Sportclub Rijssen 1 wint van rksv EMOS

Gepubliceerd op: zaterdag 16 december 2023
Geen beste wedstrijd, wel de punten

De laatste wedstrijd voor de winterstop. En de gelegenheid om nog 3 punten toe te voegen aan het totaal. We spelen namelijk tegen RKSV EMOS, dat staat voor 'Eendracht Maakt Ons Sterk'. Tegen EMOS hebben wij nog nooit gespeeld. Ze komen namelijk uit de zondagcompetitie. Kortom, we weten vrij weinig van ze, behalve dan dat ze op de voorlaatste plaats staan en weinig scoren. We verwachten daarom een vrij verdedigend ingesteld team dat wacht op de counter. Voor Sportclub is het dus zaak alert te blijven gedurende de gehele wedstrijd en geduld te hebben. Immers, we kunnen er min of meer vanuit gaan dat we minstens 1 keer scoren.

Qua opstelling zijn er 2 wijzigingen ten opzichte van de gebruikelijke basis. Jordy Schreurs en Milan Brinkman staan voorin en worden bijgestaan door Tijs Theijink. Op het middenveld zien we Rafael Tuinier, Victor van Rijk en Melvin Schreurs. De verdediging bestaat uit Thymo Haarman, Daan Bouwhuis, Jasper Kreijkes en laatste man Tom Meier. In het doel staat Nick Rouweler.

In een grauw Enschede start om 14:05 de wedstrijd. Zoals verwacht begint EMOS voorzichtig en pakt het de verdediging rond de middellijn op. Sportclub start ambitieuzer en zet druk. Dat leidt pas na een kwartier spelen tot een eerste kans. De tweede kans dient zich pas later aan, nadat een hoekschop door EMOS wordt afgeslagen. De bal landt voor de voeten van Milan en die schiet de bal geplaatst bij de tweede paal, net buiten bereik van de doelman binnen. 0-1. Het resterende deel van de eerste helft geeft hetzelfde beeld, waarbij EMOS verder terugzakt.

Vlak na de rust zien we eigenlijk hetzelfde beeld. EMOS begint weer met wat hoger druk te zetten. En Sportclub jaagt zonder succes. Daarna verdwijnt bij Sportclub gaande de wedstrijd de organisatie langzaam uit het spel, waardoor er een zeer rommelige fase ontstaat. Sportclub zou er goed aan hebben gedaan wat gas terug te nemen en zo weer controle te krijgen over de wedstrijd. Dat deed het niet waardoor er alsmaar meer balverlies werd geleden en EMOS alsmaar meer in balbezit was en alsmaar gevaarlijker voor het Sportclub doel kon worden. Echt zo'n fase waarin je zomaar tegen een onnodig doelpunt aanloopt en daarna - door de motivatie bij de tegenstander - er nog een tegen krijgt. Hoewel dat zomaar had kunnen gebeuren, gebeurde dat gelukkig niet en kon Sportclub de winst noteren.

Sportclub speelde dus geen beste wedstrijd en had er goed aan gedaan de wedstrijd in de eerste helft te beslissen, maar wint dus wel. Het gevolg is dat EMOS zakt naar de laatste plaats. Sportclub is evenwel gewaarschuwd voor de volgende ontmoeting na de jaarwisseling.

Vandaag werden er naast deze wedstrijd nog 2 wedstrijden gespeeld. Zoals vorige week verwacht heeft SV Almelo gewonnen van SVV'91. Dat is geen verrassing. Wat wel een verrassing is, is dat Almen gelijk speelde tegen PW. Sportclub stijgt daardoor naar de 6e plek op de ranglijst. Daar valt wel iets op af te dingen, maar dat is toch leuk nu we de winterstop ingaan.

Voor de periode na de winterstop valt te melden dat onze eerst volgende wedstrijd pas op 3 februari is en wel tegen SVV'91.