Sportclub Rijssen 1 verliest in Aadorp

Gepubliceerd op: zaterdag 4 maart 2023
Rode kaart maakt einde aan leuke wedstrijd

Vandaag staat er een zware wedstrijd op het programma. Net als in de eerste helft van de competitie treffen we eerst de bovenste teams. Vandaag is dat ASV'57, dat eerste staat. Een team dat een maatje groter is en de eerste wedstrijd won met 1-6. Vandaag kunnen ze ook de periode pakken en dus is de verwachting dat ze zullen proberen snel te scoren. Trainer Julian op den Dries heeft daarom iets bedacht en dat is, om eerlijk te zijn, een gok die ook verkeerd kan uitpakken. We hebben vandaag echter niets te verliezen, dus waarom niet. Na de wedstrijd wordt het hoe dan ook gezellig, want ASV heeft een zanger geregeld. Tijdens het feest willen we dan ook nog een inzameling houden, waarmee Nuri weer goede dingen kan doen in Turkije. Ter verhoging van de feestvreugde is een bus geregeld en sluiten de spelers van het tweede na hun wedstrijd tegen SVZW ook aan.

Het kan aan mij liggen en dat ik na en weekje Spanje wat andere temperaturen gewend ben, maar ik vond het fris langs de lijn. Gelukkig bleef de regen uit, maar een beetje zon had iedereen, en er waren desondanks toch behoorlijk wat toeschouwers, wel kunnen waarderen. En om dat gevoel te onderstrepen draait Radio 350 het nummer 'Wat 'n ellende' van Sieneke over zonnen aan de Middellandse zee. Leuk gevonden Radio 350. Erg grappig.

De basis kent vandaag enkele verrassingen. In de spits staan Milan Brinkman en Melvin Schreuers en daarachter Jordy Schreurs. Op het middenveld zien we Luca en Sandro van Ooijen en Victor van Rijk. In de verdediging staan de bekende mensen. We zien daar Chiel Poffers, Daan Bouwhuis en laatste man Tom Meijer. Op links staat, bij afwezigheid van Thymo Haarman, Jorn Peters. En dan in het doel Jay van der Waal. Enerzijds omdat Jesse een kaart pakte en niet mee mag doen en anderzijds vanwege een tactisch voordeel.

Na de opkomst, waarbij de teams werden verwelkomd met fakkels en vlaggen, gaat ASV direct op zoek naar de eerste treffer en zet Sportclub onder druk. In de 3e minuut is het dan al raak vanuit een hoekschop. Bij de tweede paal kan iemand vrij inkoppen. 1-0. Dat is een kleine streep door de rekening, maar Sportclub laat zich niet van de wijs brengen en gaat gewoon door met het uitvoeren van de opdracht. En dat loont. In de 6e minuut wordt een ingooi van Milan doorgekopt en vanaf de tweede lijn door Victor op de pantoffel genomen. Hij schiet in eerste instantie hard op de lat, maar de bal gaat vervolgens via de rug van de doelman alsnog in het doel. 1-1. En zo is er een enerverend potje voetbal te zien tussen de grasvelden van Aadorp. Dat tegendoelpunt leidt bij ASV tot enige voorzichtigheid en dat was ook precies de bedoeling en nu kunnen we gaan zien hoe de trainers gaan reageren. De spelers van ASV weten het in ieder geval even niet en kiezen een aantal keer achter elkaar de verkeerde optie, waardoor Sportclub snel weer in balbezit is. Tot scoren komen ze echter niet en dat geeft ASV de tijd om orde op zaken te stellen. Dat levert ze diverse hoekschoppen op, maar de voorsprong komt in de 19e minuut uit een voorzet vanaf linksachter naar rechtsvoor waar de bal opnieuw wordt ingekopt. 2-1. Waarbij we toch kritisch moeten zijn op hoe makkelijk dat kan. Sportclub is bij dit soort situaties niet fysiek genoeg. Er zijn echter nog 70 minuten te gaan en dus niets aan de hand. In de 21e minuut gaat Jorn op avontuur langs de zijlijn en raakt op de helft van ASV de bal kwijt. Bij Sportclub gaat iedereen uit van een overtreding, maar het spel gaat verder. ASV kiest direct voor de lange bal en stuurt de spits diep. Deze wordt door Jay ernstig gehinderd en hij krijgt daarvoor rood. 'Dom', zoals hij zelf al zei, maar wellicht toch onterecht. Daarover en de daaraanvoorafgaande overtreding wordt nog even nagediscussieerd, maar helpen doet het niet. Sportclub moet dus verder met 10 man. Melvin moet daardoor het veld verlaten voor Mike Tuitert, die mag proberen de strafschop te stoppen. Dat lukt hem bijna. Daarmee wordt het 3-1 en is de wedstrijd, die zo leuk begon, gespeeld. Radio 350 draait daarna 'Pick up the pieces' van de Average White Band. Dat kan geen toeval zijn.

In de rust wordt Chiel gewisseld voor Jamie de Ruyter en in de 67e minuut mag Victor naar de kant en kan Jasper Kreijkes als back de resterende minuten spelen. In de tweede helft is het ASV dat aanvalt en probeert de score op te voeren, maar dat lukt eigenlijk maar matig. Sportclub daarentegen probeert zo nu en dan te counteren en daar geldt hetzelfde voor. Milan weet weliswaar de paal nog te raken, maar die had sowieso niet geteld, want hij liep buitenspel. In de 88e minuuut vindt de scheids het, net als iedereen, mooi geweest en is de eindstand 6-1. Waarvan akte.

ASV pakt de periode, waarmee we ze willen feliciteren, en Sportclub deed wat het moest doen totdat ze gedwongen werden iets anders te doen. Dat was jammer, want we hadden graag gezien hoeveel progressie Sportclub halverwege het seizoen heeft geboekt. Volgens het scorebord is het antwoord 'niets', want de score is gelijk aan de vorige keer, maar dat is scorebordjournalistiek en doet geen recht aan de spelers en trainer.

Volgende week, zaterdag 11 maart treffen we opnieuw het team uit Bornerbroek. Komt allen.

P.S. Van de site van ASV.