Eerste winst Sportclub Rijssen 1

Gepubliceerd op: zaterdag 14 oktober 2023
Mooie overwinning op Sportclub Enschede

Vandaag de derde wedstrijd en na een klein verlies, een jammerlijk gelijk spel heeft Sportclub Rijssen 1 vandaag de kans op winst. Tegenstander is namelijk de naamgenoot uit Enschede. Sportclub Enschede staat momenteel namelijk onderaan, maar dat wil niet zeggen dat ze geen kans hebben. Ze lijken namelijk te scoren uit dode spelmomenten en, zoals vorige week weer duidelijk werd, is dat niet onze sterke kant. Verder hanteren ze vaak de lange bal richting de lange spits. Met name vanwege die kopkracht heeft Sportclub de opstelling aangepast. Op de rechtsachter zien we Chiel Poffers en op de linksachter Daan Bouwhuis. Verder zijn er geen wijziging ten opzichte van vorige week. In de basis zien verder Jessie de Moor, Tom Meier, Victor van Rijk, Tijs Theijink, Rafael Tuinier, Melvin Schreurs, Sandro van Ooijen, Milan Brinkman en Jordy Schreurs.

Om 14.33 uur start de wedstrijd. Sportclub Rijssen maakt direct duidelijk wat de opdracht is. Er wordt hoog druk gezet. Enschede wordt daar niet onrustig van en kiest daarna vaak, zoals verwacht, voor de lange bal en aangezien Sportclub wel jaagt, maar geen balwinst wist te halen, speelt een belangrijk deel van het spel zich af op de helft van Sportclub. Dat leidt tot een doelpoging die boven Jessie, die tegen de zon in stond te kijken, op de lat kwam.

Na verloop van enkele minuten wordt duidelijk dat de doelman van Enschede in de opbouw niet weet waarheen de bal te spelen. En dat is voor Julian op den Dries het teken zijn mannen meer druk te laten zetten. Om onder die druk uit te komen, maant de trainer van Enschede zijn mannen juist meer tempo te maken. Het gevolg is dat er eigenlijk weinig verandert in de balans op het veld. Totdat Enschede halverwege de eerste helft al moet wisselen. Vanaf dat moment krijgt Sportclub meer grip op het spel, maar echt gevaarlijk wil het niet worden, omdat veel passes te gehaast zijn en niet aankomen. En ook het druk zetten levert te weinig rendement op omdat niet iedereen meedoet of op tijd is. En dat geeft Enschede de ruimte voor de lange bal. Dat loopt gelukkig goed af.

Aan de andere kant creëert Sportclub wel kansen, maar uiteindelijk staat de doelman van Enschede op de goede plaats. Pas tegen de rust is er eindelijk de beloning. Het is Jordy die het doelpunt van buiten de 16m weet te maken. Het was een aanval waarbij alle spelers van Sportclub betrokken waren, waarvan de helft binnen de 16m van Enschede. 1-0. Verder valt op dat de scheidsrechter het mooi kort houdt, zodat er gevoetbald kan worden. Iets dat met name in Enschede minder bevalt, omdat ze vinden dat hij te vaak fluit.

Na rust is er eigenlijk geen wijziging te zien. Helaas niet in de speelstijl van Sportclub dat in de aanval, ondanks de voorsprong, te gehaast is om gevaarlijk te worden. Juist vandaag kun je de bal even vasthouden, een goede aanval spelen en dan hoeft het niet ingewikkeld te zijn. En ook geen wijziging in de speelstijl van Enschede en dat gaat vandaag geen resultaat opleveren. Het enige dat wel duidelijk is, is dat de doelman van Enschede een blessure heeft.

Gaande de wedstrijd kiest Enschede steeds vaker voor de noodrem. Het betreft weliswaar kleine overtredingen, in tegenstelling tot vorige week, maar daardoor ligt het spel wel stil en kan men de positie weer innemen. Een tweede teken dat Sportclub op weg is naar winst. In de 63e minuut is het opnieuw raak. Het is Milan die de bal onderschept, de doelman uitspeelt en de bal beheerst binnenschiet. 2-0. Loon naar werken. Bij deze actie moest de doelman van Enschede ver uit zijn doel en dat was te veel. Zijn vervanger(-tje) wordt de dug-out uitgestuurd voor de warming up. Aan de andere kant staat Jessie goed te keepen. Hij kreeg na vorige week wat commentaar op zijn optreden binnen de 5 meter en dat heeft hij in zijn oren geknoopt. Vandaag liep hij zowaar 2 man ondersteboven en kreeg bovendien de bal mee van de scheids. Dat zou hij vaker mogen doen.

Waar het bij Sportclub alsmaar beter gaat, gaat het bij Enschede alsmaar minder. Er wordt daar veel gewisseld maar het niveau daalt en dat geeft Sportclub de ruimte. Ruimte die regelmatig niet kan worden dichtgelopen door Enschede, waarna een overtreding wordt gemaakt. De scheids is daarbij onverbiddelijk en trekt een gele kaart. Iets dat vervolgens commentaar oplevert en opnieuw een gele kaart. Je zou denken dat na driekwart wedstrijd zo'n bericht wel overgekomen is, maar nee. Het gevolg is 8 gele kaarten, waarvan er 2 voor 1 speler, die dus kon vertrekken.

Sportclub overtuigd van de winst wisselt. In het veld komen achtereenvolgens Robin ten Hove, Thymo Haarman, Aykan Dormusoglu en Jasper Kreijkes. In de 74e minuut maakt Sportclub de derde. Het is opnieuw Milan die scoort. 3-0. Hoewel de kansen daarna niet werden verzilverd, kunnen we spreken van een mooie overwinning ter afsluiting van deze week. Volgende week de inhaalwedstrijd tegen SVV in Enschede om de plaats op de ranglijst. De meeste teams zijn vrij, dus komt allen!