Sportclub verliest derby

Gepubliceerd op: zondag 19 januari 2020
Eerste 8 minuten in de tweede helft doen Sportclub de das om.

Zaterdag 18 januari 2020 staat de eerste wedstrijd van het nieuwe jaar op het programma. Het is een inhaalwedstrijd uit de eerste seizoenshelft, die vanwege de weersomstandigheden op 7 december 2019 niet kon doorgaan. Ook dit keer was tot vanochtend onduidelijk of het weer de wedstrijd zou toelaten, maar vanmorgen kwam het sein dat de wedstrijd waarnaar lang was uitgekeken door kon gaan. Vandaag de stadsderby tussen Sportclub Rijssen en s.v. Rijssen. De eerste ontmoeting tussen 2 teams, met over en weer spelers die elkaar goed kennen en de strijd aangaan onder grote belangstelling. Zelfs van de Tubantia en RTL 4.

Coach Michel Luberti moest het helaas doen zonder vaste laatste man Tom Meier, die in een oefenwedstrijd enkele hechtingen in zijn voorhoofd opliep. Op diens plaats zien we de routinier William Witten. In de laatste linie zien we de inmiddels gebruikelijke spelers Henk Jan Baan, Matthijs Tempert en Chiel Poffers. Op het middenveld zie we de eveneens vaste waarden Marthijn Schottert, Damir Delic en Devlin Roessink. In de voorste linie een kleine aanpassing, maar geen onbekende spelers. Hier staan Nick Bruggeman, Jordy Schreurs en Pepijn Bruggink. Op de bank is er wel nieuws. Na een invalbeurt vorige week in de oefenwedstrijd, waarin hij prompt scooorde, zien we Matthijs Altink.

Nadat de pupil van de week Mason Calkhoven de bal in het doel heeft weten te krijgen, gaat de wedstrijd van start en al gauw is duidelijk waarom de wedstrijd een derby is. Beide teams gaan er stevig in, maar weten de overtredingen te beperken. Gedurende eerste minuten zien we een sterker Sportclub dat enkele kansen weet te creëren. Bij de eerste kans gaat het helaas mis als Jordy de bal voor de uitkomende doelman van SV breed legt en Pepijn net niet kan scoren. Bij een soortgelijke tweede aanval gaat de doelman van SV in de fout. Hoewel hij Jordy in de 15e minuut neerlegt binnen de 16 meter wil de scheids, die geen beste dag had, van geen strafschop weten. In de 33e minuut raakt Pepijn bij een overtreding op de rechterflank zodanig geblesseerd dat hij niet verder kan en wordt vervangen door Matthijs Altink, die hiermee zijn officiële debuut maakt. Niet veel later weet hij te profiteren van een fout van de SV doelman en is het 1 - 0. Hoewel Damir in de resterende minuten bij een actie in het strafschop gebied van SV een gat in zijn wang oploopt door een vuistslag leidt dat ook niet tot een straf en sluiten we de eerste helft af met een 1 - 0 voorsprong op het bord.

Na de rust zet SV druk en dat heeft effect. In de 46e minuut is raak. Een schot op het doel wordt aangeraakt en gaat met een grote boog over de Sportclub doelman heen het doel in. Er was dus wel wat geluk nodig, maar tellen doet het evengoed. 1 - 1. Sportclub antwoordt met een goede kans, maar scoort niet. SV scoort in de 49e minuut wel. Ditmaal uit een hoekschop. 1 - 2. De bal verdwijnt daarbij in de verre hoek. Sportclub is op dat moment aangeslagen en maakt onder druk van SV een opbouwfout. William grijpt in en krijgt een kaart, waarna de bal in de 52e minuut op de stip gaat. Hoewel doelman Tom de bal nog weet te raken is het toch raak. 1 - 3. In 8 minuten geeft Sportclub de wedstrijd uit handen. Een fase waarin de tot dan stevige wedstrijd enigzins ontspoort doordat de scheids te weinig fluit. Toch geeft Sportclub nog niet op en zijn ze dicht bij de aansluiting. Echter, SV pakt de bal op en countert over rechts. Nadat de prima spelende Chiel is gepasseerd, volgt een goede pass naar de linkerkant, waar de bal in de 73e minuut net langs de doelman wordt binnengetikt. 1 - 4. Met nog 17 minuten te gaan gaat Sportclub opzoek naar een doelpunt. Jordy is opnieuw onderweg, maar kan met een man op zijn rug geen snelheid maken en wordt uiteindelijk tegen de grond gewerkt. De scheids, die zo langzamerhand niet veel verder dan de middencirkel komt, fluit opnieuw niet en dat komt hem onder andere op commentaar te staan van aanvoerder Marthijn, die daarbij een kaart oploopt en mag vertrekken. Sportclub staat daardoor met 10 man maar zoekt desondanks gewoon de aanval. In de 88e minuut is het Altink die weer scoort. Ditmaal zo'n beetje vanaf de achterlijn via de binnenzijde van de tweede paal. Hij bepaalt daarmee de eindstand op 2 - 4.

Opnieuw dus verlies voor Sportclub dat zodoende nog steeds onderaan de ranglijst staat. En verlies in een derby en dat doet zeer. Maar dat hoort er in een leerjaar helaas ook bij. Komende week pakken we de draad weer op en staat zaterdag gewoon de volgende wedstrijd op het programma. Tegenstander is BZSV dat 1 plaats hoger op de ranglijst staat.