SVVN 1 - Sportclub Rijssen 1

Gepubliceerd op: zaterdag 4 september 2021
Oefenprogramma gaat verder met eerste bekerwedstrijd

Vandaag is het zover. De eerste officiële wedstrijd van het nieuwe seizoen. En meteen een uitdaging. We zijn in Nijverdal voor de bekerwedstrijd tegen SVVN. Een derde klasse team, waarvan iedereen verwacht dat het vandaag zal winnen. Voor Sportclub is het dus meer een door de KNVB georganiseerde oefenwedstrijd.

Voor aanvang van de wedstrijd houden we 1 minuut stilte ter nagedachtenis van Johan Dekker, actief lid van SVVN, en dan klinkt het eerste fluitsignaal.

SVVN start met zon in de rug en probeert Sportclub direct vast te zetten op de eigen helft. Dat is iets waar Sportclub vanuit was gegaan, zodat men daar niet direct zenuwachtig van wordt, maar het betekent wel dat SVVN veel aan de bal is en dus tot doelpogingen kan komen. Sportclub probeert in deze periode vooral via de vleugels onder de druk uit te komen, maar dat lukt niet. Steeds weer is er een verdediger die de bal weet te onderscheppen, zodat Sportclub niet voor het doel van SVVN kan komen.

In de 10e minuut zien we de eerste kans voor SVVN. Doelman Alex Calkhoven tikt de bal net naast de paal en voorkomt zo het eerste doelpunt. De daarop volgende hoekschop wordt wel binnengetikt bij de 2e paal. 1-0. In de 13e minuut is het opnieuw raak. Ditmaal verdwijnt het schot, vanaf een meter of 20 in de linker onderhoek. 2-0. En in de 22e minuut wordt op dezelfde wijze de 3e binnengeschoten. En dat gaat eigenlijk te snel.

Ondanks dat SVVN na het derde doelpunt minder aandringt en Sportclub daardoor wat meer aan voetballen toekomt, is het beeld duidelijk. SVVN is het betere team dat voetbalt en, soms met een schijnbeweging of een kleine overtreding, Sportclub te snel af is. Tegen het einde van de eerste helft worden Michael Nijlandt en Milan Baks gewisseld en komen de bankzitters Sandro van Ooijen en Justin Bruins in het veld. Dat helpt iets, maar het beeld en de score wordt er niet anders door. Ruststand 3-0.

SVVN begint de tweede helft fanatiek. Net iets te fanatiek, want in de 48e minuut wordt de doorgebroken Justin door de doelman buiten de 16 meter neergehaald. Volstrekt onnodig en beloont met een rode kaart, zodat SVVN verder moet met 10 man. SVVN moet daardoor de bakens verzetten en defensiever spelen wat Sportclub extra ruimte geeft. In deze fase komt Sportclub dichter bij het doel en krijgt Aykan in de 57e minuut de kans op de eretreffer. Het schot was echter net houdbaar voor de gelegenheidsdoelman. Coach Michel Luberti wisselt Mike Tuitert voor Tom van der Munnik. In de 73e minuut komt Sportclub nog tot een aardig afstandsschot dat net over gaat. En dat is blijkbaar het signaal voor SVVN om te wisselen en met deze nieuwe krachten is SVVN weer de bovenliggende partij. In de 74e minuut kan een vrije man midden voor het doel binnenschieten (4-0). In de 76e minuut is er een kopbal op de lat en in de 81e nog een schot op de paal. De rebound kan eenvoudig worden binnengetikt. 5-0. In de resterende minuten zien we van Sportclub nog 1 schot en na negentig minuten is het afgelopen.

Achteraf is een verlies met 5-0 een meevaller, maar daarmee is het moeilijk tevreden zijn. Echter, een tegenstander als SVVN maakt wel duidelijk waarop de komende tijd moet worden geoefend, zodat het met andere woorden een nuttige wedstrijd was.