Een gelijk spel had mooi geweest,

Gepubliceerd op: zaterdag 8 april 2023
maar Sportclub Rijssen 1 verloor helaas met 2-3 van r.k.s.v. Bornerbroek

Vandaag treffen we r.k.s.v. Bornerbroek dat momenteel meedoet in de top 3. Een van de betere teams dus. Echter, de vorige wedstrijd - die gespeeld werd in 2 delen - verliep minder vanzelfsprekend dan op basis van de ranglijst kon worden verwacht. Zeker in het tweede deel bleek Sportclub Rijssen 1 niet veel minder en had zelfs kansen om de wedstrijd ten minste gelijk te trekken. Rksv moet vandaag ook aan de bak om voorin te kunnen blijven meedraaien en zullen, zo is de verwachting, druk gaan zetten en gebruik willen maken van de snelle voorhoede. Met name dat is voor Sportclub een lastig punt, omdat we door alle blessures wat snelheid kwijt zijn. Een ander wapen is de lange bal en zijn de kopsterke spelers. Sportclub zal dus stug moeten verdedigen en geduld moeten hebben.

Voor deze wedstrijd is gekozen voor Jessie de Moor in het doel. Tom Meier als laatste man voor een driemansverdediging van Jasper Kreijkes, Daan Bouwhuis en Mathijs Tempert. Op het middenveld zien we Melvin Schreurs, Victor van Rijk, Rafael Tuinier en Thymo Haarman. De voorhoede bestaat uit Jordy Schreurs en - de jarige - Milan Brinkman. Langs deze weg nog gefeliciteerd.

Na een minuut stilte vanwege het overlijden van Henk Nijzink en de opening door de pupil van de week, gaat de strijd van start. Rksv blijkt een iets andere opstelling te hebben gekozen dan gedacht, waardoor de meest opbouwde speler wat verder naar voren is geschoven. Hij kreeg daardoor Victor als persoonlijke beveiliger en die heeft hem de gehele wedstrijd achtervolgt, waardoor dit deel van het plan in elk geval niet werkte. Het andere deel bestond uit snel druk zetten op de opbouw van Sportclub en daar kon snel van worden geprofiteerd. Hoewel er niet veel aan de hand leek bij een voorzet van rksv werd deze voor het doel verkeerd geraakt door Daan, die daarmee in de 3e minuut al Jessie passeerde en de bal via de kruising in eigen doel werkte. 0-1. Dat is sneu, maar betekent ook dat Sportclub al vroeg aan het werk moet.

Rksv blijft druk zetten. Is veel aan de bal. Loopt veel en passt veel. Maar effectief is het allemaal niet, omdat ze het zich zelf te ingewikkeld maken. Het betekent wel dat Sportclub heel hard moet werken om de zaak dicht te houden en moet dat nog een uur zien vol te houden. Dat lukt allemaal aardig tot in de 30e minuut als een goed geplaatst schot richting doel gaat. Ondanks dat Jessie 2 handen tegen de bal krijgt, belandt deze met een boog toch in het doel. 0-2.

Zoals inmiddels gebruikelijk gaat Sportclub gewoon verder. En in de 33e minuut doet zich een situatie voor die vooraf besproken was. Het is Milan die een pass onderschept richting een van de centrale verdedigers en richting doel gaat. Jordy is scherp en biedt zich aan en krijgt een prima voorzet en rond de aanval dito af. 1-2. En dat is tevens de ruststand. En dat biedt perspectief.

Na de rust is er geen wijziging. Noch in de spelers, noch in de speelstijl. In de 57e minuut wordt Daan, die in de eerste helft tegen de mat werd gewerkt en tijdens die actie bij een poging een hoge bal te koppen bijna tegen zijn hoofd werd geschopt, gewisseld voor Robin ten Hove. Een en ander gebeurde op de 5 meter lijn voor het doel van rksv, maar leidde verder, opmerkelijk genoeg, tot niets.

In de 62e minuut krijgt Sportclub, na goed doorzetten van Milan, een van de schaarse hoekschoppen. In de 68e minuut zat hij er opnieuw goed bij en ditmaal wist hij de bal bij Melvin te bezorgen, die midden voor het doel kon inschieten. 2-2 En daarmee hing er toch een verrassing in de lucht.

Rksv kreeg haast en zette nog meer druk. Kreeg nog meer hoekschoppen, maar realiseerde lange tijd niets. Tot in de 81e minuut. Het was nota bene een rksv-speler die de bal over de achterlijn werkte wat leidde tot een hoekschop. Uiteraard waren er protesten van Sportclub en dus ontbrak de organisatie bij de snel genomen hoekschop. Deze viel ergens bij de eerste paal en kon van daar worden binnengetikt. 2-3. Het is dus opnieuw een gekke bal die Sportclub de das om doet.

In de 84e minuut werd Tom nog gewisseld voor Thomas Baan, en Jasper voor Jaymie de Ruyter, maar de extra inzet kon niet meer worden omgezet in een doelpunt. Helaas.

De wedstrijd eindigt dus in een overwinning van rksv. Ze zullen blij zijn met de wedstrijdpunten, maar verder zal de teleurstelling toch overheersen. Hetzelfde gevoel hield Sportclub aan de wedstrijd over. Helaas geen gelijk spel, terwijl een 2-3 stand op voorhand een mooie uitslag zou zijn gevonden.