Sportclub Rijssen wint van s.v. Mariënheem

Gepubliceerd op: zondag 6 november 2022
Een verdiende overwinning na 90 minuten hard werken.

Vandaag de eerste tegenstander van het rechter rijtje. Weliswaar bovenaan, maar het betekent wel dat het een tegenstander is waartegen we zouden moeten kunnen voetballen om de punten. Ware het niet dat, juist nu de blessures een rol beginnen te spelen. Dat zien we niet zozeer in de verdediging en de aanval, maar wel op het middenveld en daar is iets gewijzigd. Ook op de bank is het een beetje zorgelijk.

In het doel staat Jessie de Moor. Stopper is Tom Meier en voorstopper is Daan Bouwhuis. De backs zijn Chiel Poffers en Thymo Haarman. In de aanval staan Matthijs Altink, Milan Brinkman en Jordy Schreurs. Op het 3-mansmiddenveld zien we Rinaldo Paalman, Rafael Tuinier en de doorgeschoven Victor van Rijk.

Na een lange dag start de wedstrijd eindelijk om half vijf. Dat heeft bij niemand de voorkeur en dat betekent in deze periode van het jaar wel dat vanaf de eerste minuten de verlichting aan kan. Op een redelijk frisse zaterdagmiddag zien we vanaf de eerste minuten een wedstrijd met een hoog tempo. Dat komt mede door het kunstgras, waarop de bal net iets harder rolt, zodat de passes van Sportclub net te hard zijn en tot een sprintje leiden. Beide partijen hebben er duidelijk zin en proberen vroeg in de wedstrijd al een punt te maken en dat lukt, onder andere door goed keeperswerk, niet. Het tempo is echter wel zo hoog dat het mij zou verbazen als dat 90 minuten vol te houden zou zijn.

Pas tegen het einde van de eerste helft weet een van beide een punt op het scorebord te zetten. Het is Sportclub dat de 0-1 maakt uit een vrije trap. Deze wordt een kleine 25m links voor het doel van Mariënheem slim en kort genomen, waarna Victor met een aanloop, de bal op de pantoffel neemt. Deze streep is voor de doelman onhoudbaar en daardoor kan Sportclub met een voorsprong aan de rust beginnen. Een vrije trap, nota bene genomen op de manier die voorafgaand aan de wedstrijd nog was besproken met trainer Julian op den Dries. Ruststand 0-1 en daarmee heeft Sportclub zich een prima uitgangssituatie verschaft voor de tweede helft.

Na de rust gaan beide teams verder waar ze gebleven waren. Het is opnieuw een intensieve strijd, waarbij steeds meer duidelijk begint te worden dat Mariënheem een fysiek voordeel heeft. Ze zijn groter, steviger en hebben met elkaar een klein conditioneel voordeel. Sportclub strijdt echter manmoedig verder en wordt daarbij geholpen door Mariënheem. Die spelen vaak een hoge bal die onnauwkeurig is en begaan nogal wat overtredingen door aan een shirt te trekken, een duw te geven en dergelijk. Daar had de scheidsrechter van dienst goed het oog in en die floot dus herhaaldelijk af. Dat kon niet verhinderen dat bepaalde spelers bij Sportclub het toch wel vaak moesten ontgelden. Iets dat uiteindelijk een gele kaart voor de aanvoerder opleverde, maar dat had eigenlijk eerder gemoeten.

Wat Mariënheem ook probeerde tot scoren kwamen ze niet. Al leidde dat na de wissel van Melvin Schreurs voor Victor wel tot de nodige zenuwachtige minuten op de bank en bij de meegereisde toeschouwers. Om de punten zeker te stellen werd aanvaller Matthijs gewisseld voor middenvelder Luca van Ooijen, waarmee tevens de opstelling werd gewijzigd. De aanvallen van Mariënheem liepen daarna veelal vast op het middenveld of in de verdediging. En als het toch gevaarlijk leek te worden greep Jessie prima in. Eindstand 0-1.

Na iets meer dan 90 minuten was het tijd en zijn de spelers van Sportclub moe van het vele loopwerk. Desgevraagd kon een van de spelers nog net knikken dat hij nog leefde. Sportclub moest dus opnieuw hard werken, maar scoort vandaag (eindelijk) wel en verdiende daarmee de overwinning. Iets dat gevierd werd als een kampioenschap.