Sportclub stunt tegen Voorwaarts

Gepubliceerd op: zaterdag 4 februari 2023
Na 90 minuten is het 1-1 en heeft Sportclub een punt verdiend.

Vandaag staat, na enkele oefenwedstrijden, de eerste wedstrijd op de rol na de winterstop. En we kunnen meteen aan de bak, want vandaag staat de nummer 5 van de ranglijst op het programma te weten Voorwaarts 1. Ditmaal spelen we in Westerhaar. De thuiswedstrijd ging destijds met 1-6 verloren en vorige week maakten ze de Blauwwitters in met 7-0 en daarvoor was Lemele de pineut en werd het 6-1. Dat willen wij vandaag in elk geval voorkomen. Al is dat doel ook niet heilig, want onze opdracht is ons eigen spelletje te spelen. Over een paar jaar gaan we ons druk maken over de ranglijst.

Sportclub treedt aan met weinig routine. De meeste geroutineerde speler, Tom Meier, speelt vandaag een soort thuiswedstrijd. Jaren geleden droeg hij een oranje shirt en werd hij kampioen. Vandaag is hij het sluitstuk van de Sportclub verdediging en is zijn opdracht te voorkomen dat mensen in een oranje shirt scoren. Anderen in de verdediging zijn Chiel Poffers, Daan Bouwhuis en Thymo Haarman. Het middenveld bestaat uit Victor van Rijk, Jorn Peters en Rafael Tuinier en de aanval wordt gevormd door Sandro van Ooijen, Melvin Schreurs en Milan Brinkman. In het doel staat Jessie de Moor.
Op de bank zitten Thomas Baan, Mike Tuitert, Luca van Ooijen, Jasper Kreijkes en Nick Rouweler.

Onder de klanken van het Champions League hymne starten we de warming up. Dat is te veel eer, maar daarna past de muziek zich moeiteloos aan en gelukkig is het om 14:30u tijd voor de aftrap. Vanaf de afstrap gaat Voorwaarts direct op zoek naar de openingstreffer en daar heeft Sportclub het even moeilijk mee. Met name van de kant moet er gecoached worden om iedereen het juiste te laten doen en dat werpt na enkele minuten zijn vruchten af. Sportclub komt beter in de wedstrijd en maakt het Voorwaarts steeds moeilijker. Al is duidelijk dat de spelers van Voorwaarts elkaar makkelijker vinden. Toch is de eerste grote kans voor Sportclub. Het is uitgerekend Tom die in de 14e minuut net naast kopt uit een goed genomen vrije trap. Helaas komt Voorwaarts in de 34e minuut op een 1-0 voorsprong doordat, nota bene, 2 spelers van Sportclub elkaar niet goed begrijpen. In de 36e is Sportclub al weer dichtbij de gelijkmaker. Een goed schot van Victor richting rechter bovenhoek wordt door de doelman knap tot hoekschop verwerkt. Daamee blijft de stand 1-0. Een stand waarmee Sportclub best tevreden kan zijn.

De tweede helft is aan beide zijden minder. Dat levert meer overtredingen op. Meer vrije trappen. En meer irritatie en wat onhebbelijkheden. Aan de kant van Sportclub gaat men verder met bikkelen om het spel van Voorwaarts te ontregelen. Dat kostte wel 2 gele kaarten, maar had effect. Voorwaarts kwam meer en meer in een neerwaartse spiraal. Tekenend voor de situatie bij Voorwaarts is denk ik de opmerking van de doelman: "Geen risico nemen, we staan 1-0 voor." Helemaal lekker liep het dus niet en helemaal zeker van de overwinning was men dus ook niet. En terecht. In de 72e en 74e minuut had Jorn 2 redelijke kansen op de gelijkmaker, maar de eerste ging naast en de tweede over. Pas tegen het einde van de wedstrijd kwam de gelijkmaker. In de 88e minuut stuurde trainer Julian op de Dries zijn mannen naar voren. Als Sportclub dan in 89e minuut een vrije trap krijgt aan de linkerkant van het veld op een haalbare afstand van het doel van Voorwaarts  stuurt hij iedereen richting het doel voor een laatste 'alles of niets poging'. En dat heeft effect. Iedereen in de buurt mikt op de bal en die belandt met een kleine stuit in het doel. Ontlading bij Sportclub en een grote vraag langs de lijn. Wie heeft er gescoord? Het antwoord is: De doelman! Hij stompt de vrije trap van Thymo in het doel en bepaalt daarmee de eindstand op 1-1.

Gewisseld werd er vandaag ook. In de 69e minuut mochten Victor en Melvin er uit en komen Japser en Luca in het veld. En in de 80e gebeurt hetzelfde met Sandro en Mike, die in de spits mag plaatsnemen. Thomas en Nick moesten vanwege een blessure wel warmlopen, maar hoefden bij nader inzien niet in te vallen.

Daarmee is het verhaal compleet en kunnen we rustig stellen dat Sportclub een goed resultaat heeft gehaald. Het gevolg is dat we volgende week opnieuw mogen aantreden tegen de nummer 5 van de competitie Sportclub Daarle.