Sportclub 1 verspeelt wedstrijd in 10 minuten

Gepubliceerd op: zaterdag 15 februari 2020
Na 10 minuten in tweede helft is doek gevallen.

Op een winderig sportpark De Koerbelt wordt vandaag de wedstrijd Sportclub tegen a.v.c. Heracles 1 gespeeld. Coach Michel Luberti liet vandaag verstek gaan vanwege vakantie en werd vervangen door de coach van het tweede Rijk Wijnen. Hij wordt geassisteerd door Leroy van Duiven die vorige week een jas met de opdruk "assistent trainer" kreeg. Rijk had vandaag de gebruikelijke spelers tot zijn beschikking, zodat er een bekend team op de mat stond. Bijzonder was deze keer dat William Witten opgesteld stond als midvoor en Pepijn Bruggink - terug van een blessure - op de linksvoor. Op de bank zien we 3 bijzondere namen. Twee daarvan kennen we van het tweede, te weten Ronnie Nijland en Mike Tuitert. Helemaal nieuw is Gert van de Noort, die vandaag zijn debuut maakt.

Na de aftrap, met de bal gesponsord door De Jong Betonvloeren, ontstond een wedstrijd die lang niets bijzonders opleverde. Heracles was weliswaar meer in balbezit en voetbalde veelal op de helft van Sportclub, maar wist daarmee niets gevaarlijks te doen. En als Sportclub eenmaal onder de druk uit was, dan gold daar eigenlijk hetzelfde voor. In het tweede kwartier was het al niet anders, behalve dan dat spelers op zoek gingen naar de grens bij de scheidsrechter om zo een voordeel te halen. Naast een reeks kaarten leverde dat geen doelpunten op.
In de 38e minuut krijgt Sportclub eindelijk een redelijke kans, die netjes wordt gekeerd door de Heracles doelman. Als Heracles daarna in de aanval kan, krijgen ze in de 41e minuut op rechts een vrije trap op zo'n 30 meter van het doel. De inkomende speler stapt over de laag ingeschoten bal heen, waarna deze langs doelman Tom Markvoort in de verre hoek het doel in rolt. 0-1. En dat is tevens de ruststand.

In de rust wordt Tygo Pijffers gewisseld voor Mike Tuitert. Het spelbeeld van de wedstrijd is na de rust hetzelfde als daarvoor. In de 49e minuut krijgt Sportclub een goede kans op de gelijkmaker. William kopt de bal echter precies in de handen van de doelman, die daarna het spel snel vervolgt. Heracles countert en scoort. 0-2. Heracles is nog steeds veel in balbezit en krijgt in de 54e minuut een hoekschop op links. De slecht genomen trap wordt slechter weggewerkt door Sportclub, waarna de bal midden voor het doel voor de voeten van een Heracles speler belandt. En die schiet de bal strak in de rechterkant van het doel. Zo werd het in de 55e minuut 0-3. En dat is het signaal voor Rijk om te wisselen. Pepijn gaat er uit voor Marnix van Rijk. Die wordt door Sportclub direct gezocht voor een counter en onreglementair van de bal gezet, waardoor Heracles gelijk in de tegenaanval gaat. Het is Marthijn Schottert die dan de noodrem trekt en daarvoor een kaart krijgt. Als William wordt gewisseld voor Gert krijgt Sportclub meer drang naar voren. Dat gaat regelmatig net niet goed, omdat de pass door de stevige wind te hard gaat en niet te belopen is. En dan is het - met nog 2 minuten te spelen op de klok - in de 88e minuut tijd tot verassing van de spelers, die niet hadden gemerkt dat de klok na de rust te laat aanging.

Opnieuw dus een verlies en ja het was geen goed voetbal en ja Heracles was beter. Maar zeker tot aan de rust was er weinig aan de hand. In de eerste 10 minuten van de tweede helft gaat het echter mis, omdat Sportclub dacht een kans te hebben en even te veel aan aanvallen dacht en de verdediging vergat.

P.S. De wedstrijd begon met een minuut stilte ter nagedachtenis van Joseph Munster, lid van Heracles sinds 1984, die afgelopen maandag overleed.