Sportclub speelt ook tegen Heracles een goede wedstrijd

Gepubliceerd op: zaterdag 3 december 2022

Op een ronduit koude zaterdagmiddag spelen we in verband met de wedstrijd van het Nederlands team om 13:30u onze wedstrijd tegen avc Heracles 1903. Een team dat momenteel 3e staat, wat het gevolg is van een hele goede start van de competitie en een wat mindere fase daarna vanwege blessures. Van dat feit moet Sportclub Rijssen vandaag gebruik maken.

Sportclub zelf speelt momenteel goed ondanks de lijst blessures. Het goede nieuws van vandaag is, dat we met dezelfde opstelling spelen als vorige week. Volgens trainer Op den Dries is dat voor het eerst. Over de opstelling kunnen we dus kort zijn, zie vorige week. We zien in de aanval dus 3 middenvelders, te weten Rinaldo Paalman, Sandro van Ooijen en Melvin Schreurs. Op het middenveld staat Victor van Rijk centraal en hij wordt geflankeerd door de bekenden Rafael Tuinier en Luca van Ooijen. De verdediging, die de laatste weken weinig weggeeft, bestaat uit de gebruikelijke spelers Thymo Haarman, Daan Bouwhuis en Chiel Poffers. Laatste man is Tom Meier. Onder de lat zien we Nick Rouweler.

Na de aftrap ontbrandt de strijd. Hoewel duidelijk is dat Heracles de betere, meer ervaren voetballers heeft, leidt dat niet tot een hele berg kansen. Daar was een hoekschop voor nodig. Hoewel we de spelers hiervoor gewaarschuwd hadden, wordt die bij de tweede paal netjes in de verre hoek gekopt. En dat kwam de spelers terecht op een reprimande van de trainer te staan. 0-1. In de rest van de eerste helft zien we nauwelijks kansen aan beide kanten. Ondanks dat Heracles de overhand heeft, weten ze dat niet om te zetten in uitgespeelde kansen wat het effect is van hard werken door Sportclub en een degelijke achterhoede. Pas vlak voor rust weet Sportclub twee keer gevaarlijk te worden. Na een fraaie voorzet weet Rafael in de 43e minuut de bal die eigenlijk achter hem komt in de lucht toch richting doel te krijgen. En die bal belandt helaas op het dak. En vlak voor het rustsignaal weet Sportclub nog een kleine kans te creëren. Ruststand 0-1 en dat is goed te noemen en het blijft dus oppassen voor standaardsituaties.

Na rust zien we eigenlijk hetzelfde spelbeeld. Heracles is meer aan de bal en weet elkaar wat makkelijker te vinden. Zelfs als de pass even wat minder is, weten ze dat vaak goed te herstellen. Sportclub werkt nog altijd even hard en weet daarmee de bal af te dwingen. Lange tijd is er dus wel veel strijd, maar gebeurt er voor de doelen weinig. Tot aan de 54e minuut. We zien een goede kopbal van Tom, die op de doellijn blijft liggen en daar door de doelman en een speler kan worden weggewerkt. In de daarop volgende aanval scoort Heracles. 0-2. En in de 56e minuut maakt Rinaldo de aansluitingstreffer na een voorzet van Sandro vanaf rechts. 1-2. De wedstrijd is los, is dan de gedachte, maar zo snel als het vuur kwam, zo snel is het ook weer gedoofd.

In de 66e minuut wordt Luca gewisseld voor Jasper Kreijkes, waarmee wat meer snelheid in de ploeg komt om de opbouw van Heracles eerder te storen. Dat maakt Heracles niet zenuwachtig, maar het afstandsschot van Sandro in de 80e minuut doet dat nadrukkelijk wel. Die schiet van afstand net op de lat boven de doelman en die gelijkmaker had Sportclub misschien wel het zetje gegeven om de wedstrijd naar zich toe te trekken. Heracles is merkbaar aangeslagen. Desondanks wordt de eindstand 1-3. In de 83e minuut raakt een speler van Heracles een Sportclub verdediger en gaat binnen de 16m liggen wat een strafschop oplevert, die wordt benut.

Na opnieuw een goede pot voetbal van Sportclub dreigde er een gelijk spel of was er misschien kans op winst. Helaas zat het Sportclub niet mee en kwam de eindstand uit op 1-3. Na de wedstrijd overheerste dus het goede gevoel en dat nemen we mee naar volgende week als we spelen tegen SVV'56.