Sportclub Rijssen 1 verdient punt met hard werken

Gepubliceerd op: zaterdag 15 april 2023
Soms zit het mee.

Op een frisse zaterdag 15 april staat MVV'69 op het programma. Een team dat 7e staat en 5 wedstrijdpunten onder de nummer 6 Sportclub Daarle. Winst kan met andere woorden nog voor een verrassing zorgen mits er een aantal andere dingen gebeurd, waaronder winst tegen Daarle op 13 mei. MVV heeft een goede reeks achter de rug, zo wonnen ze van de nummer 4 avc Heracles, waaraan opvalt dat ze nauwelijks doelpunten tegen krijgen. Dat betekent overigens niet dat ze de bus parkeren. Ze willen aanvallen en blijven dat ook 90 minuten lang doen. Zoals vaker gezegd speelt Sportclub om de eer, maar wedstrijden tegen de onderste helft van de competitie willen we proberen te winnen. En dat is dus ook vandaag de doelstelling. Dat wordt door blessure overigens wel steeds lastiger. In de basisopstelling valt dat nog niet zo op, maar op de bank begint het goed zichtbaar te worden. En ook vandaag staan er enkele spelers op het veld die niet geheel fit zijn.

De opstelling bestaat vandaag uit Jessie de Moor, Tom Meier, Daan Bouwhuis, Matthijs Tempert, Jasper Kreijkes, Victor van Rijk, Thymo Haarman, Melvin Schreurs, Rafael Tuinier, Milan Brinkman en Jordy Schreurs.

Nadat de pupil van de week Luke van de Noort de aftrap heeft gedaan met de door Ten Brinke BV gesponsorde wedstrijdbal kan de uitputtingsslag beginnen. Na het eerste fluitsignaal is het direct duidelijk. MVV valt aan het Sportclub Rijssen 1 moet hard werken in de verdediging. Pas in de 9e minuut zien we een eerste aanval van Sportclub. Een minuut later houdt Jessie een van dichtbij gekopte bal tegen, waardoor de 0-0 stand op het bord blijft. Milan krijgt 2 minuten later de kans op 1-0 als hij na een counter alleen voor de doelman komt. Zijn inzet gaat echter tegen het uitgestrekte been van de doelman.

Het is MVV dat in de 24e minuut op voorsprong komt. Verkeerd uitverdedigen van Sportclub lanceert de aanval, waarbij iedereen van Sportclub nog verkeerd staat, waardoor MVV de kans krijgt de aanval netjes uit te spelen en te scoren. Volgens de grensrechter was het buitenspel. Volgens de scheidsrechter niet. Volgens een toeschouwer niet. Ook na de videobeelden, die we na de wedstrijd samen met MVV hebben bekeken, bleef het onduidelijk. Het aanbod om het op het grote scherm in de kantine nogmaals te bekijken, werd vriendelijk afgewezen. ;)

Met de 0-1 op het bord is het, zoals vooraf aangegeven, tijd om te wisselen. Jasper, die linksachter staat, wordt gewisseld voor Matthijs Altink, die rechtsvoor speelt. Dat betekent dat er wat geschoven moet worden, wat even wennen is, maar niet tot problemen leidt, omdat het in de voorbespreking al aangekondigd was. Het is junior die net voor de rust nog de kans op de gelijkmaker heeft, maar net over schiet. Ruststand 0-1.

Na de rust hebben beide partijen blijkbaar opdracht extra inzet te tonen. MVV wil graag de tweede maken om veilig te zijn. Sportclub wil graag de aansluiting. Die instelling leidt tot wat vrij worstelpartijen en ingrijpen door de scheids. Die maakt de grens duidelijk met waarschuwingen en kaarten en daarvan vallen er heel wat. Met name aan de kant van Sportclub. We tellen er achteraf 5. Eén daarvan was voor de net in veld gekomen Rick Aalderink. Een overtreding die normaal gesproken misschien een vrije trap had opgeleverd, maar nu een prent opleverde. Hij kwam er in voor Rafael, die er ook al een had en dichtbij een tweede was. De eerste liep die overigens op toen hij na een hoekschop van Sportclub wilde uithalen voor een schot, maar in plaats van de bal de uitkomende MVV-er raakte. Sportclub staat dus onder druk en verdedigt met man en macht en gaat daarbij dus net over de grens.

In de 72e minuut moet Matthijs Tempert gewisseld vanwege een blessure. Zijn plek wordt ingenomen door Robin ten Hove. Vanaf de 85e minuut is het buigen of barsten. In de 89e minuut gaat Jessie bij een hoekschop mee naar voren, maar dat leidt tot niets, waarna meerdere mensen, ondanks de vermoeidheid, moeten zien op tijd terug te zijn in de verdediging. Het is  in blessure tijd Rick die het verschil maakt. Hij kopt de prima voorzet van Jordy bij de tweede paal in het doel. Feest bij Sportclub, al kan een aantal de energie niet meer vinden om mee te vieren. In een ultieme poging de winst alsnog te pakken zien we de doelman van MVV in de laatste aanval nog voor het doel van Sportclub, maar het mocht niet meer baten. Eindstand 1-1.

Sportclub speelt dus gelijk, maar dat verhult dat het in de tweede helft niet veel in te brengen had. Dat punt heeft het vooral te danken aan inzet. Zonder kun je niet en soms is dat voldoende.