Sportclub wint van SVV!

Gepubliceerd op: zaterdag 10 december 2022

SVV'56 heeft een goede reeks achter de rug. Zo werd vorige week nog gewonnen van SC Lemele op een ijskoud Sportpark Zandeinde. En ook de 2 wedstrijden daarvoor werden gewonnen. Dat komt onder andere omdat SVV - net als Sportclub Rijssen - de competitie begon tegen de betere teams en later dus de teams uit het rechter rijtje trof. Vandaag is dat dus Sportclub Rijssen.

Sportclub heeft zelf ook een goede reeks achter de rug al komt dat niet echt tot uitdrukking in wedstrijdpunten. Het was echter de trainer van SVV wel opgevallen, dat het de afgelopen weken ook anders had kunnen aflopen. Bovendien kennen de trainers elkaar goed en wordt er regelmatig informatie uitgewisseld. Vandaag natuurlijk niet, maar we kunnen er van uitgaan dat beide de tegenstander goed geanalyseerd hebben en weten wat nodig is. Het kan dus een leuke pot worden op park 'De Dubbeltreffer' in Sibculo, waar het natuurgras wel wit uitgeslagen is, maar gelukkig niet bevroren of glad.

Voor de wedstrijd heeft trainer Op den Dries opnieuw ongeveer hetzelfde team opgesteld, met dien verstande dat Jessie de Moor, die klaar is met zwarte piet spelen, in het doel staat en Jordy Schreurs in de spits. Hij staat daar samen met Sandro van Ooijen en Rinaldo Paalman. Op het middenveld staan, evenals vorige week, Victor van Rijk, Rafael Tuinier en Luca van Ooijen. De verdediging bestaat opnieuw uit Tom Meier, Daan Bouwhuis, Chiel Poffers en Thymo Haarman.

Nadat de pupil van de week de aftrap heeft gedaan, wordt onder behoorlijk frisse omstandigheden een niet bijster interessante eerste helft gespeeld. In de 15e minuut krijgt Sportclub een redelijk schot op doel en enkele minuten later weet SVV uit een vrije trap naast te schieten. En dat was het zo'n beetje. Het lijkt erop dat beide trainers na grondige analyse van de tegenstander een tactiek en een opstelling hebben gekozen, waardoor beide teams elkaar in evenwicht houden. Dat leidt wel tot schermutselingen op het middenveld, maar niet tot een wedstrijd met uitgespeelde kansen. Eigenlijk waren ze de hele helft aan het zoeken naar het eigen spel en de afstemming op de tegenstander.  Het meest opmerkelijk feit is nog dat de wedstrijdklok op 43 minuten bleef staan en de scheidsrechter het op een gegeven moment wel tijd vond voor de rust. Ruststand is een terechte 0-0, want geen van beide partijen verdiende een punt, en dus is er werk aan de winkel voor beide trainers.

Met de klok gereset en alles, inclusief de minuten, weer op 0 beginnen we aan de tweede helft. Tegen het einde van de eerste helft was Sportclub iets sterker geworden. Na de 40e minuut leek er zelfs een overwicht te ontstaan en leek SVV het nodig te hebben de bal veelvuldig over de zijlijn te spelen in plaats van op te bouwen. Na de rust zet die trend eigenlijk verder door. Met name de backs Thymo en Chiel doen uitstekend werk en zijn hun directe tegenstander regelmatig te snel af. En als SVV door het midden wil, staan Victor, Daan en Tom stevig in de weg. Ook aanvallend komt het bij Sportclub beter uit de verf en dat resulteert in de 13e minuut van de tweede helft in een hoekschop die door Sandro wordt genomen. Het is Daan die de bal bij de eerste paal binnen kopt en daarmee zijn eerste doelpunt scoort. 0-1.

Tijd voor SVV om verandering te brengen in de vorm van 2 wissels. Dat leidt inderdaad tot wat meer druk op Sportclub die daardoor in het defensief worden gedrukt. De beperkte hoeveelheid schoten richting doel zijn echter geen enkel probleem voor Jessie. Aan de andere kant zijn er wel problemen. Want, omdat SVV meer naar voren speelt, komt er ruimte voor Sportclub om te voetballen.

In de 24e minuut zien een goede aanval van Sportclub, waarbij Jordy een voorzet aflevert bij de tweede paal. Rinaldo kopt de bal richting doel, maar de goed keepende doelman weet de bal nog te redden. In de 25e minuut is het Sandro die de reflexen van de doelman nogmaals test met een afstandsschot. Ook ditmaal wint de doelman.

Om de zege veilig te stellen wisselt Sportclub drie keer. In de 31e minuut mag de hard werkende Rafael de douche opzoeken. Zijn plek wordt ingenomen door Jorn Peters. En dat is een verrassing, want die hadden we na de winterstop pas terugverwacht. En dat is goed nieuws. Daarna, in de 35e minuut, is Sandro aan de beurt en zijn plek wordt ingenomen door Melvin Schreurs.

SVV heeft haast en probeert druk te houden. Sportclub heeft geen haast en laat zich achteruit drukken en dat was niet de bedoeling. En dus worden de mouwen nog 1 keer opgestroopt voor de laatste 10 minuten. Als de klok opnieuw 43 aanwijst mag Victor wisselen met Mike Tuitert en gaat de wedstrijd op slot. Vlak voordat het te donker wordt om zonder verlichting te kunnen spelen is het tijd en kan Sportclub 3 punten bijschrijven.

Sportclub wint dus in Sibculo en zet een goede reeks wedstrijden voort ten koste van SVV. Hoewel slechts met 0-1 wordt gewonnen, was dat op basis van de tweede helft wel verdiend.

Voor SVV is het daarmee winterstop. Voor Sportclub nog niet. Wij spelen volgende week het restant van de wedstrijd tegen Bornerbroek.