In Enschede kan alleen van de zon genoten worden

Gepubliceerd op: zaterdag 9 maart 2024
Sportclub Rijssen 1 verliest kansloos van Sportclub Enschede

Sportclub Rijssen ging vandaag op bezoek bij Sportclub Enschede op sportpark Het Diekman. Twee namen met een geschiedenis. Opgericht in 1910 is het een van de oudste verenigingen van Nederland, en samen met de Enschedese Boys in 1965 oprichter van FC Twente, die hun thuiswedstrijden lange tijd in het Diekman stadion speelde. Dat was toen. Inmiddels is het stadion gesloopt en speelt, bijna 60 jaar later, Sportclub Enschede in de 5e klasse KNVB.

Enschede staat onder ons op de ranglijst. Het heeft echter 1 wedstrijd minder gespeeld en kan bij winst op gelijke hoogte komen. Dit is dus een wedstrijd die er toe doet. Tegen Enschede speelden wij slechts enkele keren. De laatste is daarvan de belangrijkste. In de thuiswedstrijd vorig jaar werd gewonnen en dat zouden we dit keer weer moeten willen doen, maar dat zal tegenvallen. Er missen nogal wat basisspelers. Daarom zien we Jessie de Moor, Tom Meier, Chiel Poffers, Thomas Baan, Victor van Rijk, Rafael Tuinier, Robin ten Hove, Milan Brinkman, Sandro van Ooijen en Aykan Dormusoglu op het veld. En Enschede doet het de laatste tijd goed. Het won opmerkelijk van Achilles Enschede, de huidige nummer 4, en eind vorig jaar van de Blauwwitters.

Onder een strak blauwe hemel reizen we af naar Enschede en treffen een volkomen lege parkeerplaats en de scheidsrechter. Blijkt dat Enschede inmiddels intrek heeft genomen bij PW even verderop en dus stappen we opnieuw in de auto om achter de gezochte velden op een doodlopende weg uit te komen. Gelukkig weten 2 lokalo's de weg wel en met hun aanwijzingen weten we bij de juiste ingang te komen. Vanaf de hele kleine kantine lopen we 100 meter naar het kunstgras waar de wedstrijd gespeeld gaat worden.

Om 15:05 uur trappen we af. We zien Sportclub Rijssen, zoals afgesproken, halverwege het veld de verdediging oppakken. Het laat het maken van het spel aan Enschede. Dat gaat echter al vlot mis. Een schot wordt door Jessie over de achterlijn gewerkt en dat geeft Enschede de eerste hoekschop. Die wordt bij de tweede paal binnengekopt. 1-0. Waar Sportclub doorgaans in staat is gedurende de wedstrijd het initiatief meer naar zich toe te trekken, zien we dat vandaag niet. Alsof er een soort voorjaarsmoeheid is ingetreden. Het weet slechts enkele malen een counter uit te voeren, waarbij de meerderheid wegens buitenspel wordt afgevlagd. Enschede houdt daardoor balbezit en weet in de eerste helft nogmaals te scoren, zodat we met een 2-0 stand gaan rusten. Dat betekent 100 meter naar de kleedkamers en de tjokvolle kantine die niet in staat is iedereen te bedienen, allemaal omstebeurt naar het enige toilet en vervolgens 100 meter weer terug.

In de rust is Rafael geblesseerd uitgevallen. Thymo Haarman gaat daarom linksachter spelen. In de tweede helft is duidelijk zichtbaar dat we met alle uitvallers niet in staat zijn partij te bieden. Enschede kan de bal in de ploeg houden en scoort nog eenmaal, waarmee de eindstand van deze oersaaie wedstrijd uitkomt op 3-0. Uiteindelijk mag Thymen van der Vlist zijn minuten maken in de plaats van Milan.

Sportclub was vandaag door de vele uitvallers niet bij machte iets te creëren. En dus werd het voor spelers en supporters een teleurstellende middag. De enige die wel een goede middag had was Senna, die twee uur lang sportpark heeft verkend en niets van de wedstrijd had meegekregen. Lijkt mij een prima insteek voor de rest van het weekend. De wedstrijd snel vergeten, uit de wind op het terras gaan zitten en met een hapje en een drankje genieten van de zon. Volgende week zien we elkaar weer.