JO14-1 verslaat buurman Excelsior '31

Gepubliceerd op: maandag 4 maart 2024
4-1 overwinning op de Rooin

Terug van weggeweest, de wedstrijdverslagen van JO14-1.

De derde fase zijn we ingedeeld in de 3de klasse met verenigingen die allemaal in de buurt zijn. Dat is heel wat beter dan de eerste indeling. Bij die indeling moesten we het halve land door. Voor aanvang van deze competitie hebben we helaas afscheid genomen van 2 spelers. De Koning heeft besloten te stoppen met voetballen en ook onze Oekraiense vriend is er mee gestopt. Vandaar dat we doorgaan met een kleine, maar gretige groep.

Deze competitie begonnen we tegen Sp. Lochem en die wedstrijd wonnen we met 12-0. De tweede wedstrijd speelden we uit bij SV Rijssen. Gezamenlijk op de fiets erheen. Hoe mooi is dat. Deze derby wonnen we met 5-2. Best was het niet, maar wel 3 punten mee naar De Koerbelt. De meeste jongens hadden een leuke week er na. Winnen van je klasgenoten is immers altijd lekker.

Dan de wedstrijd, afgelopen zaterdag. Wederom een derby. Ditmaal is Excelsior JO14-2 de tegenstander. Vorig jaar hebben we ook tegen dit elftal gevoetbald. En ook hiervoor geldt wederom spelen tegen klasgenootjes.

In de bespreking werd duidelijk gehamerd dat het buiten het veld best vriendjes mogen zijn, maar in het veld zijn onze vijanden. Gespannen koppies hoorden dit allemaal aan en gingen daarna de warming-up doen. Alles zoals normaal tijdens elke wedstrijd.

Toch niet helemaal: onze scheidsrechter Evert was helaas geblesseerd geraakt. Beterschap namens het hele team en hopelijk kun je de volgende keer weer fluiten. Als vervanger werd manusje-van-alles Mario benaderd en die heeft de wedstrijd fantastisch in goede banen geleid. Nog meer ziekenboegnieuws; onze grens heeft rugpijn en kon daardoor niet vlaggen. Ook voor jou beterschap Jeroen. Tenslotte werd de training afgelopen donderdag geleidt door de reserve aanvoerder van het eerste. Dank daarvoor, nog een jaar of 5 en dan spelen jullie samen.

Dan de wedstrijd. Vanaf het begin werd duidelijk dat Excelsior hun tactiek had afgestemd op ons team. Veelvuldig werden er met spelers geschoven, echter leverde dit niet het gewenste resultaat voor hun op. We kwamen op een 1-0 voorsprong door een mooi afstandschot van onze linksbuiten. De wedstrijd zelf was onrustig,  veel lange ballen en het lukte niet om aan het voetballen  te komen. Vlak voor rust scoort Excelsior de gelijkmaker,  nadat onze keeper daarvoor een belangrijke redding had gemaakt.

In de rust werd er duidelijke taal gesproken. Wil je winnen,  moet het feller. Ga uit van jezelf in plaats van kijken naar de tegenstander. Blijf positief en coach elkaar. Met deze taken werden de toppers de wei weer ingestuurd.

Of het aan de speech in de rust gelegen heeft, weet ik niet, maar vanaf het begin zat er meer beleving in de ploeg. Als er een te korte terugspeelbal is bij de tegenstander, loopt onze spits alleen op de goal af. Niet zelfzuchtig legt hij de bal keurig af en onze rechtsbuiten schuift de 2-1 binnen. Dat is een teamprestatie, elkaar de bal gunnen. Kort daarna volgen er nog 2 doelpunten. Wederom uitgespeelde doelpunten. Mooi boys.

Na 70 minuten en 2x 2,87 km op het horloge van de scheids, fluit deze de wedstrijd ten einde. Gejuich alom. Een verdiende 4-1 overwinning. Dit werd sportief bevestigd door de technische staf van de tegenstander.

Aanstaande zaterdag spelen we om 11 uur uit tegen Marienheem. We gaan er voor om de ongeslagen status te behouden.

De onderstaande foto's zijn gemaakt door Jan Sanderman (fotograaf Excelsior '31) waarvoor dank!