Gorssel net te snel voor Sportclub Rijssen 1

Gepubliceerd op: zondag 1 oktober 2023
Tweede speelronde, eerste wedstrijd.

Dankzij de merkwaardige actie van SVV'91 vorige week beginnen we vandaag pas echt aan de competitie. Nu we het daar toch over hebben. De 'eindstand' van vorige week is door de KNVB uit de uitslagen verwijderd. Dat is goed, maar we blijven toch achter met het vreemde gevoel dat iemand heeft geprobeerd de competitie te vervalsen.

Vandaag staat dus de eerste wedstrijd op het programma. We ontvangen de Voetbal vereniging Gorssel uit de gelijknamige plaats tussen Eefde en Epse.

Net als vorige week een onbekend team, zodat we even hebben gekeken naar de bekerwedstrijden. Ook zij eindigden laatste, maar ze speelden slechts 2 wedstrijden, waarin ze zelf toch 6 punten wisten te maken. Vorige week troffen ze Achilles en verloren met slechts 1-0. Onze inschatting is dat ze dus iets beter zijn en enkele gevaarlijke spelers hebben die scoren.

Wat na 1 speelronde opvalt is dat de verschillen klein zijn. Alleen HSC'21 stak er bovenuit. Als dat een indicatie is voor de rest van de competitie dan gaat het dit seizoen spannend worden en is de opzet geslaagd.

Dan een laatste opmerking vooraf. Nadat we de scheidsrechter in het zonnetje hebben gezet, vanwege de week van de scheidsrechter, willen ook even aandacht schenken aan de JO14, die vandaag ballenjongen zijn. Zoals eerder geschreven hebben we een nieuwe grasmat, komt er nieuwe verlichting en komen er nieuwe ballenvangers. Die laatste zijn er echter nog niet, maar de oude zijn al wel weg en daarmee bestaat de kans dat we vandaag ballen te kort gaan komen. Om dat te voorkomen waren de jongens van de JO14 bereid de afzwaaiers weer terug te bezorgen. Hulde en hartelijk dank!

Sportclub Rijssen treedt aan met een bekende opstelling. In het doel staat JessIe de Moor. Laatste man is Victor van Rijk. Daarvoor staan Thymo Haarman, Daan Bouwhuis en Jasper Kreijkes. Het middenveld wordt gevormd door Tijs Theijink, Rafael Tuinier, Luca van Ooijen en Sandro van Ooijen. En tot slot de beide spitsen Jordy Schreurs en Milan Brinkman.

Vanaf de aftrap zien we twee ploegen die vol de strijd aangaan en belooft het een leuke wedstrijd te worden. Echter, bij de eerste aanval van Gorssel gaat de bal diep en wordt die direct in het doel getrapt. Sportclub staat dus al na 5 minuten 0-1 achter en dat is een behoorlijke tegenvaller. Met nog 85 minuten te gaan is er nog geen probleem.

Gaande de eerste helft wordt duidelijk dat Sportclub voetballend niet veel minder is, maar dat Gorssel vooral aanvallend gevaarlijk is. Zeker bij balverlies van Sportclub zijn ze er snel uit. Vooral de vleugelspelers zijn snel en er loopt een geroutineerde spits, waardoor Sportclub overlopen dreigt te worden. Dat gebeurt door taai verzet echter niet. Hoewel Sportclub onder druk staat en er hachelijke momenten zijn, blijft het tot aan de rust 0-1.

Na de rust zien we een beter Sportclub. Het blijft Gorssel onder druk zetten en na 9 minuten zien we een fraaie aanval die resulteert in de gelijkmaker. De bal gaat naar Thymo die op links opkomt. Hij geeft de bal op Jordy die op rechts positie innam en de bal op zijn beurt voorgeeft op de aan de linkerkant inkomende Milan, die de bal netjes in het doel kopt. En daarmee staat er een verdiende 1-1.

Zo'n 10 minuten later is Jasper dichtbij een score als zijn schot van afstand van richting wordt veranderd. Ook Tijs en Jordy zijn dichtbij een punt en dat maakt Gorssel zenuwachtig. En dus wordt er ingegrepen. 3 Verse krachten mogen proberen de zaak te redden. Dat lukt slecht, omdat de organisatie die er was weg is. Toch komt Gorssel weer op voorsprong. Ditmaal is het een afstandsschot dat in de kruising verdwijnt. 1-2.

Je merkt aan alles dat Sportclub hier geen zin in heeft en het zet nogmaals aan. Die inzet wordt beloond met een doelpunt van Luca. Jordy legde de bal klaar voor een afstandsschot dat doel trof 2-2. Dat was ook meteen zijn laatste actie. Zijn plek wordt ingenomen door Melvin Schreurs. Ook de moegestreden Jasper mag even later douchen. Hij wordt vervangen door Chiel Poffers. De laatste wissel is Milan die plaatsmaakt voor Aykan Dormusoglu.

De eindstand wordt bepaald door Gorssel. Als Sportclub in de laatste minuten van de wedstrijd in de aanval is, krijgt Jordy een moeilijk te begrijpen vrijetrap tegen. Gorssel doet waarvoor gewaarschuwd was en counterd. Veel spelers staan daarna voor de bal en dat geeft Gorssel de ruimte om te scoren. 2-3. Hoewel Sportclub nog een poging doet de stand gelijk te trekken, mag het niet meer baten en wordt de wedstrijd helaas verloren.

Sportclub begon dus matig en dreigde overlopen te worden. Dat gebeurde niet, waarna Sportclub zich in de rust herpakte en lang op weg was naar minimaal een gelijkspel. Dat dit niet lukte is jammer, maar de boeiende tweede helft doet uitzien naar meer.