Hard werken is niet genoeg

Gepubliceerd op: zaterdag 22 februari 2020
Sportclub 1 haalt door inzet beter resultaat

Voor Sportclub staat er vandaag een inhaalwedstrijd op het programma. Vandaag wordt er gespeeld tegen Daarlerveen. Een team dat tot de besten van de klasse behoort en dat maakt deze wedstrijd zwaarder dan andere in de competitie. De vorige wedstrijd eindigde in een 10-0 overwinning en dat gaan we vandaag niet zien. Ten eerste niet omdat het scorebord niet verder gaat dan 9 en ten tweede niet omdat Sportclub thuis speelt. Belangrijker zijn evenwel de omstandigheden. Het was de afgelopen week - in tegenstelling tot de vorige keer - slecht weer. Er is veel regen gevallen en dat heeft z'n uitwerking op het veld.

Voor aanvang was dat niet te zien, maar het is moeilijk bespeelbaar. Bovendien waait het behoorlijk en dat maakt voetballen lastig en dat is in het voordeel van Sportclub. Sportclub heeft baat bij langzaam spel en zal Daarlerveen dus veel moeten storen in de opbouw. Hoe langer ze in staat zijn Daarlerveen van voetballen af te houden hoe beter het is. De tactiek is daarmee duidelijk en de uitvoering is aan de spelers. Interimcoach Rijk Wijnen had voor deze wedstrijd de beschikking over grotendeels dezelfde spelers, maar moest toch hier en daar improviseren. Zo zien we in het doel Jasper Bruggink. Op de rechtsback staat Matthijs Tempert en diens plek als voorstopper is ingenomen door Mike Tuitert. Als laatste man zien we William Witten, waardoor Tom Meier naar het middenveld kon om de plek van Marthijn Schottert op te vullen. Jordy Schreurs kon daardoor naar de midvoor. Op de bank zien we de bekende namen op één na: Op de bank zit Jay van der Waal, de doelman van de JO17. Hij is daarmee 1 van de 3 jeugdspelers.

Na de aftrap wordt snel duidelijk hoe de verhoudingen liggen. Daarlerveen valt aan en Sportclub verdedigt. In de 12e minuut zien we een aanval over rechts van Daarlerveen. Vanaf de zijkant wordt de bal hard en laag voorgegeven en van dichtbij binnengetikt. 0-1. Desondanks is er enig ongenoegen bij Daarlerveen over het spel. Iets dat hen in de 17e minuut op een uitbrander van de coach komt te staan. In de 23e minuut is het opnieuw raak. Opnieuw gaat de aanval over rechts en nu komt de bal op zo'n 5 meter voor hel doel bij de spits, die deze netjes aan de rechterkant langs de paal schiet. De ontevredenheid bij Daarlerveen over het getoonde spel blijft echter onverminderd groot en dat is de verdienste van Sportclub. Aanvallend moet Sportclub echter hopen op een goede counter. Die blijft evenwel uit en ook Daarlerveen scoort niet, zodat de ruststand 0-2 is.

Daarlerveen komt beter uit de kleedkamer. We gaan er vanuit dat daar wel iets gezegd is over het spel en dat heeft gewerkt. In de 48e minuut ligt de eerste er al in. We zien een goede aanval opgezet over rechts. Rond de 16 meter wordt op het middenveld de vrije man gevonden die de bal keurig op links geeft, waar deze kan worden binnengetikt. 0-3. Sportclub is weer bij de les en weet 10 minuten lang Daarlerveen op afstand te houden. In 58e minuut is het dan toch raak als iedereen in de Sportclub defensie denkt aan buitenspel, maar de vlag omlaag blijft. 0-4. In de 62e minuut vindt Rijk het tijd om te wisselen. Uit het veld gaan Jasper Kreijkes en Devlin Roessink. Hun plek wordt ingenomen door Marnix van Rijk en routinier Marcel Dangremond. Jordy Schreurs zakt een linie. In de 66e minuut valt de 0-5. Daarlerveen krijgt net buiten de 16 meter een vrije trap aan de linkerzijde. De bal gaat net tegen de muur waardoor de doelman net te ver de verkeerde kant oploopt. Hij krijgt er nog wel een hand tegen, maar de bal gaat te hard en in het doel. Bij deze actie raakt de doelman geblesseerd, zodat Jay zijn debuut moet maken. En dat leidt in 73e minuut tot een kleine verwarring in de opbouw met grote gevolgen. Mike speelt de bal in op het verkeerde been van Jay en Daarlerveen profiteert. 0-6. In deze fase laat Sportclub Daarlerveen te veel voetballen en dat is gevaarlijk. Toch duurt het tot in de blessuretijd voordat Daarlerveen de laatste kan scoren. Bij Sportclub let niemand op als Daarlerveen de vrije trap neemt. Een opportunistisch schot gaat langs iedereen en de binnenkant van de paal in het doel. De eindstand komt daarmee op 0-7.

Sportclub haalt door inzet een beter resultaat. Ze hebben het spel van Daarlerveen tot ongenoegen van de tegenstander zoals de bedoeling was behoorlijk ontregeld en dat is goed. Al ging dat in de eerste helft beter dan in de tweede. Toch moet ook worden vastgesteld dat Sportclub vandaag zelf nagenoeg geen kansen creëerde en dat is toch een punt van zorg.