Sportclub Rijssen 1 begint competitie tegen Voorwaarts

Gepubliceerd op: zondag 25 september 2022
Betere tweede helft geeft hoop.

Vandaag, zoals geschreven, de eerste competitiewedstrijd en wel tegen v.v. Voorwaarts. Een voor de spelers onbekende tegenstander die degradeerde uit de 3e klasse, omdat het eindigde op de laatste plaats. Waarmee niet is gezegd dat dit een eenvoudige wedstrijd gaat worden. Immers, ook ASV, waartegen we recent speelden, degradeerde uit dezelfde competitie en eindigde slechts 2 plaatsen hoger.

Dat brengt mij op iets anders. Het wordt dit jaar een bijzonder jaar. Want, de nummers 7 t/m 12 degraderen aan het eind van het seizoen automatisch naar de nieuw te vormen 5e klasse. Handhaving is met andere woorden een enorme, om niet te zeggen onmogelijke, uitdaging. Zeker omdat er vorig jaar enkele teams dachten te promoveren, die nog in onze competitie spelen, zoals rksv Bornerbroek. Echter, de bal is rond en we moeten de eerste wedstrijd nog spelen.

In de basis zien we enkele wijzigingen. Mike Tuitert staat vandaag in het doel. De verdediging wordt gevormd door Tom Meier, Victor van Rijk, Thymo Haarman en Chiel Poffers. Op het middenveld zien we Luca van Ooijen, Sandro van Ooijen en Rinaldo Paalman. De aanval wordt gevormd door het drietal Devlin Roessink, Jordy Schreurs en Milan Brinkman.

Rond 14:30u start de wedstrijd met miezerig weer. Zo'n fijne druppel waarvan je ongemerkt heel nat wordt. Veel tijd om zich daar druk over te maken, hadden de spelers van Sportclub niet. Voorwaarts begint zeer fanatiek en dat lijkt Sportclub te overvallen, terwijl dat in de voorbespreking toch aan de orde was geweest. Dat resulteert in nogal wat pass-fouten. Desondanks weet Sportclub na 8 minuten gevaarlijk voor het doel te komen. Met maar liefst 3 man gaan ze voor de bal, maar die is voor de doelman. Die geeft de bal snel mee voor de counter. De daarop volgende crosspass wordt door Mike en Tom verkeerd beoordeeld en ook de verdediging is te laat, waardoor de inlopende man de bal van dichtbij kan inschieten. 0-1. Dit is een euvel dat we vorig seizoen ook enkele malen zagen. Het is inmiddels begonnen te regenen. Sportclub kijkt daarmee te snel tegen een achterstand aan en dat maakt het niet makkelijker. In de 24e minuut zien we eigenlijk een herhaling, maar nu is Mike wel attent. Een minuut later is het wel raak. Een vrije trap belandt via de lat en de rug van de doelman vlak voor het doel en kan daar eenvoudig worden binnen getikt. 0-2.

Nadat een vrije trap door Sportclub over het doel wordt gekopt, is het de beurt aan Voorwaarts. Een afstandsschot van de linker zijkant, gaat net over de vingertoppen van Mike in de verre hoek. 0-3. Het is opgehouden met zachtjes regenen. Eindelijk is vrouwe Fortuna Sportclub goed gezind. De doelman van Voorwaarts denkt de hoekschop weg te stompen en stompt de bal via de onderkant lat in het eigen doel. 1-3.

Twee minuten later is Voorwaarts opnieuw trefzeker. Ditmaal is een slordige opbouwfout, waarvan we er veel zagen in de eerste helft, de oorzaak. 1-4. Een beetje bekomen van de schrik herpakt Sportclub zich enigszins. Een vrije trap gaat maar net naast. Iets later dan verwacht is het rust. Ruststand 1-4.

In de rust worden Milan en Chiel gewisseld voor Nick Bruggeman en Daan Bouwhuis. Bovendien komen de heren met nieuw elan uit de kleedkamer. Er is meer druk op Voorwaarts, waardoor Sportclub meer in balbezit komt en meer dreiging heeft. Het is echter Voorwaarts dat weet te scoren. Opnieuw een afstandsschot dat dit keer via de onderkant lat in het doel belandt. We kunnen inmiddels spreken van een flinke bui.

Voorwaarts is nog altijd een stap sneller dan Sportclub dat daardoor vaak te laat bij de bal is of zelfs wacht tot de bal aankomt die dat regelmatig niet doet, omdat Voorwaarts er al weer tussen zit. Zo'n 20 minuten in de 2e helft leidt Sportclub opnieuw balverlies, waarna Voorwaarts scoort. 1-5.

Met nog een kwartier te spelen wordt Thymo gewisseld voor Jamie de Ruyter. Voor Sportclub het teken om nog enkele malen ten strijde te trekken. Dat resulteert in 2 goede voorzetten en grote kansen, waarbij de spelers enkele centimeters te kort komen om de bal in te kunnen tikken. Dat is jammer, want dit had Sportclub verdiend. Enkele minuten voor tijd zien we een nutteloze overtreding op een onbelangrijke plek wat een rode kaart oplevert, zodat Sportclub de resterende minuten met 10 man verder moet. Tijd om spits Jordy te wisselen voor middenvelder Melvin Schreurs. De eindstand wordt bepaald op 1-6, maar dat is voor de statistieken.

Voorwaarts was het betere team en speelde een versnelling hoger dan Sportclub dat regelmatig een stap te laat kwam, zowel in de aanval als in de verdediging. Het handelingstempo moet met andere woorden omhoog en dat is lastig. Goed was wel dat men probeerde te voetballen, zoals vooraf gevraagd was, maar dat gaat toch nog redelijk vaak mis. Positief daarbij is dat opnieuw de tweede helft beter was dan de eerste en dat biedt een basis voor de volgende wedstrijd.