s.v. Rijssen 1 - Sportclub Rijssen 1

Gepubliceerd op: zondag 13 maart 2022
Sportclub scoort door inzet en doorzetten

Opnieuw een tegenstander uit de bovenste helft van de ranglijst en dus krijgt Sportclub het opnieuw zwaar. Vandaag de stadsderby. Al is dat dit jaar niet zo'n strijd als in het verleden. Sportvereniging Rijssen wil promoveren en Sportclub Rijssen is bezig een nieuw team op te bouwen en dat is een groot verschil. En dat opbouwen gaat met vallen en opstaan. kijkend naar de ranglijst en de scores van de afgelopen weken krijgt Sportclub er vandaag tussen de 4 en 7 tegen en het zou mooi zijn als de stijgende lijn van de afgelopen weken tot uitdrukking komt in een doelpunt. Op het veld zien we in het doel oud eerste doelman Ronnie Nijland en hij doet de warming up met 45-plusser Rohald de Jong. De vakantie vraagt om creativiteit. In de verdediging staan Tom Meier, Matthijs Tempert, Chiel Poffers en Thymo Haarman. Op het middenveld staan Henk-Jan Baan, Luca van Ooijen, Sandro van Ooijen en Jorn Peters. Voorin staan Milan Brinkman en Matthijs Altink.

Om 5 minuten over half twee start de wedstrijd op het hoofdveld, d.w.z. het natuurgrasveld voor de oude RV-tribune. Die is nog niet klaar en heeft de storm van enkele weken geleden overleefd. Dat geldt niet voor het scorebord en dus moeten we het doen met het ouderwetse klokje. Na het eerste fluitsignaal klinkt het vuurwerk en als de kruitdampen zijn opgetrokken, kan de wedstrijd ook van start.

Al snel is het beeld duidelijk. SV is aan de bal en laat de bal rondgaan. Dat is veelal op eigen helft en soms een pass diep. Dat spel op eigen helft vindt Sportclub wel prima en bij een bal diep proberen ze de tent zo veel mogelijk dicht te houden. Dat lukt aardig op een moment in de 5e minuut na. Een schot op doel wordt geblokt, maar het ruimen lukt daarna 3 keer over niet, waardoor SV meerdere herkansingen krijgt en uiteindelijk scoort. 1-0. Dat is onnodig. Ruimen betekent - voor de duidelijkheid - verder weg dan midden voor het doel op 20 meter afstand. Nu is dit niet voor het eerst, zodat Sportclub gewoon verder gaat en na 13 minuten spelen een kans op de 1-1 creëert. De promotie tot een doelpunt zat er helaas niet in, omdat de daarvoor noodzakelijk beweging te moeilijk was en de doelman op de goede plek stond. In de 22e minuut bouwt de SV snel op langs de zijlijn en dat resulteert in een goede voorzet bij de tweede paal. Vanaf daar wordt deze netjes binnengetikt. 2-0. Na iets meer dan een half uur krijgt SV een cadeautje. Een voor de doelman onmogelijke terugspeelbal kan niet worden gecontroleerd en wordt daarna eenvoudig binnengelopen. 3-0. Ook de 4-0 is een cadeau. Nu wordt de inmiddels ongevaarlijke aanvaller binnen de 16 meter neergelegd met een onnodig sliding. Hoewel Ronnie dichtbij is, gaat de bal tegen het net. De 4-0 is tevens de ruststand.

Na een korte rust begint de tweede helft. En wat in de eerste helft al opviel, blijkt al snel waarheid: De verdediging van SV is kwetsbaar. Na goed doorzetten onderschept Henk-Jan in de 51e minuut de bal en gaat op avontuur. Hij weet 3 verdedigers van SV en de doelman te passeren en schiet het eerste punt van Sportclub in lange tijd binnen. 4-1. Een mooie opsteker voor deze voormalige rechtsback en daarmee een voorbeeld voor de jeugd. 7 Minuten later weet SV te scoren en staat de 5-1 op het virtuele bord en dat is tevens de eindstand. Waarmee we kunnen concluderen dat Sportclub de tweede helft met 1-1 gelijk heeft gespeeld. In de resterende tijd wisselen Sandro, Matthijs en Matthijs voor Daan Bouwhuis, Jasper Kreijkes en Thomas Baan en is alles verteld.

Sportclub verliest van SV en dat is geen verrassing. Ook het aantal doelpunten tegen ligt in de lijn zoals verwacht, maar opmerkelijk is hoeveel hulp de SV daarbij nodig had. Sportclub gaf met andere woorden in de eerste helft helaas te veel onnodig weg. In de tweede helft speelt het nota bene gelijk en daarmee is bewezen dat een beetje extra inzet belangrijk is voor een beter resultaat.

P.S. Kees van Gelder van Radio 350 langs deze weg hartelijk dank voor je inzet voor Radio 350 Sport. En succes met de studie.