Wind, koud, nat en 4-0.

Gepubliceerd op: zaterdag 19 februari 2022
De samenvatting van Daarlerveen - Sportclub.

Sportclub Rijssen 1 speelt vandaag tegen voetbal vereniging "Daarlerveen". Voor Sportclub is het de eerste wedstrijd in 2022 en voor het eerst sinds 27 november vorig jaar. Dat lijkt een eeuwigheid geleden. Het zal voor de spelers dus ook wel wennen zijn. Daar komt bij dat de leiding nogal creatief heeft moeten zijn om voldoende spelers op de mat te zetten. Zelfs sinds het maken van de eerste opstelling is er nog het nodige veranderd en geschoven. In het doel zien we bijvoorbeeld Mike Tuitert, voor wie het toch al enige tijd geleden is dat hij het doel bewaakte. In de verdediging staan Tom Meijer en Daan Bouwhuis naast Chiel Poffers en Thymo Haarman. Op het middenveld vinden we de jongelingen Jorn Peters, Luca van Ooijen en Sandro van Ooijen en oudgediende Henk-Jan Baan. De voorhoede bestaat vandaag uit Devlin Roessink en Milan Brinkman. Op de bank zitten William Witten, Matthijs Tempert en Thomas Baan. Tegenstander is, zoals gezegd, Daarlerveen, dat op dit moment de nummer 2 is van de competitie. Sportclub hoeft zich vandaag dus geen illusies te maken over het resultaat: De uitslag is bijzaak. Belangrijk is dat ze hun eigen spel proberen te spelen.

Gisteren werd Nederland geteisterd door de storm Eunice. Als gevolg daarvan waait het nog stevig en is het fris langs de lijn op sportpark 'de Belt'. We starten de wedstrijd met 1 minuut stilte vanwege het overlijden van de vrouw van onze verzorger Gerrit Leusink. Nadat de pupil van de week de aftrap heeft gedaan en Mike vakkundig over de bal heen gedoken is, gaat de wedstrijd van start. Althans de bal ging rond en verder gebeurde er niet zo heel erg veel. Pas in de 19e minuut kunnen we het eerste doelpunt noteren. Het is Daarlerveen dat de score opent na een aanval over links. Deze bal werd netjes langs Mike gespeeld, waarna deze vanaf de rechterkant eenvoudig kon worden binnengetikt. 1-0. In de 23e is het opnieuw raak en lijkt Daarlerveen het verwachte tempo te gaan halen. Ditmaal krijgen ze een kans door slecht uitverdedigen door Sportclub. De bal wordt zo ongeveer in de voeten gekopt van de Daarlerveener en die haalt uit en scoort. 2-0.

De rest van de eerste helft worden de toeschouwers getrakteerd op een kleine hagelbui en daarna een frisse regenbui en is iedereen wel toe aan de warme kantine. Warm van de wedstrijd wordt men in ieder geval niet. Daarlerveen produceert in die tijd 2 schoten, die ver naast gaan en tot een korte zoekactie leiden. Het moment dat Chiel wordt gewisseld voor Matthijs. Pas in de 38e minuut weet Daarlerveen opnieuw te scoren. Ditmaal is het een afstandsschot van halverwege de helft van Sportclub. Windmee ging die bal harder dan menigeen had gedacht en belandde vervolgens via de binnenkant van de paal in het doel. 3-0. Dit was tevens de ruststand.

De rust duurt wat langer dan normaal. En wel zolang dat de nog aanwezige toeschouwers enige tijd staan te kijken naar een leeg veld. Na ontwaakt te zijn uit een powernap komen dan de scheids en vervolgens de spelers uit de kleedkamers en kunnen we verder. In de kleedkamer achtergebleven is Devlin en zijn plaats is ingenomen door William. Van die tweede helft wordt men zo mogelijk nog minder warm dan van de eerste. Daarlerveen weet slechts 1 keer te scoren. De voorzet valt in de 81e minuut net achter de verdediging van Sportclub en wordt daarna door de aanvaller precies over Mike heen gelift. 4-0. Dat er niet meer is gescoord, is enerzijds de verdienste van Sportclub en anderzijds het gevolg van te weinig concentratie bij Daarlerveen. Veel aanvallen zijn onnauwkeurig waardoor de bal over de zij- of achterlijn gaat. Komt een bal wel richting doel, dan is er altijd wel een verdediger die er een been tussensteekt. Aanvallend is Sportclub zelf veel te onnauwkeurig en wordt er te veel balverlies geleden om gevaarlijk te kunnen worden. En dus eindigt de wedstrijd met een 4-0 overwinning voor Daarlerveen. Rest mij nog te melden dat Sandro in de 74e minuut is gewisseld voor Thomas.