Sportclub 1 onderuit in Holten

Gepubliceerd op: zaterdag 8 februari 2020
Blauw Wit wint gemeentelijke derby

Sportclub Rijssen 1 had vandaag de uitwedstrijd tegen Blauw Wit op het programma staan. Een team dat momenteel bij de bovenste teams van de ranglijst staat. Echter, het team wordt geplaagd door blessures, zodat alle beschikbare spelers zaterdag op het veld stonden. Dat zou kansen hebben geboden, ware het niet dat bij Sportclub de situatie al niet veel beter is. En dus moest Rohald de Jong mee als reserve doelman. Naast hem op de bank zaten Tim Bouwhuis, Sander Egberts en 3 spelers die zojuist bij het tweede hadden meegespeeld, te weten Ugur-can Gokay, Mike Tuitert en Marnix van Rijk, die 's ochtend ook al bij de jeugd had meegedaan. Op 10 posities had coach Michel Luberti de spelers opgesteld die daar vorige week ook stonden. Nieuw in de basis was Aykan Durmusoglu. Hij kreeg de rechtsvoor positie toegedeeld, maar kon na de warming up niet starten, zodat Sander mocht beginnen.

Vanaf de aftrap is het vooral Blauw Wit dat aan de bal is. Sportclub wordt teruggedrongen op eigen helft en komt er nauwelijks uit, omdat Blauw Wit vroeg stoort. Opmerkelijk genoeg krijgt Sportclub toch de eerste kans op een doelpunt, maar het schot gaat naast. Blauw Wit daarentegen creëert vele kansen, maar komt pas in de 21e minuut tot een schot richting doel. Het duurt dan nog tot de 32e minuut voordat de eerste score kan worden genoteerd. Midden op het veld wordt de verdediger van Sportclub de verkeerde kant op gestuurd, waarna hij de bal voor zijn linkerbeen legt en uithaalt. De bal zeilt met een grote boog over doelman Tom Markvoort die juist op weg naar voren was. 1-0. In de 35e minuut is het dan alweer raak. Na een overtreding van Sander, die daarvoor geel kreeg, op de rand van de 16 meter wordt de vrije trap netjes binnengeschoten via de binnenkant van de eerste paal. 2-0. Vlak voor rust maakt Blauw Wit de 3e. Een frommel doelpunt vanaf een meter voor het doel, omdat de Sportclub defensie niet in staat is op tijd te ruimen. Ruststand 3-0.

In de rust wordt Tygo Pijffers gewisseld voor Ugur-can en gaat Sander er uit om plaats te maken voor Marnix. Na rust is het spelbeeld niet anders dan in de eerste helft: Het is vooral Blauw Wit dat aanvalt en in de 53e minuut opnieuw scoort en opnieuw vanaf links. Vanaf zo'n 30 meters verdwijnt de bal in de verre hoek. Daarna zien we een beter Sportclub, dat in de 56e en 58e minuut enkele goede kansen weet te creëren. Beide pogingen worden echter gestopt door de Blauw Wit doelman. Tegen het einde van de wedstrijd valt Ugur-can geblesseerd uit en mag Mike de wedstrijd vol maken. Het is tot slot Blauw Wit dat in de 84e minuut nogmaals scoort en de eindstand bepaalt op 5-0.