Helios te sterk voor Sportclub

Gepubliceerd op: zaterdag 26 september 2020
Betere tweede helft Sportclub houdt eindstand lager dan verwacht

De 2e competitiewedstrijd wordt gespeeld in een periode dat opnieuw een lockdown dreigt vanwege een 2e infectiegolf. De andere dreiging voor Sportclub Rijssen staat op het veld.

Tegenstander is s.v. Helios uit Deventer. Helios won de eerste wedstrijd ruim van Sportclub Deventer en staat daarom eerste op de ranglijst. Ze wonnen overigens ook alle bekerwedstrijden zonder tegendoelpunten en een saldo van +15. En daar is een redelijk eenvoudige verklaring voor. Helios speelde vorig seizoen nog in de 3e klasse op zondag. Het speelt nu dus zo'n 2 klassen lager dan wat mogelijk is. Kort samengevat: Het is een veel scorend team met een goede verdediging. Voor Sportclub dus een tegenstander van formaat, zodat vandaag de opdracht is het verlies te beperken. Ten opzichte van vorige week zien we in de basis 2 wijzigingen: Devlin Roessink staat rechtsvoor en Damir Delic linkshalf. De wedstrijdbal van vandaag wordt gesponsord door Ten Brinke Zand en Grind uit Rijssen.

In het eerste kwartier houdt Sportclub het doel schoon ondanks dat Helios tot 3 hoekschoppen weet te komen. In de 16e minuut slaat het noodlot toe. Het is Damir die een strafschop tegen krijgt en Helios dat deze kans benut. 0-1.

De rest van de wedstrijd kan eenvoudig worden samengevat. Sportclub verdedigt en Helios valt aan. Dat krijgt daardoor diverse kansen en in de eerste helft benutten ze er daar 4 van. Bij de eerste wordt geprofiteerd van een iets te enthousiast uitkomende Chiel Poffers. 25e Minuut 0-2. De 2e volgt op een mislukte aanval van Sportclub, dat vervolgens niet snel genoeg terug was. 0-3. De derde is een verdwaalde voorzet in de 29e minuut die door iedereen wordt gemist en via de binnenkant van de 2e paal in het doel belandt. 0-4. In de 34e minuut is het alweer raak. 0-5. En dat is tevens de ruststand. In de 42e minuuut wisselt William Witten voor Dirk Oosthoek en verschuift Tom Meijer naar de positie van laatste man. Een plek die hem niet onbekend is.

In de rust wisselt Jordy Schreurs met Nurridin Guven en daarna gaat Helios verder met aanvallen. Pas in de 58e minuut is het opnieuw raak. Een kort genomen hoekschop belandt bij de 2e paal en wordt vandaar midden voor het doel neergelegd en vervolgens binnengelopen. 0-6. En dat is voor Helios de laatste van vanmiddag. Daar is nog wel een redding van doelman Alex Calkhoven voor nodig. Die kreeg nog een schot te verwerken uit een aanval die volgens iedereen, inclusief de grensrechter, buitenspel was, maar volgens de scheidsrechter niet.

Om de administratie compleet te maken. In de 76e minuut wisselt Aykan Durmusoglu met Jasper Kreijkes. En in de 78e minuut mag Chiel gaan douchen en zijn plek wordt ingenomen door Matthijs Tempert. Na exact 90 minuten vindt de scheids het mooi geweest en dat was het inderdaad ook. Eindstand 0-6.

Dat Sportclub vandaag niet kon winnen was op voorhand duidelijk. Het verlies beperken was de opdracht en dat is in de tweede helft beter gelukt dan in de eerste. Met name door hard werken wist men de schade beperkt te houden. Echter, deze wedstrijd maakt opnieuw duidelijk dat het beleid van de KNVB ten aanzien van overkomende zondag teams faalt. Het is al enkele jaren hetzelfde verhaal en deze wedstrijden zijn voor niemand leuk. Het is tijd dat men daarvoor iets anders verzint.

Volgende week 3 oktober om 14.30u de stadsderby tegen en bij s.v. Rijssen!