Sportclub Rijssen verliest onnodig

Gepubliceerd op: zaterdag 12 november 2022
en heeft dat aan zichzelf te wijten.

Het goede resultaat van afgelopen week smaakt naar meer. En vandaag treffen we een tegenstander waartegen dat in principe mogelijk is. BZSV De Blauw Witters bivakkeert ook in de onderste regionen van de ranglijst en dat zou moeten betekenen dat er vandaag kansen liggen. Trainer Op den Dries heeft op deze zonnige, warme dag gekozen voor dezelfde basisopstelling, maar moet tijdens de warning up afscheid nemen van Jordy Schreurs die een blessure oploopt. Dat is een vervelende streep door de rekening en de tactiek. Zijn plek wordt ingenomen door Rinaldo Paalman. Verder zien we dus Jessie de Moor, Tom Meier, Daan Bouwhuis, Chiel Poffers, Thymo Haarman, Sandro van Ooijen, Victor van Rijk, Rafael Tuinier, Matthijs Altink en Milan Brinkman.

De eerste minuten pakt Sportclub Rijssen direct het initiatief en creëert enkele kansen, maar weet die niet af te maken. BZSV komt wel eens aan de bal en weet niet echt gevaarlijk te worden, maar komt in de 11e minuut toch op voorsprong. Wat de heren achterin dachten te doen weet ik niet, maar dat de doelman een meter voor het doel probeert een tegenstander uit te kappen is een beroerd idee. Het liep dan ook niet goed af, want BZSV kon de bal eenvoudig binnentikken. 0-1.

Door deze blunder loopt Sportclub 80 minuten achter de feiten aan. Bovendien door de uitgevallen spits en de 5-mansverdediging van BZSV wordt het voor Sportclub moeilijk de achterstand ongedaan te maken. Dat lukt Sportclub uiteindelijk toch. Na een wat mindere fase pakt het team de draad weer op en weet diverse malen gevaarlijk te worden. In de 29e minuut is het zelfs zeer dichtbij als een BZSV-speler tijdens een aanval van Sportclub de bal slecht raakt en deze tegen de paal tikt.

De echte score valt in een fase dat Sportclub BZSV tegen de touwen heeft. In de 42e minuut zien we een inzet van Rinaldo, die maar net tot hoekschop kan worden verwerkt door de doelman. De daaropvolgende hoekschop kan door BSZV niet worden weggewerkt en resulteert in een nieuwe. Deze bal landt in de tweede lijn en wordt vanaf daar hard ingeschoten en met de hand tegengehouden en dat levert een strafschop op, die netjes wordt benut door Rinaldo. 1-1 En dat is tevens de ruststand.

Voor de tweede helft is er dus weinig aan de hand. Als Sportclub gewoon doorgaat met voetballen, komen de kansen vanzelf en is het wachten op een treffer. BZSV heeft sinds het doelpunt geen haast en vertraagt en soms onderbreken ze een aanval van Sportclub door opzettelijk hands te maken dat opmerkelijk genoeg geen kaart oplevert. Gedurende de tweede helft zak het tempo bij BZSV steeds verder weg, waarbij onduidelijk is of dit een gebrek aan conditie is of een poging het spel van Sportclub te ontregelen. Hoe dan ook. In de 78e minuut komen ze wel weer op voorsprong. Ditmaal is een niet zo hard genomen trap van Jessie de inleiding. Deze wordt op het middenveld niet gecontroleerd en resulteert in een voorzet voor BZSV dat de gehele wedstrijd al gelukkig was in de passing. BSZV rondt de buitenkans netjes af en staat weer voor. 1-2.

Sportclub geeft niet op en blijft, ondanks het ontregelende en vertragende gedrag van BZSV, zoeken naar een doelpunt. Dat resulteert onder andere in een lob over de doelman heen die op het dak van het doel belandt. In de 74e minuut wordt Victor gewisseld voor middenvelder Luca van Ooijen. In de 80e minuut mag Sandro de bank op zoeken en brengt de trainer Matthijs Tempert in als breekijzer voor het doel van BZSV. Het mag allemaal niet baten. Dat komt ook omdat Sportclub veelal probeert de bal hoog voor te geven, wat tegen het gemiddeld langere BZSV weinig rendement oplevert. Sportclub is dus, ondanks alle kansen, helaas niet meer in staat de bal achter de doelman te krijgen. Eindstand 1-2.

Sportclub verliest dus en heeft dat volledig aan zichzelf te wijten. Onnodig en gelet op de onderlinge verhoudingen een duur verlies. Goed daarentegen was opnieuw de inzet en de wil om 90 minuten te voetballen. Iets om mee te nemen naar de volgende wedstrijd, de wedstrijd tegen MVV'69. Een team dat net boven ons op de ranglijst staat.