Ondanks verlies toch een goed gevoel

Gepubliceerd op: zaterdag 4 november 2023
Sportclub Rijssen 1 verliest ondanks hard werken van Achilles

Vandaag de tweede zware wedstrijd en wel tegen de c.v. Achilles uit Enschede. Gelet op wat we weten, hebben we vandaag een hele kleine kans om een punt te pakken.
Achilles staat momenteel tweede en heeft een goede reeks achter de rug. Bekend is dat ze 3 goede spitsen hebben en dat ze gewend zijn aan kunstgras. Dat laatste kan voor ons een klein voordeel zijn. Echter, de techniek is wel zodanig dat ze daaraan gaande wedstrijd zullen wennen. Het eventuele voordeel zal dus tijdelijk zijn.
Sportclub zelf treedt aan met een gehavend team. De afgelopen weken zijn er blessures ontstaan, die vooral de as treffen en wel in elke linie. Het is niet anders. Ook aan Sportclub kant zal het dus wennen zijn. De opstelling is vandaag als volgt. Nick Rouweler in het doel. Laatste man is Tom Meier. De verdediging bestaat uit Jasper Kreijkes, Daan Bouwhuis en Chiel Poffers. Op het middenveld Robin ten Hove, Tijs Theijink, Melvin Schreurs en Rafael Tuinier. In de aanval Milan Brinkman en Aykan Dormusoglu.

Om iets over 14:30 uur start de wedstrijd en Sportclub heeft de opdracht vooral hard te werken gedurende de eerste 20 minuten en daarna kijken we verder. En dat doen ze. Vanaf het eerste signaal wordt getracht de opbouw van Achilles te verstoren en dat leidt er toe dat Achilles pas in de 17e minuut de eerste kans krijgt en die treft van dichtbij gelukkig de lat, zodat Sportclub goed wegkomt. En pas als Sportclub na 20 minuten iets gas terugneemt, krijgt Achilles een veldoverwicht en een tweede kans. Aangezien deze voorlangs gaat is er niets aan de hand. In de 34e minuut wordt het serieus, maar is Nick de man die de nul houdt met een goede redding. Zijn evenknie aan de overzijde voetbalt graag mee en staat regelmatig ver voor zijn doel. En dan bedoel ik ver buiten het strafschopgebied en hij gaat er blijkbaar van uit dat niemand de bal over hem heen zal schieten. Hoewel dat een open uitnodiging is, weet Sportclub daar geen gebruik van te maken. Wat betreft de kansen van Sportclub kunnen we kort zijn. Dat waren er weinig. Aykan had een kans, maar schoot de afvallende bal net naast. Milan kreeg onverwacht een cadeautje van de doelman die de bal van zijn schoen liet springen, maar kon deze niet verzilveren. En verder liepen we opmerkelijk veel buitenspel.

Ondanks dat Achilles dus meer en de betere kansen heeft, blijft het tot aan de rust 0-0 en dat is te danken aan de werklust bij Sportclub. Echter, die is niet oneindig en dat zal in de tweede helft zijn tol gaan eisen. Desondanks doet Sportclub er goed aan na de rust door te gaan op de ingeslagen weg om Achilles niet de kans te geven alsnog in de wedstrijd te komen. En dat zal lastig zijn en dat blijkt in de 50e minuut.

Een snelle aanval over de linkerkant treft doel. Vanaf de achterlijn wordt de bal in de verre hoek getrapt. 0-1. 8 Minuten later zien we een vergelijkbare aanval met een vergelijkbaar resultaat. 0-2. De derde komt ook vanaf de linkerkant, maar de deze keer gaat het eerst naar het midden van het veld, vanwaar de bal in de 63e minuut niet eens zo hard wordt ingeschoten. Nick kan de bal echter niet controleren, waarna deze alsnog in het doel belandt. 0-3.

En dan is het tijd te wisselen. Chiel verlaat het veld voor Thymo Haarman, waardoor Jasper naar rechts verhuisd. In de 68e minuut zien we de grootste kans van Sportclub. Milan is voor de zoveelste keer diep gestuurd en ditmaal weet hij de tackel te ontlopen waarna hij de zestien in kan snijden. Zijn voorzet wordt door Melvin helaas niet raak gekopt.

Daarna brengt Sportcub 3 verse krachten in. We zien Thomas Baan, Matthijs Tempert en Rik Aalderink het veld betreden. Zij komen in de plaats van Jasper, Robin en Rafael die allen hun meters wel hadden gemaakt. Met deze nieuwe aanwinsten weet Sportclub het eind te halen zonder tegendoelpunten. Dat einde kwam voor velen wel als een verrassing. Ondanks dat de klok pas 89 minuten aangaf was het tijd. Nu had iedereen er wel vrede mee want de wedstrijd was gespeeld en iedereen wilde na 90 minuten regen wel naar binnen. Eenmaal binnen bleek waarom. Han had de klok te laat aangezet. Hij wordt al wat ouder en is niet zo snel meer zullen we maar zeggen.

De winst van Achilles was geen verrassing. De uitslag ligt in de lijn der verwachting. Daarvoor moest Sportclub hard werken en dat deden ze met verve, zodat ze met een goed gevoel op deze wedstrijd casu quo conditietraining kunnen terugkijken.