Sportverkiezing Rijssen-Holten bij Sportclub Rijssen

Gepubliceerd op: donderdag 16 januari 2020
De sportverkiezing van Rijssen-Holten is vrijdagavond bij Sportclub Rijssen.

De sportverkiezing van Rijssen-Holten is dit jaar in de kantine voor Sportclub Rijssen. Deze vindt a.s. vrijdag plaats. Mensen zijn vanaf 18:30 uur welkom.

"Het is belangrijk dat we een sportverkiezing hebben in Rijssen-Holten, elke stad moet sporters eren. Daarom vind ik dat dat we de sportverkiezing in stand moeten houden", vertelt Henk van de Maat van Radio 350. "Deze keer zijn er veel meer aanmeldingen dan vorig jaar. Van mensen die vinden dat een bepaalde sporter een nominatie verdient, maar het merendeel van de aanmeldingen komt vanuit verenigingen."

RIJSSEN – De sportraad van de gemeente Rijssen-Holten was eerst verantwoordelijk voor de organisatie van de verkiezing. "Op een gegeven moment was dat afgelopen omdat er veel minder belangstelling voor was. Twee of drie jaar heeft er geen sportverkiezing plaatsgevonden. Als redactie van Radio 350 vonden we het jammer dat dit er niet meer was. We hebben het besproken en besloten dat wij dit op touw zouden gaan zetten. In 2016 hebben wij voor de eerste keer de sportverkiezing georganiseerd. De eerste twee jaar ging het heel goed, maar vorig jaar waren er minder aanmeldingen. Voor elke categorie waren er hooguit twee sporters genomineerd. Uiteraard hebben we stilgestaan bij de vraag of we de sportverkiezingen dit jaar op dezelfde manier moeten organiseren of het over een andere boeg moeten gooien. Samen hebben we besloten om vast te houden aan dezelfde opzet. Tot onze verbazing zijn er deze keer voor bijna elke categorie vijf of zes kandidaten. Voor de categorie sporter met een beperking (G-sport) is er helaas geen enkele aanmelding binnengekomen, dus deze vervalt dit jaar. Om ervoor te zorgen dat er in 2021 wel aanmeldingen zijn heb ik al contact opgenomen met organisaties die gaan kijken naar G-sport. Voor de categorie sportvrouw zijn er minder dan vijf inzendingen binnengekomen."

Uniek
De toekomst van de sportverkiezing in de gemeente Rijssen-Holten ziet Henk rooskleurig in. "We gaan gewoon door, maar weten ook dat we als Radio 350 dit onder de aandacht moeten blijven brengen van besturen en sportverenigingen. De hoofdzaak is en blijft het eren van sporters voor de prestaties die ze het afgelopen jaar hebben geleverd. Als je Nederlands of Europees kampioen bent geworden en inwoner bent van Rijssen-Holten, moeten we daar ruchtbaarheid aan geven. Het is een unieke sportprestatie."

De sportverkiezing heeft dit jaar een andere locatie. "De afgelopen drie jaar was de verkiezing bij café Spekhorst in Rijssen, maar vergt veel organisatorisch werk. Het pand waar de antenne stond is verkocht, waardoor we met Radio 350 in zwaar weer terechtkwamen en op zoek moesten naar een andere locatie. De antenne staat nu bij Sportclub Rijssen op sportpark de Koerbelt, waar in de kantine de sportverkiezingen plaatsvinden. Mensen zijn vanaf 18.30 uur welkom, om 19.00 uur begint het officiële programma met de uitreikingen. De prijzen worden uitgereikt door wethouder Bert Tijhof van sport en een vertegenwoordiger van de sportraad."

Bron: Rijssen-Holtens Nieuwsblad