst de reden om gelijk te wisselen. Ook qua spel zijn beide teams aan elkaar gewaagd en ze creëren aan beide zijde kansen. Zo is de eerste kans van de wedstrijd voor Sportclub en de volgende voor de s.v.. Beide partijen weten lang niet te scoren. Zo wordt de inzet van Luca bij s.v. van de lijn gehaald en de s.v. raakt bij een opgelegde kans het zij-net. Zo'n 2 minuten voor het rustsignaal is het dan toch raak. Een voorzet van s.v. komt eigenlijk te dichtbij het doel uit en wordt door de wind in de verre hoek geblazen. 1-0. En dat is tevens de ruststand.

Tijdens de rust wordt de hemel grijs, begint het te regenen en valt de duisternis langzaam in. Gelukkig is de elektra bij het nieuwe veld al wel aangesloten en dus kan de verlichting aan. In de rust wisselt Dirk met Chiel Poffers.

Na de rust gaan beide teams verder waar ze gebleven waren. Er zijn over en weer kansen. Het is Sportclub dat de gelijkmaker laat aantekenen. Een slappe pass van s.v. wordt door Jordy onderschept en in de linker onderhoek geschoten. 1-1.

Daarna is het de beurt aan de s.v.. Na een omsingeling van doel is Sportclub diverse malen niet in staat de bal lekker weg te werken. Uiteindelijk wordt de bal door een compleet vrijstaande man vanaf rechts ingeschoten. 2-1.

Niet veel later wordt een schot van Luca net uit de rechterbovenhoek gehouden. Het is opnieuw vrouwe Fortuna die intervenieert. Een niet al te hard op het doel van Sportclub geschoten bal wordt door 3 verdedigers gemist en belandt uiteindelijk tegen de touwen. 3-1.

In een poging te aansluiting te behouden wisselt Matthijs met Aykan Dormusoglu en gaat Sportclub achterin 1-op-1 spelen. Het neemt daarmee een risico en dat pakt verkeerd uit. Het is de s.v. dat de 4-1 scoort uit een counter. Sportclub weigert zich daarbij neer te leggen en gaat op zoek naar een treffer. Het is vervolgens Devlin Roessink die midden voor het doel de kans krijgt en die benut. 4-2. En na de laatste redding van de s.v. doelman is het tijd. Eindstand 4-2.

Sportclub speelde derhalve geen onverdienstelijke wedstrijd. Het middenveld werd niet overlopen en dat was eigenlijk de meevaller. Het bleef ook als team spelen en daar kan trainer Luberti op verder bouwen. Het zou vandaag echter graag wat meer geluk hebben gehad. Geluk dat de s.v. wel toelachtte en dat daarmee de winst naar zich toetrok.

Deel 1 zit erop en het wachten is op deel 2 thuis bij Sportclub. Wordt vervolgd.