Stadsderby is niet de gewenste wedstrijd

Gepubliceerd op: zaterdag 18 maart 2023
Sportclub Rijssen 1 weet niet in het spel te komen

Zaterdag 18 maart. De dag van de stadsderby. Hoewel dat al jaren een minder beladen duel is, speelt het nog wel rol. En dat is mooi zeker als dat ook nog wat extra publiek oplevert. Het weer is vandaag in ieder geval prima dus daar kan het niet aan liggen.

De s.v. Rijssen had er voor gekozen de wedstrijd niet op het hoofdveld te spelen, maar op het kunstgrasveld. Dat geeft de thuisclub een voordeel, wat de vraag oproept of ze dat denken nodig te hebben. Blijkbaar heeft iets de nummer 3 van de competitie zenuwachtig gemaakt. De s.v. heeft vandaag dan ook iets te verliezen. Bij onverhoopt verlies komt de aansluiting bij de top in gevaar en de zo gewenste periode. Sportclub Rijssen heeft vandaag niets te verliezen. Het is er een in een lange reis van 2 jaar, maar uiteraard wil men wel winnen als de gelegenheid zich voordoet. Dat lijkt onwaarschijnlijk en van een doelpunt of 3 verschil kijken we niet vreemd op.

Qua opstelling zijn er geen verrassingen. In het doel staat Jessie de Moor. Laatste man is Tom Meier. Voor hem staan Thymo Haarman, Daan Bouwhuis en Chiel Poffers. Het middenveld bestaat uit Jorn Peters, Victor van Rijk en Sandro van Ooijen. In de spits staan Jordy Schreurs, Melvin Schreurs en Milan Brinkman. Zij worden onder gesteund door het tweede dat vandaag komt kijken. Daarmee is ervoor gekozen te gaan voetballen in plaats van de bus te parkeren. Opdracht is derhalve gewoon het eigen spel te spelen en dan zien we na 90 minuten wel wat het resultaat is.

Sportclub begint goed aan de wedstrijd en weet zelfs het eerste punt te maken. Het is Milan die de bal achter de doelman weet te kijgen, maar het punt wordt afgekeurd vanwege buitenspel.

De s.v. wil vandaag, zoals verwacht, tempo maken en kiest veelvuldig de lange bal richting een hoek van het veld en dat kan gezien worden als een succesje voor Sportclub. De opbouw wordt voldoende gestoord en de ruimtes worden klein genoeg gehouden waardoor de s.v. niet makkelijk kan combineren.

Desondanks weet de s.v. 3 keer te scoren waarbij doelman Jessie een hand te klein blijkt. Hij zat wel telkens in de goede hoek, maar telkens kwam hij enkele centimeters te kort. Gescoord werd er uit een vrije trap, een strafschop en uit een goed uitgespeelde aanval. Bij de 4e raakte hij de bal wel, maar onvoldoende om de bal voorlangs te tikken. Wat mij betreft waren dat toch 2 doelpunten meer dan nodig. Door de vroege score viel bij de s.v. de druk weg en kon men gemakkelijker voetbalen. Voor Sportclub leek vooral de tweede tegentreffer tot een mindere motivatie te leiden.

In de rust werd Sandro gewisseld voor Rinaldo Paalman. Ook Melvin ruimt het veld voor Matthijs Altink. Halverweg de tweede helft blesseert Jessie zich en mag Nick Rouweler zijn plek innemen. Hij weet in de resterende minuten het doel schoon te houden. Later komen Robin ten Hove en Jasper Kreijkes in de plaats van Tom en Jordy. Het gevolg is wel dat diverse mensen van positie wisselen, waardoor bijvoorbeeld linksachter Thymo op een gegeven moment als centrale spitst staat, maar dat leverde gelukkig geen averij op.

Sportclub had derhalve niet de goede dag die nodig is om het de top 5 lastig te maken. Ondanks dat probeerde Sportclub wel de opdracht uit te voeren en daar hebben we in de komende wedstrijden weer plezier van. Zelf kwam men echter zelden in een positie om te kunnen scoren. Daarvoor was het allemaal te onnauwkeurig en waren er te veel spelers niet scherp genoeg.