Sportclub Rijssen 1 bestolen

Gepubliceerd op: zaterdag 20 april 2024
Scheidsrechter speelt dubieuze hoofdrol in een verder prima wedstrijd tegen EFC PW 1885 1 in Enschede.

Vandaag gaan we op bezoek bij EFC PW 1885 op het Paviljoen in Enschede. De huidige accommodatie verdient die naam niet, maar we snappen dat ze die naam blijven gebruiken. Het is ten slotte een vereniging met een historie. Het complex delen ze met Sportclub Enschede, zodat we deze keer in een keer goed reden. Daar aangekomen barst de eerste bui los en dat is niet de laatste. Tijdens de warming up hebben we de tweede, zodat iedereen fris aan de wedstrijd begint. Althans, nadat eerst een uitstekende sproeikop is afgedekt. Die is vandaag inderdaad niet nodig.

Voorafgaand aan de wedstrijd had Sportclub Rijssen 1 een luxe probleem. Sinds lange tijd viel er voor trainer Op den Dries iets te kiezen, zodat we met een iets gewijzigde opstelling beginnen. Van achter naar voren zien we Nick Rouweler, Tom Meier, Victor van Rijk, Chiel Poffers, Matthijs Tempert, Luca van Ooijen, Robin ten Hove, Rafael Tuinier, Sandro van Ooijen, Milan Brinkman en Melvin Schreurs. Op de bank zien we sinds lange tijd Tijs Theijink en Aykan Dormusoglu, Thymo Haarman en Maarten-Jan de Jong.

Sportclub start goed aan de wedstrijd. Het zet PW vroeg onder druk en weet zo het betere van het spel naar zich toe te trekken. Dat gaat ongeveer een 10 minuten goed, maar daarna weet PW de wedstrijd te kantelen. Het krijgt vlot achter elkaar 2 kansen, die gelukkig verprutst worden. Bij de derde is het wel bijna een doelpunt. Na hoekschop weet PW de binnenkant van de paal te raken, maar de bal is daarna een vangbal voor de doelman. Vlot daarna weet Nick een schot te stoppen. Tegen de rust is het Sportclub weer dat gevaarlijk is. Milan wordt diep gestuurd en weet tot de strafschopstip te komen. Normaal gesproken had hij daarna daar de bal klaar mogen leggen voor een strafschop, vanwege de overtredingen die door de PW defensie werden gemaakt. Maar vandaag niet. De scheids wilde er niets van weten, zodat we gaan rusten met een 0-0 stand.

In de rust valt er een enorme bui. De straat staat blank en op het veld zien we ene na de andere glijpartij. In die fase heeft Sportclub de overhand en weet het enkele malen dreigend voor het doel te komen. De score viel helaas, na de wissel van Robin voor Tijs, aan de andere kant. Een door niemand verwacht zondagsschot van PW treft de bovenhoek. 1-0.

5 Minuten later scoort Sportclub. De aanleiding daarvoor is een slap genomen vrije trap die door Sandro wordt onderschept. Hij wacht geduldig op versterking, waarna Melvin keurig scorend afrondt. Tot verbazing van alles en iedereen keurt de scheids het doelpunt af. Naar later bleek omdat de vrije trap door PW niet op de juiste plek zou zijn genomen. Het had 3 meter naar voren moeten zijn geweest. Zelden zo'n flauwe kul argument gehoord. En dat komt de sfeer op het veld niet ten goede.

Thymo mag dan het laatste deel van de wedstrijd de plaats van Matthijs innemen. Aykan wisselt voor Luca. Sportclub trekt de touwtjes aan. Het gaat de duels feller in en zet PW onder druk. Dat levert enkele kansen en een hoekschop op. We zien een goede voorzet van Chiel, die door Melvin helaas net naast wordt gekaatst. Belangrijker is de hoekschop. In een ultieme poging de bal voor het doel weg te krijgen, slaat de verdediger van PW de bal weg. De scheids kijkt er naar, brengt de fluit naar de mond en ... doet tot verbijstering van iedereen niets. Hij zou het niet hebben gezien en dus krijgt Sportclub opnieuw geen strafschop.

De wedstrijd eindigt in een 1-0 overwinning voor PW, maar zelden is Sportclub zo bestolen.