Sportclub Rijssen 1 redt het net niet

Gepubliceerd op: zaterdag 25 maart 2023

Vandaag spelen we voor de 2e keer tegen S.V. Mariënheem. De vorige keer werd de uitwedstrijd gewonnen na een zware wedstrijd. En zoiets verwachten we vandaag opnieuw. Te meer omdat de buien het veld zwaarder hebben gemaakt. Dat veld en de wind maakt het spel ook onvoorspelbaarder, doordat passes doorschieten of ballen niet aankomen doordat ze worden afgeremd door water of modder. Dat zou in ons voordeel moeten zijn, want Mariënheem speelt thuis immers op kunstgras. Maar je kunt ook pech hebben als het op het verkeerde moment of plaats gebeurd.

Mariënheem. staat momenteel 7e, d.w.z. bovenaan het rechter rijtje, en er moet de komende tijd wel iets heel bijzonders gebeuren willen ze hoger eindigen. Voor beide teams lijkt de 5e klasse de toekomst. Vandaag gaat het dus om de sportieve eer.

De opstelling vandaag is iets gewijzigd ten opzichte van vorige week. Jordy Schreurs en Milan Brinkman staan in de spits en daarachter staat Sandro van Ooijen. Op het middenveld zien we Rafael Tuinier, Jorn Peters en Victor van Rijk. De defensie wordt gevormd door Thymo Haarman, Daan Bouwhuis, Chiel Poffers en Tom Meier. In het doel staat Jessie de Moor.

Sportclub Rijssen start vanuit de verdediging en wil in de eerste minuten geen kansen weggeven. Dat gaat helaas al vlot mis. In de 3e minuut gebeurde namelijk waarvoor gewaarschuwd was. Een eenvoudige pass bleek voor Daan niet onder controle te krijgen en die legde daarmee de bal panklaar voor de spits van Mariënheem en die was niet te beroerd om die bal er in te trappen. 0-1. Niet veel later overkwam Jessie nog zoiets, maar dat liep goed af. En ook aan de kant van Mariënheem. zien we vergelijkbare taferelen, omdat zowel het veld als de bal glad zijn, waardoor moet proberen balans te houden als je trapt, omdat je anders op je rug ligt. Het gevolg is dat de bal nog wel eens ergens anders heen gaat dan bedoeld.

Dit betekent dat Sportclub eerder dan gewenst gas moet geven en proberen de stand weer gelijk te trekken. En dat kost extra energie en dat was eigenlijk niet de bedoeling. In de 32e minuut krijgt Sportclub loon naar werken. Het is Jorn die de achterlijn weet te halen en van daar een perfecte voorzet geeft op reeds gereed staande Milan die de bal prima binnen kopt. 1-1.

En dan slaat het noodlot toe. Jorn blesseert zich zwaar, waarna de ambulance wordt gebeld. De plek van Jorn wordt ingenomen door Rinaldo Paalman. Na een ruim half uur gaat de wedstrijd verder tot aan het rustsignaal. Daarvoor weet Mariënheem te scoren uit een hoekschop. Ook hier leek niet veel aan de hand, maar Mariënheem was attenter en scoorde de 1-2. Dat is tevens de ruststand.

Na een kleine pauze van 5 minuten gaat de wedstrijd verder. Het Sportclub dat in 45 minuten de grootste kans heeft. Het is Sandro die, op aangeven van Chiel, in de 49e minuut helemaal vrij voor de doelman de bal rustig in de hoek kan leggen, maar overschiet. Dat had de gelijkmaker moeten zijn. 2 Minuten later valt hij geblesseerd uit en komt Melvin Schreurs erin.

Zo rond de 72e minuut wordt de volgende vervanger de dug out uitgestuurd en dat is nodig. Diverse spelers maken een vermoeide indruk en dan is er dus nog 18 minuten te spelen. Dat was de vorige keer tegen Mariënheem ook al zo. Blijkbaar zijn de partijtjes tegen Mariënheem. conditioneel zwaar. En het veld helpt dan niet. Zeker niet als de passing onnauwkeurig is en je dus steeds moet herstellen. Dat vergt continu een extra inspanning en dat gaat een keer opspelen.

In de 82e minuut krijgt Rinaldo bijna de kans om de gelijkmaker te scoren. Na een vrije trap van Chiel trappen meerdere mensen tegen de bal die uiteindelijk bij de doelman komt. Die heeft de bal niet klemvast, waardoor Rinaldo klaar staat om deze in het doel te schieten. In tweede instantie pakt de doelman de bal toch, waardoor het niet doorgaat. Helaas.

In de 76e minuut mag de moegestreden Milan het veld verlaten en kan Thomas Baan de laatste minuten maken. Die had er bij het tweede al een goede wedstrijd opzitten, maar brengt toch wat extra energie. Hoewel het beste bij de meeste spelers er wel af is, perst Sportclub er in de laatste 5 minuten nog een offensief uit, waaruit meerdere kansen voortkomen. Tot scoren kwam het helaas niet, omdat heel Mariënheem zo'n beetje voor het doel staat en de bal veelvuldig opruimt en zelf geen avonturen meer start. Eindstand 1-2.

Achteraf is de conclusie dat het een ontzettend zware wedstrijd was en voor Sportclub de wedstrijd van 'net niet'. Het kreeg 2 knullige doelpunten tegen en verzuimde er 1 meer te maken. Het grote verschil met Mariënheem was dus de scherpte. Een tweede opvallende verschil, en dat viel vorige week ook al op, is de nauwkeurigheid van passing en de aannames. Als dat beter gaat, hoef je minder te corrigeren en wordt de wedstrijd aanmerkelijk makkelijker. En dat had onder de zware omstandigheden van vandaag zeer welkom geweest.