Sportclub Rijssen 1 verliest bekerwedstrijd van naamgenoot uit Enschede

Gepubliceerd op: zondag 12 september 2021
De tweede bekerwedstrijd wordt verloren met 0-3.

In de voorbereiding staat vandaag de tweede bekerwedstrijd op het programme en daarin is Sportclub Enschede de tegenstander. Eveneens een vierde klasse team, maar zij wonnen vorige week wel van Blauw Wit en dat betekent dat Sportclub Rijssen aan de bak moet. Bij Sportclub Rijssen staan op zich de gebruikelijke namen in de basis al werd daar bij voorbaat al een voorbehoud gemaakt. Het aantal blessures begint namelijk op te lopen en dat leidt tot nieuwe vragen voor coach Michel Luberti. In de verdediging is alles hetzelfde als vorige week. Jorn Peters is van rechtsmidden naar linksvoor verhuist. En Sandro van Ooijen begint vandaag in de basis.

Vanaf de aftrap neemt Sportclub Rijssen het initiatief en dat leidt tot 2 kansen, die meer verdienden dan opleverden. Daarna neemt Enschede het stokje over en dat leidt tot enkele gevaarlijke acties voor het doel van Sportclub. Bij een van die acties grijpt Mike Tuitert aan de noodrem en dat levert hem een gele kaart op. Zo rond de 19e minuut wordt Jasper Kreijkes diep gestuurd en die heeft de 1-0 op de schoen. Hij mikt in de goede hoek, maar de doelman blokkeert in een reflex het schot. Achteraf gezien had hij de bal waarschijnlijk beter breed kunnen leggen op de inkomende Jorn, maar dat is voor de nabeschouwing.

In de 22e minuut is het tijd voor een drinkpauze en kan er bijgestuurd worden. Daarvan kon Sportclub helaas niet profiteren, want in de 27e minuut moet Tom van der Munnik gewisseld worden. Zijn plek wordt ingenomen door JO19-speler Thomas Baan. Die moest 's middags nog gebeld worden, omdat de invallers die op de lijst stonden, na de wedstrijd van het tweede niet geheel fit meer waren. Die slijtageslag, want zo mag je de wedstrijd tegen stadgenoot s.v. Rijssen wel noemen, had, vanwege de door hen opgestelde eerste spelers, te veel gevraagd. Maar het was het waard, want die wedstrijd werd met 4-2 gewonnen.

Thomas belandde echter op een voor hem vreemde plek en dat was wat veel gevraagd bij zijn debuut. De noodzakelijke omzettingen gaven Enschede de ruimte en daar maakten ze gretig gebruik van. In de 33e minuut zien we een goed uitgespeelde aanval, waarbij de Sportclub defensie steeds net te laat was. 0-1. In de 36e minuut is het opnieuw raak. Ditmaal weet doelman Alex Calkhoven de bal nog te raken, maar deze gaat via de binnenkant paal toch binnen. In de laatste minuut voor rust krijgt Enschede nog een dot van een kans, maar die gaat gelukkig naast. Ruststand 0-2.

In de rust wordt Mike vanwege een blessure gewisseld voor Marthijn Schottert en die weet de Sportclub defensie weer op orde te krijgen. De opbouw daarna is echter te onzorgvuldig om gevaarlijk te kunnen worden. Enschede doet dat beter, maar ook dat leidt door hard werken bij Sportclub niet tot kansen. Sandro van Ooijen wordt gewisseld voor de volgende debutant, Daan Altink. Ondanks de regen is er in de 70e minuut een drinkpauze en is het opnieuw de vraag welke coach met een tactische zet het voordeel weet te behalen. Bij Sportclub wordt Jasper gewisseld voor een andere jeugdspeler, te weten Maarten-Jan de Jong, en wordt er weer geschoven. Daardoor komen meer spelers op de voor hen bekende plek terecht en dat leidt tot verbetering. Desondanks pakt Chiel Poffers in de 84e minuut een gele kaart en moet Sportclub in de 90e en laatste minuut nog een treffer incasseren. Ook ditmaal was daar de binnenkant van de paal voor nodig. 0-3. En dat was tevens de eindstand.

Daarmee wint het beter ingespeelde team verdient de wedstrijd, maar gelet op de bijdrage van de paal en de wissels bij Sportclub kan ook daar best tevreden teruggekeken worden. Wat wel zorgen baart, is de ziekenboeg en dat roept een vraag op voor de komende wedstrijd tegen Blauw Wit. Het kan verstandig zijn spelers rust te gunnen.