Sportclub Rijssen 1 wint verdiend van PW

Gepubliceerd op: zondag 26 november 2023
Het regent kansen op de Koerbelt

Zaterdag 25 november beginnen we met frisse tegenzin aan de gang naar de Koerbelt. Hoewel het aan het begin van de middag mooi, warm weer is, bestaat de verwachting uit regen, hagel en eventueel een onweersbui. Daar staat tegen over dat we vandaag een tegenstander treffen die desondanks de zon weer een beetje kan doen schijnen van achter de sombere wolken van de afgelopen weken. We treffen vandaag namelijk de Enschedese Footballclub Princes Wilhelmina 1885.

PW is een vereniging met een historie, een lange historie. Voor wie dat interessant vindt, kan ik de website aanbevelen. Vandaag is het in elk geval onze tegenstander en op de ranglijst nemen ze de laatste plaats in, zodat Sportclub Rijssen het aan zijn stand verplicht is te winnen. Iets dat na de afgelopen weken ook wel weer gewenst is. De omstandigheden zijn in elk geval goed. PW heeft slechts enkele wissels meegebracht en bij Sportclub is iedereen fit. Het gevolg is dat Jordy Schreurs, Milan Brinkman,Sandro van Ooijen, Rafael Tuinier, Tijs Theijink, Victor van Rijk, Jasper Kreijkes, Chiel Poffers, Tom Meier en Nick Rouweler in het veld staan. En ook de bank is goed gevuld.

De wedstrijd staat onder leiding van de in Rijssen bekende J.P. Bloemendal begint omstreeks 14:30 uur. Na enkele minuten aftasten zien we in de 4e minuut de eerste kans voor Sportclub. En dat was er een van een reeks. Zodat iedereen het na een half uur wel tijd vond voor een doelpunt. Doe je dat namelijk niet, dan is de kans groot dat je schlemielige punt tegen krijgt. Dat gebeurde gelukkig niet, want in de 33e minuut maakte PW - bij een van de vele schoten op doel - hands en dus ging de bal op de stip. Jordy verzilverde die feilloos, zodat we dachten met ten minste 1-0 de rust te halen. Dat gebeurde dus niet. Vlak voor de rust kan PW ongestoord opkomen en uithalen. Nick heeft de bal niet klem en dat geeft de inlopende aanvaller van PW de kans deze in het doel te trappen. De ruststand werd dus 1-1 en dat was toch wel een koude douche.

En omdat nog eens te bevestigen, begint de te tweede helft met een frisse bak regen en hagel. Sportclub blijft kansen creëren. En dat resulteert in de 51e minuut in de 2-1. Opnieuw is het Jordy die de doelman passeert. Nog altijd zijn er kansen zat. In de 55e minuut maar liefst 6 in 1 aanval. Doch geen punt. Pas in de 78e minuut valt de verlossende treffer. Ditmaal is Milan ontsnapt en de uitkomende doelman omspeelt. 3-1.

Vanaf dat moment gaat ook in de dug-out de sluis open. Uit het veld gaan Rafael, Jordy, Chiel, Daan en Sandro. Hun plek wordt ingenomen door Melvin Schreurs, Thymo Haarman, Aykan Dormusoglu, Matthijs Tempert en Robin ten Hove. Zij mogen de winst verdedigen en doen dat tot aan het eindsignaal.

Sportclub wint dus en voldoet daarmee aan de verwachting. Dat het uiteindelijk slechts 3-1 werd, had het aan zichzelf te wijten. Ondanks dat PW met voeten en handen verdedigde, had vandaag letterlijk iedereen die in de basis stond kunnen scoren. Er waren zoveel kansen en iedereen is in de positie geweest. Desondanks gebeurde het niet, omdat het dan onwennig is, de rust ontbreekt of het overzicht. De extra pass ontbrak in elk geval. Dat laat onverlet dat de winst verdiend was. Op naar de volgende.