Sportclub Rijssen 1 speelt uitstekende wedstrijd

Gepubliceerd op: zondag 27 november 2022
en had tegen de nummer 5 bijna 3 punten kunnen bijschrijven.

Sportclub Lemele staat momenteel vijfde, maar is naar ons idee wel een tegenstander waar we tegen kunnen voetballen. Daarbij moet wel vermeld worden dat Lemele een overwicht heeft qua ervaring, fysiek en lengte, behalve onder de lat, want daar staat een relatief kleine doelman.

Of we daarvan gebruik kunnen maken is een groot vraagteken. De lijst blessures nopen trainer Op den Dries namelijk tot creativiteit bij de samenstelling van de aanval. We zien daar nu 3 middenvelders, te weten Rinaldo Paalman, Sandro van Ooijen en Melvin Schreurs, en, voor het geval dat, zit er een oud gediende op de bank in de persoon van Rick Aalderink. Op de bank zitten verder Devlin Roessink, Thomas Baan en Jasper Kreijkes. Op het middenveld staat Victor van Rijk centraal en hij wordt geflankeerd door de bekenden Rafael Tuinier en Luca van Ooijen. De verdediging, die de laatste weken weinig weggeeft, bestaat uit de gebruikelijke spelers Thymo Haarman, Daan Bouwhuis en Chiel Poffers. Laatste man is Tom Meier. Onder de lat zien we Nick Rouweler. Die verdediging krijgt naar verwachting te maken met enkele snelle vleugelspelers van Lemele. Opdracht aan Sportclub is daarom om het spel compact te houden. Andere opdracht is de inzet waarmee we telkens aan de wedstrijd beginnen nu 90 minuten lang vast te houden.

Op een licht vochtig veld wordt de aftrap gedaan door de pupil van de week Ryan Willems. Daarna zien we minuten lang een vrij rommelige wedstrijd, waarin geen van beide partijen grip weet te krijgen op het spel. We zien dan ook veel wisselingen van balbezit door pass fouten en overtredingen. Over dat laatste valt te melden dat de scheidsrechter veel toelaat, waardoor het er stevig aan toe gaat op de Koerbelt.

Ook blijkt dat Lemele anders voetbalt dan vooraf gedacht. Ze kiezen redelijk vaak voor de opbouw en weinig voor de lange bal. Toch krijgt doelman Nick in de beginfase twee hoge ballen te verwerken, waarbij hij tegen de ondergaande zon in staat te kijken. Het loopt gelukkig goed af. Waar de scheids zoals gezegd veel toeliet, fluit hij in de 11e minuut voor een zeer kleine overtreding, waardoor Lemele zo'n 25 meter recht voor het doel een vrijetrap krijgt. Nadat de muur was neergezet, wordt de bal door Lemele in de rechter hoek, buiten bereik van Nick in het doel getrapt. 0-1. Dit volgt op een fase waarin Lemele beter in de wedstrijd zat.

Die achterstand brengt Sportclub vandaag niet van de wijs. Dat gaat gewoon verder met zoeken van de duels, waarmee Lemele niet echt raad weet, en dat resulteert in een fase waarin Sportclub de betere partij is. In de 19e minuut valt dan gelukkig ook de gelijkmaker. Na goed voorbereidend werk van Chiel, komt de bal bij Melvin die deze klaar legt voor Rinaldo die binnen schiet. 1-1. Dat kunstje herhaalt hij in de 29e minuut. Ditmaal komt de voorzet van Victor. Rinaldo kapt zich rond de 16 meter mooi vrij en scoort. 2-1. Halverwege de wedstrijd kunnen we al wel concluderen dat Sportclub de ingezette lijn tot aan de rust volhoudt en dat is goed om te zien.

Nadat beide teams ongewijzigd aan de tweede helft begonnen moet Sportclub in de 50e minuut afscheid nemen van Thymo, die na een beuk niet meer verder kan. Daarmee was niet gerekend, zodat Sportclub verder moet met 10 man. Na een warming up van 4 minuten, zien we Rick in de 54e minuut het veld betreden. Hij neemt positie in de spits. Rinaldo zakt een linie en datzelfde geldt voor Victor. Daan schuift vervolgens naar de back. Met al die wisselingen, verandert ook het karakter van het spel, dat minder offensief wordt. Lemele krijgt daardoor wat meer ruimte, maar dat levert eigenlijk weinig op tot de 80e minuut. Een meter of 30 voor het doel trapt een Lemele speler de bal richting doel. Die bal gaat helemaal niet zo hard, maar gaat precies tussen de hand van Nick en de lat door het doel in. 2-2.

In de 57e minuut krijgt Melvin een grote kans op aangeven van Rafael, maar hij weet die niet te verzilveren. In de 73e minuut wordt hij gewisseld voor Devlin Roessink, die niet veel later een enorme kans krijgt om de bal vrij in te schieten, ware het niet dat er iemand met een vlag omhoog stond. In de 84e minuut is het dan toch raak. Sportclub krijgt op eigen helft een vrije trap en die wordt door Victor vlak voor het doel getrapt, waarna deze op zijn Rick's in het doel verdwijnt. 3-2.

De laatste 8 minuten zien we een enerverende wedstrijd, waarbij het spel snel heen en weer gaat. Lemele hanteert daarbij nu wel veelvuldig de lange bal en brengt deze op goed geluk voor. Ze raken daarbij tweemaal de lat, waarbij er een keer de inzet van Nick voor nodig was. Ruim in blessuretijd wordt het dan toch nog 3-3. Opnieuw een lange bal die van dichtbij het doel tussen Nick en de paal door het doel wordt ingefrommeld. En zo eindigt de wedstrijd helaas in een gelijkspel.

Grote verrassing vandaag is dat de gelegenheidsformatie voorin maar liefst 3 keer scoort. Dat hadden we vooraf niet gedacht. Het team verdient vandaag een dik compliment, want weet 90 minuten lang het gewenste spel vol te houden. Een uitstekende prestatie tegen een team dat 5e staat. Het had lange tijd zelfs het betere van het spel en zicht op winst, maar loopt ruim in blessuretijd helaas toch averij op.