Slechte wedstrijd eindigt in dik verlies

Gepubliceerd op: zaterdag 26 februari 2022
Sportclub Rijssen - ATC'65 0-7 (0-4)

Het is zaterdag 26 februari. De zon schijnt en het is heerlijk fris langs de lijn. En dus maken we ons op voor een nieuwe wedstrijd en wel tegen ATC'65. Een team dat momenteel 8e staat. Dat zegt niet zoveel, maar ze verloren bijvoorbeeld met 5-1 van Daarlerveen. Dat wil zeggen 4 doelpunten verschil en dat deden wij ook. Daarnaast winnen ze vooral thuiswedstrijden. Dus waarom niet? Gelet op de vorige wedstrijd tegen ATC is de verwachting toch wat anders. Bij Sportclub Rijssen was het, zoals vorige week al opgemerkt, weer een puzzel. Desondanks staat er een team. Een team dat gelet op de voorgaande reeks wedstrijden relatief oud is. In het doel staat Alex Calkhoven, waarmee de gemiddelde leeftijd flink omhoog gaat. Voor hem staat Tom Meijer. Daarvoor staan de verdedigers Chiel Poffers, Daan Bouwhuis en Thymo Haarman. Het middenveld wordt gevormd door Jorn Peters, Nuridin Güven, Henk-Jan Baan en Devlin Roessink. In de spits Jordi Schreurs en Milan Brinkman. Op de bank zitten Mike Tuitert, Matthijs Tempert, Thomas Baan, Jasper Kreijkes en Maarten-Jan de Jong.

Iets later dan gepland fluit de scheidsrechter voor de start van de wedstrijd. Vanaf de aftrap gaat ATC fanatiek de duels in, waardoor Sportclub direct al onder druk staat. De eerste aanval wordt nog afgeslagen, maar bij de 2e poging zit iedereen er net naast, zodat ATC al vroeg op een 0-1 voorsprong komt.
6 Minuten later is het opnieuw raak. Ditmaal kan iemand vrij schieten vanaf de rand 16m. Alex probeert het nog wel maar de bal verdwijnt in de uiterste bovenhoek van het doel. 0-2.
Sportclub is daarmee op een matige, weinig attente manier aan de wedstrijd begonnen. Bovendien worden ze gedwongen veel harder te lopen dan de bedoeling. En waarschijnlijk ook dan mogelijk.
In de 15e min opnieuw een score. Sportclub leidt op het middenveld balverlies. De ATC-speler ziet de doelman te ver voor het doel staan, besluit tot een lange bal en scoort van afstand. 0-3.
Daarmee is de voorlopige conclusie dat de verdediging van Sportclub niet snel genoeg is en voorbij wordt gelopen. Wat verder tegenvalt is dat Sportclub ondanks de routine niet in staat is om de bal in de ploeg te houden en rustig op te bouwen. En dus blijft Sportclub onder druk staan.
In de 30e minuut moet Daan vanwege een blessure gedwongen wisselen. Zijn plaats wordt ingenomen door Mike. Bij ATC is de storm even wat gaan liggen en zien we een aanval van Sportclub, die vastloopt in een muur van ATC'ers. Als de batterij dan weer is opgeladen, zet ATC aan voor de laatste minuten van de eerste helft. Vlak voor rust is het weer raak. ATC scoort de 0-4 en dan is het tevens, eerder dan verwacht, rust.

In de rust heeft iemand met zijn vingers aan het scorebord gezeten, zodat we de tweede helft starten in de 19e minuut. Sportclub heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om Nuridin te wisselen voor Thomas. Of het daarmee samenhangt weet ik niet, maar Sportclub staat iets beter, waardoor ATC meer moeite moet doen. Als Sportclub zelf aan de bal is, dan is dat veelal van korte duur, omdat de desbetreffende spelers meteen door 2 en soms 3 man onder druk gezet wordt. Bij zo'n situatie wordt Henk-Jan gevloerd en de ATC-er beloond met een gele kaart.
Vlak achter elkaar wisselt Sportclub 2 keer. Chiel wordt gewisseld voor Matthijs en Milan, vanwege een opgelopen blessure, door Maarten-Jan.
ATC blijft actief op zoek naar meer treffers en wordt daarbij geholpen door Sportclub. ATC kan de 0-5 maken na een misverstand tussen de verdediging en de doelman. Als iedereen een beetje bijgekomen is van de verbazing, valt op dat de grensrechter al enige tijd een vlag in de lucht houdt. De scheids wil daar echter niet van weten en keurt het doelpunt goed.
En alsof dat nog niet genoeg is, wordt ATC even later beloond met een strafschop vanwege hands. Vanaf ongeveer een halve meter krijgt Tom de bal tegen zijn hand geschoten. Hoewel Alex de goede hoek induikt, kan de bal net tussen zijn hand en de paal door. 0-6.
Het laatste doelpunt past geheel in het rijtje. Ditmaal lopen 2 verdedigers en de doelman elkaar in de weg en kan de enige ATC-speler, die in de buurt is, de bal meenemen en binnen lopen. 0-7.
En dat is tevens de eindstand.

Sportclub speelt dus een slechte wedstrijd en moet toezien dat het eindresultaat uitkomt op 0-7.