Sportclub was dichtbij een verrassing

Gepubliceerd op: zaterdag 19 maart 2022
Sportclub Rijssen 1 - r.k.s.v. Bornerbroek 1 0-3 (0-0)

In korte tijd staan we voor de tweede keer tegenover rksv Bornerbroek. Een goed team dat boven in de competitie meedoet om de eerste plaats en dus wil winnen om de aansluiting te houden. De vorige wedstrijd was in Bornerbroek op een doordeweekse dag en op kunstgras. Zaken die niet in het voordeel van Sportclub zijn. Vandaag treffen we hen dus thuis en dat betekent op natuurgras. Het zou mooi zijn als Sportclub daar gebruik van weet te maken en tot een betere uitslag weet te komen. Dat wil zeggen dat ze rksv zo lang mogelijk op 0 proberen te houden en zo nu dan zelf proberen te scoren.

De opstelling is ondanks alles redelijk vergelijkbaar met de vorige wedstrijd. Ronnie Nijland op doel. Tom Meier als laatste man en Matthijs Tempert als voorstopper. Op de beide zijkanten zien we Chiel Poffers en Jasper Kreijkes. Op het middenveld Henk-Jan Baan, Luca van Ooijen, Jorn Peters en Sandro van Ooijen. Aanvallers zijn Matthijs Altink en Jordy Schreurs. Op de bank zitten Daan Bouwhuis, Milan Brinkman, Thymo Haarman en - de van een blessure herstellende - Victor van Rijk.

Vanaf de aftrap gaat rksv actief op zoek naar de openingstreffer en dat loopt ditmaal goed af. Met vereende krachten houden ze de pot dicht. Sterker, de verdediging staat zodanig opgesteld dat de aanval voldoende vertrouwen heeft om zo nu dan op zoek te gaan naar een doelpunt. Zo zien we in de 13e minuut een doelpoging van Sandro en Tom Meier is in de 28e minuut dichtbij een doelpunt. Ook rksv komt niet dichterbij dan enkele hoekschoppen en dus gaan we rusten met een voor Sportclub verdienstelijke 0-0 op het bord.

Net als in de eerste helft gaat rksv vanaf de aftrap op zoek naar het doel. Dat levert vrij snel een vrije trap op midden voor het doel op 20m afstand. Het schot smoort in de muur en de rebound wordt door Ronnie verwerkt tot hoekschop. In de 56e minuut is er een enorme kans voor Sportclub. Helaas wordt de verkeerde optie gekozen en kan de rksv-doelman redding brengen. Een minuut later wordt de bij een aanval neergelegde en geblesseerd geraakte Jordy gewisseld voor Milan. Ook Jasper gaat er uit voor Thymo. Sportclub creert wat mogelijkheden, maar de laatste pass is net niet goed genoeg om gevaarlijk te kunnen worden. En als dat wel dreigt te gebeuren trekt rksv aan de noodrem en is de aanval weer voorbij. En dan breken er voor Sportclub 10 vervelende minuten aan.

Misschien overmoedig geworden zet Sportclub wat druk, waardoor er meer ruimte ontstaat en daar maakt rksv direct gebruik van om de druk op Sportclub op te voeren. In de 60e minuut levert dat een vrije trap op langs de zijlijn. Deze wordt ingeschoten en doorgekopt. Ronnie weet de bal nog wel te raken, maar kan niet voorkomen dat deze toch in het doel belandt. 0-1. In de 65e minuut creëren ze weer een enorme van een kans uit een niet goed genomen vrije trap van Sportclub. De aanvaller omspeelt Ronnie en kan de bal binnenlopen. Hoe Thymo het voor elkaar kreeg weet ik niet, maar de bal ging er niet in. In de 66e minuut is het dan wel raak. Een voorzet bij de tweede paal wordt binnengetikt. Al leek dat niet helemaal te gaan zoals bedoeld. Hoe dan ook. 0-2. In de 75e minuut wisselt Sandro voor Daan en in de 85e minuut mag Victor er in voor Matthijs Altink en tikken de laatste minuten weg. Toch weet rksv nog voor een derde keer te scoren. Daarbij leek er niet zoveel aan de hand, totdat iemand besloot vanaf 25 a 30m een kans te wagen. En die bal kon precies tussen de doelman en de lat door in het doel. 0-3. En dat was na 92 minuten tevens de eindstand.

Met een beperkt verlies mag Sportclub tevreden zijn al zal het gevoel anders zijn. Er waren immers kansen op meer in de zin van een doelpunt aan de overkant. De doelman bleek echter 2 maal net lang genoeg om dat te voorkomen, maar verdiend had dat wel geweest.