Sportclub Rijssen 1 stunt tegen Gorssel

Gepubliceerd op: zaterdag 24 februari 2024

Voorafgaand aan de wedstrijd staan we kort stil bij het overlijden van Cor Nieuwenhuis. Iemand die voorheen via radio350 verslag deed van de wedstrijden van het eerste van Sportclub Rijssen.

De vorige wedstrijd tegen v.v. Gorssel in Rijssen was een spannende wedstrijd die in de laatste minuten gewonnen werd door Gorssel. Dat hoeven we vandaag niet te verwachten. Gorssel is in goede doen en won de eerste wedstrijd van het jaar tegen Achilles en staat derde. Sportclub daarentegen komt niet best uit de winterstop en kent een lange lijst met geblesseerden, zodat we vandaag een heel aantal basisspelers missen.

In de basis staan vandaag Jessie de Moor, Tom Meier, Chiel Poffers, Matthijs Tempert, Thomas Baan, Rafael Tuinier, Victor van Rijk, debutant Thijmen van der Vlist, Aykan Dormusoglu, good-old Rick Aalderink en Milan Brinkman. Met name de spitsen hebben de opdracht mee te verdedigen. Op de bank zien we naast Nick Rouweler en Thymo Haarman spelers van het derde. Meegereisd zijn Robin ten Hove, Maarten-Jan de Jong en Tygo Pijffers, waarbij blijkt dat de laatste niet aangemeld is. Speciale vermelding verdient jeugdlid Fabian Wyrwich die hoogstwaarschijnlijk zijn debuut gaat maken.

Onder een stevige wind en een frisse bui start de wedstrijd. Aangekondigd zijn hagel en onweer. Het kan dus slechter. Sportclub houdt de gelederen gesloten en speelt compact op het, ondanks de vele regen, prima bespeelbare natuurgras. Gorssel is veelal in balbezit, maar weet zelden gevaarlijk te worden. En de schoten die worden genomen missen de richting. Een van die afzwaaiers weet iedereen toch te verrassen door bovenop de lat te landen.

De meeverdedigende Milan onderschept op eigen helft een pass en sprint langs de zijlijn naar voren. Halverwege de andere helft houdt hij even in om te zien wie er aansluit, maar dat valt tegen, zodat hij opnieuw een sprint trekt en vervolgens de bal over de ver uit zijn doel gekomen doelman bij de tweede paal binnenschiet. Geweldig doelpunt in 25e minuut en 0-1 voor Sportclub. Wat een feest.

En dan moet Gorssel aan de bak. Dat lukt met een beetje geluk. Door een opbouwfout komt Gorssel in balbezit. Tom mist de bal net, waardoor deze meegenomen kan worden door de inkomende speler. Hij legt af op de andere aanvaller en die scoort in de 31e minuut. 1- 1. Een minuut later had het al 2-1 kunnen zijn, maar deze koos voor een hard schot recht op de doelman. DeMoorJeKomtErNietDoor stond goed opgesteld en voorkwam de score, waardoor Sportclub gaat rusten met een mooie 1-1 stand op het bord.

In de tweede helft is het beeld hetzelfde. Daarbij is duidelijk dat Sportclub vertraagt en Gorssel probeert tempo te spelen. Waar Sportclub slaagt, zien we Gorssel steeds terugvallen in het lagere tempo. Desondanks komt Gorssel in de 49e minuut op voorsprong. Na een hoekschop is de Sportclubverdediging niet alert genoeg, waardoor Gorssel kan scoren. 2-1.

In de 63e minuut verlaat Thijmen het veld en mag Robin jagen op het middenveld. Dat gaat hem niet helemaal lekker af en wij denken dat dit aan zijn verjaardagsfeestje van gisterenavond te wijten is. Evengoed Robin nog van harte. Het is een fase waarin Sportclub gevaarlijk weet te worden. Tot een schot komt het helaas niet door goed werk aan de kant van Gorssel.

Sportclub voert de laatste wissels door. Aykan maakt plaats voor Fabian en Rick voor Maarten-Jan. Het is een fase waarin voor beide teams er kansen zijn. Gorssel heeft nog altijd het vizier niet scherp en mist 2 keer. Bij een daarvan kapte de aanvaller iedereen uit om vervolgens de bal aan de verkeerde kant van de paal te mikken. Daarna komt een aanvaller, bij een counter van Gorssel nota bene, midden voor het doel en weet de bal rechts naast het doel te spelen. Sportclub had 2 counters. Op aangeven van Rafael komt Milan 1-op-1 met de doelman en kiest de rechterhoek. Net als de doelman. Rafael had daarna zelf ook nog de mogelijkheid, maar miste de kracht om de aanval af te ronden. Sportclub ruikt een kans, zet druk en dwingt Gorssel in de verdediging. Veel anders dan de bal over de zijlijn trappen zit er dan niet meer in. Dat is evenwel voldoende, want Sportclub weet het tweede punt niet te maken.

De wedstrijd eindigt in een verwachte overwinning voor Gorssel. Echter, geheel onverwacht maakte Sportclub het hen enorm lastig, waarbij achteraf zeker het gevoel bleef hangen dat een punt meer er ook in had gezeten. En dat is een mooie opsteker met de wedstrijd thuis tegen BZSV in het vooruitzicht.