Sportclub 1 vecht zich terug in wedstrijd

Gepubliceerd op: zondag 24 november 2019
Ondanks verlies toch een positief gevoel.

Op een koude zaterdag komt De Zweef, de nummer 5 van de ranglijst, op bezoek. Op voorhand kan gesteld worden dat Sportclub dit jaar geen eenvoudige wedstrijden zal spelen. Ook vandaag zal er dus met inzet gespeeld moeten worden.

In de opstelling heeft coach Michel Luberti opnieuw enkele wijzigingen moeten aanbrengen. Ten opzichte van vorige week zijn er weer diverse wijzigingen. Op links achter staat Tygo Pijffers. Chiel Poffers is daarom verhuisd naar rechts half. Als gevog van een blessure bij Jordy Scheurs zien we Damir Delic midden op. De plaats rechtsvoor is ingenomen door Jasper Kreijkes. Pepijn zien we links voor en in het midden Nick Bruggeman. Na de warming up verschijnt Jasper Bruggink als doelman in plaats van Tom Markvoort. Kortom, er is veel geschoven. Gelukkig hebben we sinds vandaag een nieuwe assistent in de persoon van Leroy van Duiven.

Nadat pupil van de week Nout Nijkamp heeft afgetrapt met de wedstrijdbal gesponsord door Ten Brinke recycling kan de wedstrijd van start.

Na het eerste signaal zien we vooral De Zweef aan de bal en een Sportclub dat moet verdedigen. Dat gaat goed totdat de doelman in de 6e minuuut slecht uittrapt. In een poging de directe schade te beperken begaat Damir net buiten de 16 meter een overtreding. De daarop volgende vrije trap wordt onhoudbaar ingeschoten. 0 - 1. En daarmee loopt Sportclub opnieuw vroegtijdig een achterstand op. Bovendien moet het zich proberen onder de druk uit te voetballen en dat valt tegen. Als men de bal heeft, is dat meestal van korte duur, omdat men de voorste linie niet weet te bereiken. De Zweef heeft daardoor veel balbezit en krijgt veel kansen, maar daar gaan ze zeer slordig mee om. De meeste schoten gaan ruim naast. In de 30e minuut weet Sportclub eindelijk gevaarlijk te worden, maar dit resulteert slechts in een halve kans. Coach Luberti grijpt in en wisselt Pepijn voor Jordy. Dat pakt goed uit. Sportclub wordt gevaarlijker, wat de druk van De Zweef verlicht en waardoor Sportclub meer ruimte krijgt om te voetballen. Nick krijgt in die fase een enorme kans en treft de lat. De rebound wordt vol op de pantoffel genomen, maar smoort ergens in de verdediging. Ruststand 0 - 1.

Vlak na de rust is Sportclub opnieuw dichtbij de gelijkmaker. De Zweef maakt direct gebruik van de teleurstelling en scoort in de 48e minuut de 0 - 2. Een voorzet vanaf rechts wordt midden voor het doel geraakt, waarna de bal via de onderkant van de lat in het doel belandt. Iets dat nauwelijks de bedoeling kan zijn geweest, maar tellen deed hij wel. Tygo wordt dan gewisseld voor Jarno Nijkamp, die daarna duidelijk hoorbaar de verdediging neerzet. Sportclub laat het er niet bij zitten en blijft fel in de duels. Dat betaalt zich uit. In de 51e minuut weet Jordy dan toch te scoren op aangeven van Nick. 1 - 2. In de 58e minuut doen ze hetzelfde nog een keer, maar dit doelpunt wordt afgekeurd vanwege een overtreding. In de 60e minuut is het dan toch raak. Jordy zet de 2 - 2 op het bord en kunnen we ons opmaken voor een spannend half uur. Ook De Zweef voelt nu druk en levert steeds meer commentaar op de leiding. Sportclub gaat daarentegen stug door. In de 76e minuut opnieuw een goede aanval, die helaas bij de 2e paal door Jasper niet kan worden gepromoveerd tot doelpunt. Dat was ook diens laatste wapenfeit. Hij wordt gewisseld voor Marnix van Rijk en die is in de 83e minuut ook dichtbij een punt. Na een counter van Nick schiet deze de bal vanaf net buiten de 16 meter tegen de doelman. De terugkomende bal belandt net achter de meegekomen Marnix, die de bal niet zo snel kan controleren om er voldoende richting in en kracht achter te kunnen krijgen. De bal rolt daardoor net langs de verkeerde kant van de paal. In de laatste minuten hervindt De Zweef zich en is gevaarlijk. De hoekschop in de 89e minuut levert voor hen het verlossende punt op. De hoekschop vanaf rechts wordt binnengeschoten. 2 - 3. De minuten daarna speelt De Zweef de bal rond en mag het jagen van Sportclub niet meer baten.

De Zweef kruipt door het oog van de naald. Het weet op het nippertje de winst te pakken en daar hadden ze gezien de hele wedstrijd wel recht op. Daar tegenover staat dat Sportclub vandaag, zeker gezien de tweede helft, meer verdiend had. Met een beetje meer geluk hadden ze deze wedstrijd zelfs kunnen winnen en dat geeft best een positief gevoel.