Wedstrijd tegen Almen is gespeeld, voordat Sportclub was begonnen.

Gepubliceerd op: zaterdag 16 maart 2024
Onder frisse omstandigheden begint Sportclub Rijssen 1 met een koude douche

Bij Sportclub Rijssen had men na vorige week wel weer eens zin in een lekkere wedstrijd. En tegen s.v. Almen zou dat moeten kunnen. Zoals iedereen nog wel weet verliep de uitwedstrijd tot aan de rust goed, maar daarna ging het mis. Ditmaal moet dat anders en daar had de technische staf iets voor bedacht. Of dat lukt moet dan nog blijken en, zoals ook vorige week geschreven, missen wij nogal wat spelers vanwege blessures. Op die lijst is er dankzij de wedstrijd in Enschede weer 1 bijgeschreven. Daar staat enig goed nieuws tegenover. Er zijn er weer 2 af al moet nog blijken wat die kunnen bijdragen. In de basis zien we vandaag Nick Rouweler, Tom Meier, Matthijs Tempert, Chiel Poffers, Thymo Haarman, Victor van Rijk, Rafael Tuinier, Sandro van Ooijen, Aykan Dormusoglu, Milan Brinkman en Melvin Schreurs.

Ietwat later dan 14:30u fluit de scheids van dienst voor het begin van de wedstrijd. Bij Almen is dat signaal overgekomen en die gaan er meteen voor. Ze zetten direct druk en dat leidt na 38 seconden, dat moet een record zijn, al tot een doelpunt. Bij de tweede paal had men een aanvaller over het hoofd gezien die vrij kon inkoppen. Iets dat ons vorige week ook al overkwam. Echter, vandaag betreft het de langste man van het veld, die minstens een kop groter is dan de langste bij Sportclub, waardoor dat toch vrij lastig is.

Almen ruikt bloed en blijft druk zetten en dat leidt al in de 4e minuut tot de tweede treffer. Ditmaal vanuit een strafschop, omdat hij met de doelman in aanraking kwam. Op het veld lijkt men nu door te hebben dat de wedstrijd al is begonnen en aan de kant is het eigenlijk duidelijk dat de wedstrijd al is gespeeld. Na 7 minuten begint Sportclub eindelijk wat grip op de wedstrijd te krijgen, waardoor Almen, ondanks aanmoedigingen vanuit de dug-out het spel begint te spelen dat de technische staf had verwacht en dus kan de tactiek uitgeprobeerd. Dat heeft enig effect, maar onvoldoende. Almen weet in de 34e minuut de derde te maken. Ditmaal is het een fraai uitgespeelde aanval. Inmiddels valt voorzichtig te concluderen dat Almen een betere conditie heeft, meer meters maakt en een stap sneller is en dat is gezien de wijze waarop wij de winterstop zijn doorgekomen niet zo vreemd. Het kunstgras trainingsveld is met andere woorden zeer gewenst om de tweede competitiehelft gewoon in februari in plaats van april te kunnen starten. Ruststand 0-3.

In de rust is er tijd voor herbezinning. Bekend waren we met de speler die de bal bij een ingooi midden voor het doel weet te gooien. Dat was in Almen leuk, maar ongevaarlijk. Vandaag stond er een spits van 2 meter die dan vrij kan inkoppen. En dat lukt natuurlijk ook bij hoekschoppen. Iets waar de tactiek van Sportclub geen rekening mee had gehouden. Dit kon in de rust gecorrigeerd en leverde in de tweede helft aanmerkelijk minder gevaar op. Tevens zoekt Sportclub meer de duels, waardoor het scherper werd. Ook Almen maakte vele kleine overtredingen om de aanvallen van Sportclub te saboteren. Vooral Aykan was daar het slachtoffer van. Nadat hij 1 of 2 man kwijt was, legde de derde hem neer. En dus waren er meer momenten waarop de scheids een keuze moest maken. Daarbij was hij het regelmatig oneens met beide grensrechters, wat de duidelijkheid niet ten goede kwam. Dat alles leidde vaker tot commentaar en onvrede. En dat leidde in de 60e minuut tot een 'groepsdiscussie' voor de beide dug-outs. Daar verzamelden zich alle spelers en bankzitters, die allemaal een mening hadden over het spel en de arbitrage. De ene trainer noemde hem een 'blinde vink' tijdens de wedstrijd en kreeg een kaart, de andere zei iets dergelijks na de wedstrijd bij absentie en bleef dus onbestraft. Impliciet betekende dit dat beide vonden dat er meer gefloten had mogen worden al zullen beide daarvoor andere aanleidingen hebben gezien. Het had denk ik de wedstrijd ten goede gekomen.

In de 70e minuut verlaten Melvin en Aykan het veld voor Rick Aalderink en Jasper Kreijkes. Even later wisselt Victor met Luca van Ooijen. In de 81e minuut moet Chiel geblesseerd het veld ruimen en mag Robin ten Hove aantreden. Sportclub blijft de aanval zoeken, maar komt niet tot scoren. Ook Rick weet, net als Aykan, regelmatig niet op de been te blijven, zodat Sportclub niet echt gevaarlijk wordt. Het weet Almen daarentegen wel tegen te houden, zodat we pas in de 85e minuut een gevaarlijke aanval zien. Deze ging gelukkig voorlangs, zodat het 0-3 bleef.

Almen overrompelde Sportclub vanaf de aftrap en besliste de wedstrijd. Een lekkere wedstrijd werd het daardoor niet. In de tweede helft had Sportclub het 'lange gevaar' onderkend en onder controle en hield het de schade beperkt. En dat is winst ten opzichte van het tamme spel van vorige week. Laten we dat volgende week eens vanaf de aftrap proberen.