Sportclub Rijssen - Nederlands doven elftal

Gepubliceerd op: woensdag 6 april 2022

6 april 2022. Een gedenkwaardige dag in de geschiedenis van Sportclub Rijssen. Het zal niet vaak voorkomen dat je als 4e klasse team tegen een Nederlands team speelt. Maar vanavond was het dus zover. Sportclub speelde een oefenwedstrijd tegen het Nederlands doven elftal dat binnenkort afreist naar Brazilië.

En zo'n wedstrijd is bijzonder, want normaliter heeft de scheids geen fluit, maar een vlag om duidelijk te maken dat hij ingrijpt. Dat is voor niet-doven wel even wennen. En dus was er vandaag een soort compromis. Arbiter van dienst, Eric Borghuis, had vandaag een vlag en een fluit en dat bleek gaande de wedstrijd nog wel een uitdaging. Spelen tegen een doventeam heeft daarnaast ook een voordeel, want je kunt elkaar coachen, zonder dat de tegenstander dat ook hoort. En dat was dus een mooie gelegenheid voor Sportclub.

Voordat de wedstrijd van start ging, kreeg Maarten-Jan de Jong een presentje van wethouder Bert Tijhof. Namens de gemeente Rijssen-Holten kreeg het team een leuk bedrag mee. Tevens willen we op deze plaats Reggeborgh danken voor hun bijdrage.

Ondanks dat het weer niet wilde meewerken - het was best koud en zo nu en dan regende het flink, zodat het meer weer was voor een potje zaalvoetbal - waren er toch redelijk wat toeschouwers aanwezig. En die zagen een wedstrijd die langzaam op gang kwam. Beide teams begonnen voorzichtig aan de wedstrijd en het duurde tot de 41e minuut voordat er gescoord werd. Dat had niet gehoeven als men iets scherper was geweest. Daarbij was een dubieuze rol weggelegd voor Maartjen-Jan, die in de eerste helft in de spits stond bij Sportclub en opzichtig een enorme kans miste. Achteraf ging het gerucht dat hij van de teamleiding te horen had gekregen dat hij niet mee mocht naar het WK als hij zou scoren.

Na de rust en de nodige wissels bij beide teams ging het het Nederlands team meer voor de wind. Er werd maar liefst 3 keer gescoord. Maarten-Jan, nu opgesteld als doelman bij het Nederlands team, wist de nul te houden.

En zo eindigde een oefenpotje in een overwinning van het Nederlands team. Iets dat we hen in de nabije toekomst meer toewensen. Succes in Brazilië en we vieren het feestje daarna graag met jullie mee.