Sportclub Rijssen 1 verliest bij Lemele

Gepubliceerd op: maandag 24 april 2023
Een wedstrijd als het weer, het begon mooi, maar eindigde met een koude douche.

We zijn begonnen aan de laatste reeks wedstrijden en voor sommige teams doen die er toe. En dit weekend zijn bijna alle wedstrijden relevant. Zo moet de nr 1 tegen de nr 3 en de nr 2 tegen de nr 4. En dus had ik vrijdag alvast mijn verwachtingen op papier gezet. Bij het schrijven van dit verslag is de conclusie dat geen enkele wedstrijd is gegaan, zoals gedacht, waardoor de laatste 2 speelrondes nog belangrijker zijn geworden.

Voor Sportclub Rijssen en de naamgenoot uit Lemele is dat allemaal minder van belang. Die strijden onderling om de punten. En, gelet op het spel van de afgelopen weken en het wedstrijdverloop de vorige keer, is men in Rijssen voorzichtig optimistisch. Pupil van de week Lauren Kort is dat ook, waarbij opgemerkt moet dat zij lid is van Lemele. Zij denkt dat Lemele met 3-1 gaat winnen.

Voorafgaand aan de wedstrijd is het heerlijk zonnig weer en komen de dames, die zojuist de wedstrijd hebben afgerond, puffend van het veld af. Op het kunstgras is het dus warm. Maar bekend is dat het minder weer gaat worden. In Volendam, waar de buren spelen, regent het al en dus is het de vraag of we het vanmiddag droog gaan houden.

Sportclub treedt vandaag aan met dezelfde mensen als vorige week, met dien verstande dat ze iets anders opgesteld staan. Jessie de Moor, Tom Meier, Thymo Haarman, Matthijs Tempert, Rafael Tuinier, Victor van Rijk, Melvin Schreurs, Milan Brinkman, Jordy Schreurs en Matthijs Altink vormen de basis. Trainer Op den Dries had voorin voor een iets andere opstelling gekozen, die m.i. minder is dan vorige week. We gaan zien of dat werkt.

Vanaf de aftrap zien we minuten lang een slechte wedstrijd, waarin geen van beide partijen lang in balbezit weet te blijven. Laat staan in de buurt van het doel aan de overkant te komen. Dat komt enerzijds vanwege slordigheden en anderzijds omdat men er aan beide kanten dicht op zit. De bal moet direct goed zijn, want er is geen tweede kans. Dat maakt dat geen van beide teams in de buurt weet te komen van een doelpunt. Geheel onverwacht komt Sportclub vervolgens op voorsprong. Het is Melvin die van een meter of 30 een schot op doel waagt. Zijn bal gaat buiten bereik van de niet al te grote doelman in de verre bovenhoek. 0-1.

Net daarvoor was het Victor die dichtbij komt, nadat hij op het middenveld de bal veroverde. Net na het doelpunt is het Daan die dichtbij kwam. In beide gevallen was de doelman helaas net op tijd. Veel meer viel er over de eerste helft niet te melden. Ruststand 0-1.

Na de rust begint de lucht langzaam dicht te trekken en ziet de bewolking er alsmaar dreigender uit. Het spel van beide teams ziet er, ondanks de aanwijzingen die er ongetwijfeld zijn geweest, niet veel beter uit dan in de eerste helft. De eerste minuten zien we vooral blessurebehandelingen, waarbij meestal niet veel aan de hand is, behalve bij Thymo. Die verlaat in de 54e minuut met een gekneusde heup het veld. Zijn plek wordt ingenomen door Jasper Kreijkes, die vervolgens zijn handen meer dan vol heeft aan de rechterflank van Lemele.

Wel moet gezegd dat Lemele meer in balbezit komt, omdat de meeste spelhervattingen van Sportclub rond de middellijn bij hen worden ingeleverd. Tot doelpunten leidt dat heel lang niet, maar wel tot een berg hoekschoppen. Het duurt tot aan de 55e minuut dat Lemele op gelijke hoogte komt. Ook dit is een schot van hele grote afstand die houdbaar lijkt voor Jessie. Hij denkt zelf ook de bal te vangen, maar net daarvoor wordt deze ingekopt door een Lemele-aanvaller, die daar zonder verdediger helemaal vrij kan komen voor het doel. 1-1.

In de 72e minuut is het nogmaals raak. 2-1. Sportclub wisselt Altink voor Sandro van Ooijen. Na enkele weken afwezigheid mag hij op het middenveld minuten gaan maken. Enige minuten later mag Rafael wisselen met Thomas Baan. En tot slot kan Melvin gaan douchen en komt Rick Aalderink er in, die meestal in staat is een punt te pakken. Het mag allemaal niet baten. De slordigheden blijven en men weet elkaar maar moeilijk te vinden. Met name de overgang van middenveld naar voorhoede leidt tot veel balverlies. Daardoor weet men niet gevaarlijk te worden voor het doel van Lemele en is een doelpunt te veel gevraagd. Als Sportclub dan opnieuw op het middenveld de bal verliest, is Lemele attent en speelt de situatie goed uit, waardoor het in de 86e minuut 3-1 wordt.

In de laatste minuten gaan de druppels over in een bui en wachten we het eindsignaal af. Die is, net als in de gehele wedstrijd een verrassing, omdat de scheids voor de toeschouwers totaal niet te volgen is, omdat hij niets aangeeft. En wat mij betreft is hij 2 minuten te laat. Boven Lemele zijn de sluizen open gegaan. De toeschouwers zijn inmiddels gevlucht. En de laatsten die het veld verlaten zijn de spelers, die bij wijze van spreken al gedouched zijn voordat ze de kleedkamer bereiken.

De wedstrijd was met andere woorden zoals het weer. Het begon mooi maar eindigde met een koude douche. Het was bij Sportclub niet best. Waarbij de vraag blijft hangen of een (tent-)feest op vrijdagavond/-nacht zich laat combineren met het spelen van een wedstrijd op zaterdagmiddag. Gelet op het gebrek aan duels en de hoeveelheid passfouten neig ik er toe die vraag met 'nee' te beantwoorden. Hoe dan ook, Lauren had in elk geval gelijk. Het werd 3-1.