Sportclub Rijssen 1 kan avc Heracles niet bijhouden

Gepubliceerd op: zondag 17 oktober 2021

Op een frisse zaterdagmiddag staan we al vroeg op het veld van AVC Heracles voor de volgende competitiewedstrijd. Op de ranglijst staat de AVC nog onder Sportclub Rijssen, maar dat geeft een vertekend beeld. De eerste 3 wedstrijden speelden ze namelijk tegen sv Rijssen, GFC en Daarlerveen en die behoren tot de betere teams. Bovendien is Sportclub vandaag enigszins gehandicapt. Basisspelers Chiel Poffers en Jorn Peters ontbreken. En net voorafgaand aan de wedstrijd wordt bekend dat Tom van der Munnik op de bank zal beginnen. Op de bank zien we daarnaast Matthijs Altink, die terugkomt van een blessure, en Nuridin Guven, die daarmee dit seizoen zijn eerste wedstrijd in het eerste zal spelen. Sportclub heeft daarmee vooral aan loopvermogen ingeleverd, en dat is, zoals gedurende de wedstrijd blijkt, toch wel een factor. In afwijking van vorige week zien we Matthijs Tempert rechtsachter. In de spits zien we Justin Bruins in de startopstelling en Jordy Schreurs.

Na de start om 14:00u zien we een wedstrijd in een hoog tempo, waarin beide teams op zoek zijn naar de openingstreffer. De wedstrijd gaat in een ijltempo heen en weer en na een kwartier spelen is wel duidelijk dat dit geen 90 minuten kan doorgaan. Hoewel beide teams kansen krijgen duurt het nog tot de 43e minuut voor we het eerste punt op het bord hebben. Het is AVC dat midden voor het doel de vrije man vindt. Het niet eens zo harde schot verdwijnt in de rechterhoek van het doel. 1-0. En dat is tevens de ruststand.

Na de rust gaan beide teams in dezelfde vaart verder, waarbij AVC na enkele minuten een enorme kans krijgt. Op onverklaarbare wijze weet de AVC-aanvaller de bal echter naast te krijgen. Het volgende schot belandt in het zijnet. En ook dat loopt dus goed af, maar het is onwaarschijnlijk dat Sportclub nog 40 minuten zoveel geluk heeft.

Daarna is het de beurt aan Sportclub. Maar ook hier weet men niet tot scoren te komen. De eerste kans wordt door Jordy net over het doel getild. Het tweede schot van Justin gaat recht op de doelman. Sportclub is met andere woorden niet kansloos, maar zal scherper moeten zijn als ze eindelijk een keer langs de snelle verdedigers kunnen komen.

In de 75e minuut wordt Justin gewisseld voor Nuridin. Enkele minuten later moet Sandro geblesseerd het veld verlaten. Sportclub staat daardoor even met 10 man. Zijn plaats wordt later ingevuld door Matthijs. Dat levert aan Sportclub-kant de nodige verschuivingen op en een kans voor AVC. Die juichen echter te vroeg. Na enige discussie is de conclusie dat de bal, die de binnenkant van de paal raakte, niet over de doellijn was en het dus geen doelpunt was.

In de 85e minuut krijgt aanvoerder Luca van Ooijen in de buurt van de middellijn een gele kaart. De vrije trap die daarvan het gevolg is, gaat snoeihard richting het Sportclub doel. Doelman Alex Calkhoven redt in eerste instantie, maar de rebound kan door AVC van dichtbij worden binnengetikt. En daarmee staat alsnog de 2-0 op het bord. Victor van Rijk wisselt voor Tom.

In de laatste minuten houdt AVC het tempo hoog en kan Sportclub het niet meer bijbenen. AVC speelt de bal rond en zoekt de vrije man en weet die, doordat Sportclub niet meer kan volgen, nog 2 keer te vinden, zodat er uiteindelijk een 4-0 stand op het bord staat.

Terechte winst voor AVC dus, waarbij de eindstand met name tegen einde van de wedstrijd werd bepaald toen Sportclub het hoge tempo niet meer kon volhouden.