Sportclub Rijssen 1 doet goede zaken in Enschede

Gepubliceerd op: zaterdag 21 oktober 2023
Het wordt 1-4 tegen SVV'91.

SVV'91 - Sportclub Rijssen

Het beeld van de competitie begint langzaam duidelijker te worden. Na 4 speelrondes zien we 4 koplopers (HSC'21, Achilles, Almelo en Gorssel). Daarna de middenmoot beginnend bij SVV'91, op de 5e plek, tot en met Emos, dat 9e staat. Ook Sportclub Rijssen, dat op de 8e plek staat, hoort daarbij. En tot slot de lantaarndragers BZSV, SC Enschede en PW. Vandaag staat dus de SVV'91 op het programma. De inhaalwedstrijd. Bij winst gaat Sportclub SVV voorbij op de ranglijst. Verliezen we, dan verandert er niets.

Na onze toch wel bijzondere eerste ontmoeting zijn we vandaag voor de tweede keer op bezoek bij SVV in Enschede. En door onze oefenpartij weten we iets meer van ze. Het zijn een soort zaalvoetballers met een redelijke techniek en verder spelen ze het systeem yolo. Dat is heel verrassend en kan aan elke kant een punt opleveren. Lijnen hebben we nog altijd niet, wat een uitdaging is voor de (assistent) scheidsrechters, en het veld is niet helemaal haaks.

De opstelling van Sportclub is daarentegen weinig verrassend. We zien Jordy Schreurs, Milan Brinkman, Sandro van Ooijen, Rafael Tuinier, Melvin Schreurs, Tijs Theijink, Daan Bouwhuis, Victor van Rijk, Jasper Kreijkes, Tom Meier en Jessie de Moor in de basis. Verder hebben we een hoop wissels en het is goed daar vandaag gebruik van te maken.

Voor de start van de wedstrijd zien we twee teams in (nagenoeg) witte shirts het veld betreden. De kleuren groen en rood zijn nauwelijks meer te zien en dus wordt besloten dat SVV de zwarte shirts aan doet. We beginnen derhalve iets later op het wethouder Horstman sportpark, aan de Horstlindelaan onder leiding van scheidsrechter M. Horstman. Je verzint dit soort dingen niet.

Al na 10 minuten zien we een enorme kans voor Sportclub. Milan schiet helaas naast. Een kwartier later is het wel raak. Het is Tom die met een lange bal Tijs wegstuurt in de zee van ruimte achter de laatste linie. Vanaf de linkerkant ziet hij de SVV-doelman ver voor zijn doel en speelt de bal over hem heen in de verre hoek. 0-1.

Tien minuten later moet Jessie redding brengen en dat doet hij, waardoor de voorsprong behouden blijft. Twee minuten later wordt het 0-2. Het is Sandro die op zo'n 25 meter van het doel wordt neergelegd. Hij neemt zelf de vrije trap en krult die perfect in de kruising. De SVV-doelman zat er nog wel aan, maar kon een doelpunt niet voorkomen.

Drie minuten later krijgt SVV de kans op de aansluitingstreffer als ze een strafschop krijgen omdat er iemand in het strafschop gebied onderuit ging. Nu gingen er velen voor de bal, dus het zou kunnen. De strafschop wordt door Jessie, die de goede hoek in dook, gestopt. Het is echter wel het begin van een periode waarin Sportclub geen grip op het spel kon krijgen.

Sportclub lijkt SVV te laten voetballen en dat kunnen die jongens wel. Alleen is dat niet de bedoeling en dus moet er meer druk gezet worden. Sportclub is met andere woorden te afwachtend. SVV speelt in die fase een soort one-touch voetbal en kreeg daardoor veel gelegenheid de bal in te brengen en dus gevaarlijk te worden. Het wordt daardoor een strijd tussen aan de ene kant de frivole aanvallers van SVV en aan de andere kant de onverzettelijke Sportclub verdediging. En, omdat die laatsten zich staande houden, gaan we rusten met een 0-2 stand op het niet bestaande scorebord.

Na een klein kwartier in de tweede helft zien we een prima aanval van Sportclub. Milan wordt weggestuurd en die kijkt goed op zij en ziet Jordy voor het doel vrijlopen. De pass is op maat, zodat Jordy de 0-3 kan maken.

En dan weet SVV toch een punt te maken. Een zwak afstandsschot lijkt alleszins houdbaar. Jessie duikt naar de juiste hoek. Hij is ruim op tijd. Hij strekt de armen en is helemaal klaar om de bal te pakken. Die daarna door een polletje over de uitgestrekte handen springt. 1-3.

Nog geen 5 minuten later wordt het pleit beslist. Het is een aanval die in de 16m van Sportclub begint. Victor ruimt en sprint met de bal mee. Via velen spelers komt de bal uiteindelijk bij Jordy die de 1-4 laat aantekenen.

Zowel SVV als Sportclub wisselen. Bij SVV is de meest opmerkelijke de wissel die van de nummer 17. Deze verliet links het veld om even later rechts weer deel te nemen. Na enig navragen bleek het te gaan om hetzelfde shirt en een andere speler. Bij Sportclub waren de wissels gebruikelijker. De rechterflank verliet het veld voor achtereenvolgens Aykan Dormusoglu, Chiel Poffers en Luca van Ooijen.

Om bijna 16:00u is het dan tijd en kunnen we de winst bijschrijven. Het wordt nota bene 1-4. Wie had dat kunnen denken na de oefenwedstrijd. Het gevolg is inderdaad dat de teams ruilen van plek. SVV staat nu 8e en Sportclub 5e. Dat is mooi en daar mogen ze van genieten, voordat de competitie verder gaat. Er staan namelijk 3 zware wedstrijden op de rol tegen de nummer 7 Almen, 2 Achilles en 1 HSC.