Sportclub Rijssen 1 deed tegen HSC'21 wat het moest doen.

Gepubliceerd op: zaterdag 11 november 2023
Saaie wedstrijd eindigt op bijzondere wijze tot een niet bijzondere uitslag.

Vandaag krijgen we de nummer 1 op bezoek, zijnde HSC'21 uit Haaksbergen. Dat wil zeggen de zaterdagafdeling, want de zondag heeft nog prioriteit. Dit team bevat de afvallers en die doen het goed. Ze hebben alles nog gewonnen op 1 gelijkspel na. Het doel is zo snel mogelijk promoveren. Kortom, zeer grote kans dat ze vandaag winnen.

Sportclub Rijssen heeft last van blessures. Gelukkig zijn er 2 weer op de terugweg, maar we hebben op het middenveld weer 2 nieuwe uitvallers. De opstelling is daarom als volgt. Nick Rouweler in het doel. In het veld staan Tom Meier, Jasper Kreijkes, Daan Bouwhuis, Chiel Poffers, Victor van Rijk, Melvin Schreurs, Tijs Theijink, Sandro van Ooijen, Milan Brinkman en Aykan Dormusoglu. Opnieuw dus een niet topfit team dat de opdracht krijgt geen gekke dingen te doen. Het is vooral de duels aangaan en de momenten kiezen. Countervoetbal dus.

Vanaf de aftrap zien we het verwachte spelbeeld. HSC is aan de bal en valt aan. Sportclub verdedigt compact en beweegt rustig mee. Dat leidt in de eerste 10 minuten slechts tot 1 kans vanwege een inschattingsfout bij Sportclub, maar HSC weet niet te profiteren. Sterker, de schoten die ze nemen verdwijnen boven het doel in de bomen of ballenvanger. Pas met hulp van de scheidsrechter weet HSC in de 38e minuut op voorsprong te komen. Naar onze mening een onterechte strafschop en als hij hem niet gegeven had, had niemand daar over geklaagd. 0-1. En dat is een vervelende streep door de rekening.

Tot aan de rust gebeurd er verder niets wat het noteren waard is, zodat 0-1 de ruststand is.

HSC kon in de eerste helft het bastion niet slechten. Het was veel aan de bal, maar dwong eigenlijk niets af. Zelfs de voorsprong was een cadeau. Sportclub gaf dus niets weg, maar was aan de andere kant geen moment gevaarlijk, waarbij het passeren van de doelman daarna waarschijnlijk ook nog wel een opgave zou zijn geweest.

In de 68e minuut wisselt HSC en dan wordt het spelletje anders. Mede omdat Sportclub iets meer risico neemt in een poging de 1-1 te maken. Dat loopt niet goed af. Daar was helaas in de 86e minuut opnieuw de scheidsrechter voor nodig. Ditmaal was hij het oneens met de grensrechter en dus keurde hij het doelpunt goed. 0-2.

In de 90e minuut wordt het dan nog 0-3. Een aanval van Sportclub eindigt in de handen van de HSC doelman, die vervolgens de aanval lanceert met een lange bal. Deze wordt netjes afgemaakt. En dat is tevens de eindstand.

Rest mij nog te melden dat Aykan, Sandro en Victor werden gewisseld voor Thymo Haarman, Matthijs de Jonge, die hiermee zijn debuut maakte, en Robin ten Hove.

De wedstrijd tegen HSC werd niet gewonnen, maar verliep - los van de scheidsrechter - wel zoals bedoeld. Voor de toeschouwers was het evenwel minder. HSC viel tegen en legde geen geweldig voetbal op de mat en ook Sportclub was niet bij machte gevaarlijk te worden. Het was eigenlijk een saaie wedstrijd.

Inmiddels is Sportclub afgezakt naar de 7e plek en treft het volgende week de nummer 5 FC Aramea. En die wedstrijd doet er wel toe.