Sportclub helpt Winterswijk aan winst

Gepubliceerd op: zaterdag 19 september 2020
3-0 nederlaag in saaie wedstrijd

Op een ronduit warme nazomerdag vertrekt Sportclub naar Winterswijk voor de eerste competitiewedstrijd tegen de lokale FC. Waarvoor die letters FC staan wordt zelfs in de statuten niet duidelijk, maar ik gok op Fusie Club. De FC is een opvallend grote vereniging met 1.500 leden die slechts uitkomt in de 4e klasse. Althans op zaterdag. Op zondag is het een heel ander verhaal, want die spelen 1e klasse. Vandaar. Het sportpark zelf, voor de mensen die daar nooit eerder zijn geweest, lijkt op dat van Excelsior en dus ligt er kunstgras op het hoofdveld. En dat leidt ertoe dat zowel in de eerste als de tweede helft een drinkpauze wordt ingelast. Trainer Michel Luberti heeft vandaag zijn team enigzins moeten aanpassen, omdat spelers die de laatste weken in de basis stonden er niet zijn. Ten opzichte van vorige week zien we daarom Matthijs Tempert op de rechtsachterpositie en is Chiel Poffers naar de andere kant verhuisd. Op de rechtsvoor zien we Nick Bruggeman. En om de bank toch maximaal te vullen is Dirk Oosthoek bij het tweede weggeroepen. Het is met andere woorden geen weelde op dit moment.

Na het eerste signaal hebben beide lang nodig om een beetje op gang te komen. En na wat proberen over en weer krijgt de FC in de 8e minuut een strafschop. Deze makkelijk gegeven straf volgt op ingrijpen van Marthijn Schottert na balverlies van William Witten op de linker flank. Hoewel doelman Alex Calkhoven de goede hoek kiest, kan hij er net niet bij. 1-0.

Tot aan de drinkpauze in de 24e minuut gebeurt er weinig. Wel krijgen spelers 2 minuten om bij te komen. In de 42e minuut is Sportclub eindelijk dreigend voor het doel van de FC, maar verzuimt te scoren. Niet veel later, in de 44e minuut wordt het 2-0, omdat Sportclub de fout ingaat bij de opbouw. De spits van Winterswijk is er als de kippen bij om de bal in de rechter hoek te schieten.

In de rust is de voorzichtige conclusie dat de FC wel iets beter is, maar het vooral Sportclub is dat te veel fouten maakt. En in de 50e minuut is het dan opnieuw raak. Een laag schot op doel wordt net achter Alex in het doel getikt door William, die vandaag een bepaald ongelukkige wedstrijd speelt. 3-0 (e.d.).

In de 57e minuut wordt Matthijs gewisseld voor Dirk. Van deze extra energie kan niet lang genoten worden omdat Rafael Tuinier tegen zijn 2e gele kaart aanloopt vanwege commentaar op de scheids. Niet verstandig en dus moet Sportclub met 10 man verder en dat betekent vooral verdedigen.

Tijdens de drinkpauze in de 70e minuut gaat Jordy Schreurs eruit en komt Jasper Kreijkes erin. En in de 77e minuut wisselt aanvaller Nick met middenvelder Nurridin Guven. De verwachting dat Sportclub zich daarmee verder ingraaft en hoopt op een snelle uitbraak wordt de laatste minuten waarheid, al komt Sportclub er maar zelden echt uit. Het is vooral de FC in balbezit en die krijgen daardoor nog enkele schotkansen, die meestal ver naast of over gaan. De enkele keer dat de bal tussen de palen blijft staat Alex op de juiste plaats, zodat er niet gescoord wordt.

Na een saaie wedstrijd is de conclusie dat de FC Winterswijk 3 keer heeft geprofiteerd van fouten bij Sportclub en Sportclub zelf maar 3 keer in staat was op het doel aan de overzijde te schieten, waarvan 2 keer te zacht en 1 keer de doelman in de weg stond. Positief was wel dat Sportclub probeerde op te bouwen, zoals in de eerste 2 bekerwedstrijden, in plaats van veelvuldig de lange bal te hanteren, zoals in de laatste bekerwedstrijd. Uiteindelijk is dat beter voor het spel en kunnen we bij de thuiswedstrijd hopelijk de progressie zien. Eindstand 3-0.