Sportclub Rijssen 1 beleeft tragische tweede helft

Gepubliceerd op: zaterdag 28 oktober 2023
Na een voorspoedig begin, laat het de winst uit handen vallen.

Vandaag de eerste van 3 zware wedstrijden. De eerste is de wedstrijd tegen sv Almen in Almen bij Harfsen. Ook dit is een onbekend team en dus zoeken we vooraf wat informatie.

Ze verloren van Achilles en HSC en wonnen van Sportclub Enschede en BZSV. Daardoor staan ze op de 7e plek. De website biedt geen aanknopingspunt. Op Instagram vinden we de aankondiging van onze wedstrijd en dat is het. Wikipedia maakt duidelijk dat het om de plaatselijke sportvereniging gaat opgericht in 1952. Het laatste nieuws is van 2021. We tasten met andere woorden in het duister, maar de uitslagen doen vermoeden dat ze iets sterker zijn. We houden het er voorlopig op dat we gelijkwaardig zijn en dat winst, verlies of gelijkspel allemaal mogelijk is. Op de ranglijst staan beide ook bij elkaar in de buurt, zodat het een 6-punten wedstrijd is.

Qua opstelling is er aan Sportclub zijde weinig bijzonders te melden. De opstelling is op Daan Bouwhuis na gelijk aan vorige week. In zijn plaats staat Thymo Haarman op de linksachter plek.

Onder leiding van een scheidsrechter uit Doetinchem starten we om 14:35 uur. De lucht is dreigend grijs, het gras is nat en glad en daar heeft Sportclub moeite mee. Regelmatig glijdt er iemand uit of is niet in staat op tijd van richting te veranderen. Desondanks weet Sportclub snel op een voorsprong te komen. Het is Tijs Theijink die op het middenveld de bal verovert en er vandoor gaat en na 2 minuten spelen de 0-1 laat aantekenen.

Drie minuten later ligt de tweede er al bijna in. Ditmaal is het Jasper Kreijkes die Sandro van Ooijen diep weet te vinden. Hij trapt de bal helaas net naast. Twee minuten later is het dan wel raak. De ingooi van Milan Brinkman wordt door Melvin Schreurs doorgekopt, waarna Jordy Schreurs de bal in het doel kan koppen. 0-2.

En als dan zelfs het wolkendek openbreekt, lijkt het een mooie middag te worden. De spelers op het veld van Sportclub lijken het na de tweede wel best te vinden. Die gaan in het zonnetje op de spaarstand. Het leunt achterover en laat de bal aan Almen. En dat helpt Almen grip te krijgen op het eigen spel. Lang levert dat vooral hoekschoppen en een enkele gevaarlijke situaties op, maar het verontrust niemand.

Als Milan dan op aangeven van Jasper de doelman met zijn linkerbeen prachtig weet te passeren, is het na 7 minuten voetbal al 0-3 en lijkt het gedaan. Dat zou ook zo moeten zijn, ware het niet dat Almen gevaarlik blijft. 5 Minuten later weet doelman Jessie de Moor nog te redden, maar 3 minuten verder is het wel raak. Dit doelpunt leidt wel tot de nodige discussie, want de bal kwam van buitenspel en werd ruim teruggelegd, waarna iedereen dacht dat Sportclub de bal zou meenemen. Niets was minder waar en die werd van afstand door Almen in de kruising geknald. 1-3.

Na 45 minuten krijgt Sportclub de noodzakelijk rust en is het aan trainer Julian op den Dries de tijd te gebruiken om het team weer aan het werk te krijgen. We kunnen achteraf rustig stellen dat dit mislukt is. Almen scoort maar liefst 5 keer, zodat de wedstrijd eindigt in een toch wel dramatische nederlaag. Daar kunnen de wissels Chiel Poffers, Robin ten Hove en Aykan Dormusoglu geen verandering meer in brengen. Tegen het einde van de wedstrijd moet ook de geblesseerde Jessie nog het veld ruimen voor Nick Rouweler.

Na een voorspoedig begin valt Sportclub in slaap en laat het de winst uit handen vallen. Daarmee zakt het naar het de 7e plek op de ranglijst. Het lijkt verstandig dat de heren deze wedstrijd nog eens goed evalueren. De opmerking dat iemand 2 keer zijn man liet lopen is daarbij te makkelijk.