Een goed begin is het halve werk

Gepubliceerd op: zondag 30 oktober 2022
Sportclub Rijssen begon goed, maar vergeet zichzelf te belonen.

Sportclub Rijssen had zich een sympathiekere competitie-opening kunnen voorstellen. In de eerste wedstrijden werden alleen teams uit de top 6 getroffen. Aan dat rijtje ontbreken nog de huidige, ongeslagen koploper avc Heracles en de nummer 4, de tegenstander van vandaag, zijnde de s.v. Rijssen. Dat betekent ook dat we de komende weken wat gelijkwaardiger tegenstanders gaan krijgen en daar werd alvast op geanticipeerd in de opstelling.

Kijken we naar de stand en de ambitie dan is de s.v. Rijssen vandaag aan zijn stand verplicht te winnen. Echter, aangezien het de stadsderby is, is bij Sportclub niemand bereid de punten cadeau te doen. Het zal hoe dan ook een zwaar bevochten resultaat zijn. Bij Sportclub daarentegen, een team in opbouw, is het vooral de vraag hoe groot de afstand eigenlijk is en waar de aandachtspunten liggen voor de komende periode. Voor de stadsderby waren de volgende spelers opgesteld. In het doel Jessie de Moor. De verdediging bestaat uit Tom Meier, Daan Bouwhuis, Chiel Poffers en Thymo Haarman. Op het middenveld centraal Rinaldo Paalman geflankeerd door Luca en Sandro van Ooijen. De aanvallers zijn Jordy Schreurs, Matthijs Altink en Milan Brinkman.

In de zon en bij een ronduit zomerse temperatuur wordt, onder grote belangstelling op een licht vochtig veld de aftrap gedaan door de pupil van de week Quinn Bruggeman. Die vindt, zoals verwacht, vrij eenvoudig het doel van de s.v. en scoort. Iets dat hij in zijn eigen team ook het liefst doet. Daarna is het aan de grote jongens om dat, op zichzelf vrij eenvoudige kunstje te herhalen.

Sportclub laat er vanaf de eerste minuut geen gras over groeien en zoekt de aanval en het doel van de s.v.. Waar de verdediging van s.v. zich bij Quinn nog afzijdig hielden, deden ze dat nu met goed recht niet. Maar heel succesvol was dat niet. Al in de 4e minuut is er een schot op doel van Luca die door de doelman van s.v. nog net over lat kan worden getikt. En in de 12e minuut is er al de tweede kans, maar die voorzet kan helaas niet worden binnengetikt. En in de 25e minuut zien we een geweldige kans. Iedereen verwacht dat de bal, inclusief doelman en de 3 aankomende spelers met z'n allen in het doel zullen belanden, maar dat gebeurd wonder-boven-wonder niet. Alles en iedereen blijft voor de doellijn. Aan de overzijde zijn er tot dan enkele schaarse kansen, waarvan de grootste ontstond door een inschattingsfout bij Sportclub. De verwachting was dat de bal over achterlijn zou gaan, maar deze kon door s.v. toch nog worden voorgezet. De bal gaat voorlangs, waardoor het gelukkig goed afliep.

De druk van Sportclub is zodanig hoog en er zijn zoveel kansen dat de coach van de s.v. zich genoodzaakt ziet al in de 30e minuut 2 wissels in te brengen. Daarna krijgt de s.v. meer grip op het spel, maar niet zodanig dat winst een vanzelfsprekendheid lijkt. Wel moet Jessie enkele malen aan het werk om zijn doel schoon te houden. En dat doet hij goed. Het is na 45 minuten 0-0. En daarmee heeft Sportclub zichzelf eigenlijk te kort gedaan. De ruststand doet tevens vermoeden dat het voor Sportclub niet voldoende is.

Na de rust staat Sportclub als eerste op het veld en geeft daarmee de indruk nog niet klaar te zijn met de s.v.. Het trekt opnieuw ten strijde en zoekt nog altijd het doel, vindt die wel, maar weet nog steeds niet te scoren.

Daarna volgt een aanval van de s.v. waarbij men nogal hard doorliep op de doelman. Als die na verloop van tijd weer staat, wordt de wedstrijd voortgezet met een scheidsrechtersbal, die netjes teruggespeeld wordt naar de s.v., die daarop een nieuwe aanval starten. Dat resulteert in een hachelijk moment, waarbij Jessie de bal net naast weet te tikken. Uit de daarop genomen hoekschop is de s.v. wel trefzeker. Het is, opmerkelijk genoeg, de als goed koppende speler bekende speler die vrij kan inkoppen. In de 52e minuut is het 0-1.

Tijd dus voor Sportclub om gas bij te geven anders kan het de in deze fase goed spelende s.v. niet meer bijhouden. In de 58e minuut wordt Luca gewisseld voor Rafael Tuinier. Aan hem de taak op het middenveld wat extra energie te brengen. Zijn entree markeert hij in de 60e minuut met een schot op doel, dat, tot opluchting van de s.v. doelman, net naast de linkerpaal gaat.

Het is een aanval van Sportclub dat de 2e tegentreffer inleidt. Bij de hoekschop Sportclub gaat het mis. Deze komt in de handen van de s.v. doelman, die de tegenaanval over de rechterkant lanceert. Omdat Sportclub uit positie is, is er ruimte voor een counter. Bij de volgende crosspass twijfelt Jessie een fractie van een seconde of hij uit zal komen. Als hij dat toch doet, is hij net te laat, waarna de bal in het lege doel getikt kan worden. 0-2.

Tijd om nogmaals te wisselen. Rinaldo verlaat met een pijnlijke voet in de 68e minuut het veld. Zijn plek wordt ingenomen door Mike Tuitert. Ondanks de extra inzet weet Sportclub een 3e treffer niet te voorkomen. Ditmaal is het een hard schot dat zorgt voor hands en dus gaat de bal op de stip. 0-3. De discussie of het wel of geen hands was en of de bal anders voorlangs was gegaan, is gezien de stand inmiddels bijzaak.

In de laatste minuten wordt Jordy gewisseld voor Melvin Schreuers en is de conclusie dat Sportclub het de s.v. moeilijk had moeten maken door in de eerste helft te scoren. Dan hadden ze ook een prettige tweede helft gehad.

Een gevalletje: Jammer, maar helaas. Het begon zo goed, maar opnieuw geldt dat je moet scoren om een wedstrijd te winnen. Sportclub speelt opnieuw een goede wedstrijd, maar vergeet opnieuw zichzelf te belonen. En dat is het verschil.